Het is 30 mei 2025 19:24

Auteur flitsschoen sony/minolta
 flitsschoen sony/minolta
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 15:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vraag me wel es af, waarom sony het model flitsschoen van minolta heeft overgenomen.. Het wijkt als enige af van de algehele standaard, en qua constructie vind ik het niet bijster stevig.. Tevens ben je verplicht, om als je bv een studioflitser wilt aansluiten, een verloop te kopen..

Zelfs mijn stokoude Zenit heeft al zo'n metalen hotshoe, dus ik begrijp het niet. Het zou toch veel makkelijker zijn, als sony de algehele standaard zou volgen..

Gisteren bleek maar, hoe zwak de constructie is. Mijn camera viel per ongeluk MET flitser en al op de grond, weliswaar niet al te diep,(en binnenshuis op het tapijt) maar vanaf zo'n 25 cm.. Gevolg, de flitser brak van de hotshoe af... :shock

Gevolg, een stuk van de hotshoe af, en van de flitser, waar ie bevestigd zat..

Met veel geduld, en superlijm heb ik de stukjes weer kunnen vastplakken, en eigenlijk is er niets van te zien, maar toch...

Mss was het niet gebeurd met een 'gewone' flitsschoen...

Nu was ik van plan om in de toekomst een hvl-f58AM flitser te kopen (zo'n volledig kantelbare, maar is nog ff sparen ;) ), maar ik heb op dyxum al reviews gelezen, van mensen die problemen kregen met speling op de (plastic) hotshoe, daar dit best wel een grote en zware flitser is...

Mss dat iemand weet, waarom toch voor dit plastic model hotshoe gekozen is, daar moet toch een reden voor zijn??

Ben in ieder geval blij dat alles weer gerepareerd is, EN dat de flitser gewoon goed werkt..

(pak van mijn hart by the way.. :wacko )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 flitsschoen sony/minolta
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 15:33 
Lid
Fotografie

Hoop voor je dat de constructie nog steeds goed is, ook al is er niks meer van de valpartij te zien :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 flitsschoen sony/minolta
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 15:36 
Lid
Fotografie

Als antwoord op je vraag, denk ik toch dat ze alle oude minoltagebruikers gerust willen stellen met continuiteit. Je zal maar een complete minolta flitsset hebben, en Sony gaat een ander formaat hanteren.

flitsschoen sony/minolta
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009 16:33 
Lid
Fotografie

hoi, dankjulliewel voor de reacties...!!

nu ben ik zelf een 'ouwe' minolta gebruiker, en idd is mijn flitser een minolta 3600 HS(d) (een hele fijne flitser by the way), maar mss was het beter geweest, als ze een adapter hadden gemaakt van ouwe minolta-type- flitser naar de algemeen-standaard-hotshoe..ipv nu...

Het zou toch mooi zijn... als sony uiteindelijk (ooit nog es) zou overgaan tot de standaard flitsschoen. Wie weet... hihihihihi!!

Ik ben in ieder geval raazend blij dat ik de boel heb weten te redden, want ik kreeg al allerlei doemscenario's voor ogen..pfffff!! :proost

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp