Het is 08 jun 2025 10:52

Auteur Kleuren en scherpte Canon EOS 450D
 Kleuren en scherpte Canon EOS 450D
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 22:32 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds kort een Canon EOS 450D van iemand overgekocht, maar ik heb het gevoel dat de kleuren niet helemaal zijn zoals ze horen te zijn. Als ik 2x dezelfde foto maak (1 met mijn Nikon en eentje met mijn ‘nieuwe’ Canon) dan zie ik dat de kleuren op mijn Canon grauwer en minder helder zijn. Ook is de scherpte (met foto’s genomen door glas) op de automatische stand ook niet scherp zoals ik wel met mijn Nikon heb.

Is er iemand die zelf een 450D heeft, of verstand van deze camera’s heeft die met mij even de instellingen door wil lopen :D ?

Alvast hartelijk dank

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 22:48 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb je de foto's in RAW geschoten en deze vervolgens zelf bewerkt, of in JPEG? Ik denk het laatste. De RAW naar JPEG conversie heb je dus aan de leverancier van je body overgelaten. Dat er dus een verschil in kleur e.d. zit, verbaast mij niks.

Je hebt de foto's gemaakt met verschillende lenzen. De kwaliteit van lenzen verschilt. Dat je een verschil van scherpte opmerkt (als je door glas schiet, maakt hier naar mijn mening niet veel uit) verbaast me ook niks.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 22:50 
Lid
Fotografie

Als ze beide op automaat staan zou er niet veel verschil in moeten zitten.
hier kan je de handleiding downloaden.

http://www.canon.nl/support/consumer_pr ... pe=manuals

BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 22:52 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Canon stelt vanuit de fabriek een aantal instellingen standaard in. Die komen de kwaliteit niet altijd ten goede. Even een tutorial op youtube zoeken over de instellingen en menu en dan aanpassen. Dit kan schelen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 23:12 
Moderator
Fotografie

Voorop gesteld dat ik het raar vind als je een Nikon hebt je een Canon gaat kopen. :rof

Even zonder gekheid.
Mijn broer heeft ook een Can.... en die klaagde ook altijd dat mijn kleuren mooier waren.
Hij heeft inderdaad een paar dingen veranderd in de instellingen en heeft nu ook betere kleuren.

Succes verder. :up

BerichtGeplaatst: 27 feb 2015 23:27 
Lid

Fotosmurf, enig idee wat hij verandert heeft? Zou je dat kunnen navragen misschien?

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 11:08 
Lid
Fotografie

Ook Nuelle bedankt voor de reactie ...

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 11:30 
Lid

Die was ik nog aan het nachecken Nuelle,maar ik kan het niet echt vinden. Heb jij toevallig een linkje van een bruikbare?

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 11:37 
Lid
Fotografie

Ik zou eerst beginnen met het terugzetten van de fabrieksinstellingen.
Mogelijk heeft de vorige eigenaar al lopen sleutelen in de kleurinstellingen.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 12:12 
Lid
Fotografie

Ronn1234 schreef:
Die was ik nog aan het nachecken Nuelle,maar ik kan het niet echt vinden. Heb jij toevallig een linkje van een bruikbare?

:)
Die moet je zoeken want dat moet ik ook. Ik heb dat linkje niet meer. Ik kan wel wat tips opschrijven. Misschien heb je daar wat aan? En je kunt zelf ook redelijk makkelijk dingen opzoeken toch? Ik weet ook niet precies wat je wel weet en wat niet. :)

Zorg ten eerste dat je je AF punten goed geselecteerd hebt. Druk eerst je ontspanknop even kort half in. Hier activeer je de camera mee (hij moet natuurlijk wel aanstaan :P ). Vervolgens druk je 1x op dat knopje rechtboven op de achterkant. Je ziet nu op je schermpje een aantal vierkantjes verschijnen. Deze vierkantjes zijn je AF-punten. Vanuit de fabriek zijn al deze punten geselecteerd. Het gevolg is dat wanneer je een foto gaat maken het punt dat als eerste iets tegenkomt, het punt wordt waar de camera op scherp gaat stellen. Vaak is dit echter niet het punt dat je zelf scherp wilt hebben.

Ga naar dan naar het menu beeldstijl. Selecteer dit en klik op de set-knop. Je krijgt nu een lijstje te zien waar waarschijnlijk "Standaard" is geselecteerd. Ga naar beneden en selecteer "Gebruiker 1". Ga naar het scherm met de detail-instellingen. Selecteer hier de scherpte en druk op de set-knop. Hier kan je het één en ander wijzigen. Nu je toch in dit menu bent, zou ik je aanraden om het contrast ook op 1 te zetten, vaak pakt dit ook net iets mooier uit. De andere waarde kan je op 0 laten staan. Is natuurlijk wel smaakgebonden en met je zelf gaan ontdekken denk ik. Hiervoor zou je ook gebruiker 2 of 3 kunnen gebruiken. Druk nog een keer op de menu-knop en je bent weer terug in het vorige scherm en druk vervolgens weer op de set-knop en je bent weer terug in het standaard.
Ook het ingestelde ontruisen door de camera kan uitmaken. Ik heb dit uitstaan omdat het je foto vaak niet ten goede komt. Net als optimalisatie van de helderheid. Maar ik weet niet of de jouwe dat heeft?

Heb je hier wat aan?
En zoals Bjorn zegt: is ie 2de hans, even terug zetten naar fabrieksinstellingen en zelf opnieuw instellen.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2015 12:18 
Lid
Fotografie

bjornc schreef:
Ik zou eerst beginnen met het terugzetten van de fabrieksinstellingen.
Mogelijk heeft de vorige eigenaar al lopen sleutelen in de kleurinstellingen.

Dit gaat je niet helpen, want er zitten nou eenmaal verschillen in de RAW naar JPEG omzetting tussen een Nikon en een Canon...

Henry schreef:
eerder...

Heb je de foto's in RAW geschoten en deze vervolgens zelf bewerkt, of in JPEG? Ik denk het laatste. De RAW naar JPEG conversie heb je dus aan de leverancier van je body overgelaten. Dat er dus een verschil in kleur e.d. zit, verbaast mij niks.

Je hebt de foto's gemaakt met verschillende lenzen. De kwaliteit van lenzen verschilt. Dat je een verschil van scherpte opmerkt (als je door glas schiet, maakt hier naar mijn mening niet veel uit) verbaast me ook niks.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp