Ik ga er even vanuit dat de Nikon 300mm f/2.8 en de Sony 300mm f/2.8 elkaar niet veel ontlopen.
Ik ben vorig jaar naar Gambia geweest en mocht de Sony 300mm. f/2.8 lenen van een maat van me.
Was niet de laatste versie, maar het model daarvoor, de laatste schijnt nog beter te zijn.
Ik heb deze gebruikt in combinatie met mijn Sony 2x teleconverter en vond de resultaten toch vrij goed.
Met een 1,4x teleconverter is het toch ook nog 420mm f/4 en zal de kwaliteit en snelheid alleen maar beter zijn en zonder teleconverter natuurlijk helemaal super.
Het enige nadeel vond ik het gewicht, maar dat maakt jou niet uit zeg je.
Zelf heb ik een Minolta 200mm f/2.8 die ik vaak gebruik met de 2x teleconverter, zeker voor vogels, maar ga ik bijv. naar een dierentuin, of naar de Vossen in de AWD dan haal ik de teleconverter er tussenuit.
Je kunt natuurlijk niet zoomen met zo'n lens en als de dieren te dichtbij komen probeer ik er een portret van te maken, of je doet zelf een paar passen naar achteren als dat kan om ze er helemaal op te krijgen.
Ik fotografeer nu denk een jaar of 4 met deze lens[staat in ongeveer 99% van m'n foto's op de camera] en als ik heel soms een lens erop heb waarmee ik wel kan zoomen dan vergeet ik dat gewoon.
Ben dus zo aan deze lens gewend geraakt dat ik het zoomen niet mis.
Ik zou dus voor de Nikon gaan, op 300mm het voordeel van f/2.8, op 420mm f/4 en waarschijnlijk scherpere foto's en betere kwaliteit dan de Sigma of Tamron.
2 foto's die ik gemaakt heb met de Sony 300mm f/2.8 + 2x teleconverter: