Het is 07 jun 2025 21:55

Auteur Eneloop batterijen en de Powerex MH-C9000 oplader
 Eneloop batterijen en de Powerex MH-C9000 oplader
BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 12:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De navolgende tekst is een beetje van mij en een beetje van andere sites (zoals nkon.nl en belgiumdigital.com), maar ook uit de handleiding van de oplader.

Ik gebruik al jaren oplaadbare batterijen. Ze zijn duurder in de aanschaf, maar op langere termijn uiteindelijk goedkoper. Vroeger kocht ik ze van verschillende merken, maar tegenwoordig alleen maar van het merk Eneloop.

Ik constateerde dat volledig opgeladen oplaadbare batterijen na verloop van tijd leeg (of zo goed als leeg) in de kast stonden, ondanks het feit dat ik ze volledig opgeladen had opgeslagen. Kennelijk was de stroom/spanning toch langzaam uit de batterij weggelekt. Dit is vreselijk irritant, want je verwacht in zo'n geval dat de batterij zijn stroom vasthoud als hij niet wordt gebruikt en een lege batterij vervangen door een andere lege (of half lege) batterij is niet iets waar je vrolijk van wordt.

De oplossing vond ik via de aanschaf van zogenaamde LSD (Low Self Discharge) batterijen, wat zoveel betekent dat deze batterijen heel langzaam hun stroom/spanning verliezen als je ze niet gebruikt. De aanschaf van LSD batterijen was een (flinke) aanslag op de inhoud van je portemonnee, maar ze doen wat ze beloven te doen: ze houden hun vermogen lang vast. Na maanden ongebruikt opgeslagen te hebben gelegen, hebben ze nog voldoende spanning beschikbaar om te worden gebruikt. Ik heb gekozen voor Eneloop (AA en AAA) batterijen en ben er erg blij mee.

Normale NiMh batterijen, zoals de Sanyo 2700 mAh (milli Ampere hour) maar ook andere 2700 mAh batterijen, zijn na 2 weken op de plank liggen ongeveer 30% van hun lading kwijt. Ze bevatten dan nog maar ongeveer 1900 mAh. Als deze batterijen ouder zijn, wordt deze zelfontlading zelfs nog groter.
Een Eneloop (2050 mAh) is na 2 weken op de plank liggen 8% kwijt, en bevat dan dus ongeveer net zoveel mAh als een normale 2700 batterij. Na een half jaar is een normale 2700 mAh vrijwel leeg gelopen, terwijl een Eneloop na een jaar pas zo'n 12% kwijt is.

Fotografie

Eneloops zijn uitermate geschikt in apparaten die veel vermogen vragen, zoals flitsers, maar kun je ook goed gebruiken in afstandsbedieningen. Dit omdat Eneloop batterijen hun spanning goed vast kunnen houden.

Waarom is het interessant om te weten wat de capaciteit van een batterij is? Apparatuur (flitsers, afstandsbedieningen, etc.) bevat elektronica. Deze elektronica heeft een bepaalde spanning nodig om te kunnen werken (de spanning moet zich tussen een minimale- en een maximale waarde bevinden). Deze spanning wordt geleverd door een of meerdere batterijen die in serie staan. Als de spanning van één van de batterijen flink minder wordt, dan is het goed mogelijk dat de groep batterijen de minimale spanning niet meer kan leveren, waardoor het apparaat (flitser, afstandsbediening, etc.) niet meer werkt. Wanneer je er voor zorgt dat je weet wat de capaciteit is van een batterij, dan kun je batterijen van gelijke capaciteit clusteren. De kans is dat groot dat zo'n cluster van batterijen met hetzelfde vermogen op hetzelfde moment in spanning "naar beneden duiken", waarna je ze allemaal vervangt door een ander cluster van verse goed opgeladen "gelijkgestemde" batterijen.

Een goede batterij heeft niet alleen veel vermogen (hoog aantal mAh), maar het is eigenlijk veel belangrijker dat de batterij in staat is om lang een constante spanning af te leveren. Zie onderstaand figuur (of een van de linkjes verderop in dit verhaal).

Fotografie

Populair gezegd: Hoe langer een batterij een constante spanning van voldoende niveau levert, hoe beter dit is. In de figuur is dit zichtbaar door de lengte van de horizontale lijn. Al het beschikbare vermogen zoals te zien is in de figuur onder de minimum benodigde spanning, is voor de elektronica niet interessant. De elektronica heeft zoals al eerder door mij is aangegeven een minimale spanning nodig om te kunnen functioneren en daaronder functioneert de elektronica niet.

Eneloop batterijen gaan ongeveer 4 keer langer mee in een fototoestel dan de beste Alkaline batterijen! Dit komt omdat Alkaline batterijen een hoge interne weerstand hebben, met andere woorden: ze kunnen door die hoge interne weerstand heel slecht veel stroom leveren. Eneloop batterijen kunnen met een normale NiMH lader worden geladen. (Eneloop batterijen zijn ook NiMH batterijen)

Hier een paar reviews:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop

Eneloop informatie site
http://panasonic.net/energy/battery/eneloop/lineup/
http://www.quietpc.com/eneloop
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?364607-Overview-All-eneloop-batteries-2005-2014
http://www.panasonic-batteries.com/eu/news/panasonic-launches-eneloop-rechargeable
http://www.robertphotoblog.com/home/nimh-batteries/
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
http://www.stefanv.com/electronics/low_self_discharge.html

Omdat ik al meerdere batterij-opladers had, voelde ik niet de onmiddellijke aandrang om een betere oplader te kopen. Op het internet kun je diverse reviews vinden over batterij-opladers en daarin wordt gesteld dat het hebben van een goede batterij-oplader erg belangrijk is voor het goed opladen van oplaadbare batterijen en dat het juist opladen de levensduur van deze batterijen aanzienlijk kan verlengen. Recent heb ik besloten om toch maar daaraan toe te geven en een betere oplader voor de eneloops te kopen. Mijn keuze is gevallen op de Powerex MH-C9000. De MH-C9000 is met stip de meest verkocht Powerex lader.

De Powerex MH-C9000 is:
-Groot. Er zit een groot display op en de batterijen liggen ver uit elkaar..
-Precies: De mAh waardes liggen dicht bij de werkelijkheid. The Powerex waardes zijn overigens consequent vaak iets te laag.
- Uitgebreid: Heeft een flink aantal functies.
-Snel: De powerex kan 4 batterijen laden met 2000mA. Of dit verstandig is, dat is een andere vraag...

De lader heeft vier gescheiden laadkanalen voor AA of AAA batterijen. Het digitale scherm (produceert wel veel licht...) laat capaciteit, spanning, tijd en stroom zien.

De Powerex MH-C9000 lader heeft verschillende functies:
1) laden: Je kunt de batterijen laden met een instelbare laadstroom tussen de 100 mA tot 2000 mA. Snel laden is soms handig, maar langzamer is beter voor batterijen. Kan worden gebruikt om de batterij op te laden, zonder dat de capaciteit bepaald hoeft te worden. Dit programma is bedoeld voor batterijen die regelmatig worden gebruikt en in goede conditie zijn.
2) Verversen en analyseren: Nuttig als de batterij capaciteit snel bepaalt moet worden. Ook geschikt om in korte tijd batterijen ‘gezonder’ te maken. De batterij wordt eerst geladen, dan ontladen en tot slot weer geladen. Dit houdt de batterij in goede conditie. Daarnaast kun je na afloop zien wat de capaciteit nog is van de batterij en kun je de keuze maken om hem te houden of weg te doen. Dit proces duurt wel een flink aantal uren (is afhankelijk van de capaciteit van de batterij en de status op moment van plaatsen).
3) Break in: Dit programma is aangeraden voor nieuwe batterijen die voor het eerst gebruikt gaan worden. Dit proces wordt ook wel ‘vormen’ genoemd. Dit programma is eveneens aangeraden voor batterijen die in het Refresh & Analyze programma geen verbetering laten zien. De capaciteit moet worden opgegeven, waarna de lader deze batterijen geforceerd laadt, ontlaadt en weer laadt. Ook wordt de capaciteit bepaald volgens de IEC standaard.
4) Ontladen: Ontlaadt de batterij met de ingestelde stroom. De batterij wordt aan het einde van het programma niet opnieuw opgeladen. Dit programma kan worden gebruikt om de (rest)capaciteit van de batterij te bepalen. Kan ontladen tussen 100 mA en 1000 mA, instelbaar in stapjes van 100 mA. De capaciteit wordt wordt weergegeven.
5) Cycle: Met een instelbare laadstroom wordt een batterij een instelbaar aantal keer geladen en ontladen. Kan gebruikt worden om oude batterijen weer beter te laten functioneren.

De Powerex laadt de batterijen los van elkaar op; de batterijen staan dus niet in serie van 2, 3 of 4 batterijen en worden dus niet in serie opgeladen. Het voordeel hiervan is dat de zwakste batterij niet bepaalt wanneer het laadproces van zo'n in serie geschakelde rij batterijen wordt beëindigd. Bij de Powerex MH-C9000 bepaalt elke batterij dit zelf, waardoor elke batterij ongeacht zijn capaciteit maximaal wordt opgeladen.

Voor het goed opladen en ontladen van een batterij is er een eenvoudige vuistregel:
- een goede laadstroom is gelijk aan de helft van de capaciteit van de batterij,
- een goede ontlaadstroom is gelijk aan een kwart van de capaciteit van de batterij.
De handleiding leert trouwens dat het laden het best kan met 0,3x capaciteit en met meer dan 1.0x capaciteit wordt afgeraden. Te langzaam laden kan een onjuiste beëindiging van het laden veroorzaken. Te snel laden kan de batterij beschadigen. In het algemeen betekent langzaam laden een lange levensduur, maar een langere oplaadtijd. Bij snel laden komt de batterij mogelijk niet helemaal vol, en wordt de batterij warm. Voor het ontladen geldt volgens de handleiding: ontlaad niet sneller dan met 0.1x capaciteit.

Wat betekent dit in de praktijk? Stel je hebt een batterij van 2000 mAh en je houd de eerder aangegeven vuistregel aan, dan:
- is een goede laadstroom: 2000/2=1000 mA
- is een goede ontlaadstroom: 2000/4=500 mA
Met de Powerex kun je zowel de laadstroom en de ontlaadstroom instellen in stappen van 100 mA en dus ben je in staat om het opladen (of ontladen) precies af te stemmen op de batterij die je plaatst.

De capaciteit van een batterij kun je alleen maar bepalen door deze eerst volledig op te laden. Vervolgens bepaal je via het ontladen van de batterij de capaciteit van de batterij. Uiteraard is de batterij na het ontladen "leeg" en zul je hem weer moeten opladen. De Powerex heeft hier de "Verversen en Analyseren" optie voor aan boord.

Let op! Met helemaal lege batterijen kan de Powerex niks. Er moet een beetje spanning/stroom aanwezig zijn. Loop je tegen zo'n situatie aan, dan is het fijn als je een andere oplader bij de hand hebt om de batterij een klein beetje op te laden óf je kunt met een paperclip de "plus"-kant van een andere geladen batterij contact laten maken met de "plus"-kant van de lege batterij.

Een defecte batterij wordt aangegeven via de tekst HIGH. Deze kun je vervolgens milieuvriendelijk afvoeren.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

:)

Laatst bijgewerkt door Henry op 05 jan 2018 11:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 15:25 
Lid
Fotografie

Da's een heel goed verhaal :good2

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 17:10 
Lid
Fotografie

Duidelijk verhaal. Thx.
Persoonlijk laad ik mijn batterijen een avond van te voren op als ik ze nodig heb en leg nooit opgeladen batterijen in de kast om misschien over een paar dagen/weken eens te gebruiken!

Ik gebruik oplaadbare batterijen van action en doen het prima (voor het werk wat ik er mee doe)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 18:23 
Lid
Fotografie

@Erik: Thanks!

@Papa100: Thanks! Ik gebruik oplaadbare batterijen voor mijn flitsers, maar ook voor de afstandsbedieningen, draadloze toetsenborden, draadloze muizen (Mac) en voor mijn fietslamp. Met name voor deze apparaten heb ik een aantal setjes opgeladen klaar liggen. Als de batterijen van bijvoorbeeld het toetsenbord op zijn, dan is het wel fijn om te weten dat de batterijen die je uit de kast pakt nog voldoende opgeladen zijn. Ik heb in het verleden regelmatig meegemaakt dat de batterijen soms zoveel waren leeggelopen, dat plaatsen van de nieuwe batterij geen zin had. Het gevolg was dat ik voor alle zekerheid ook setjes niet-oplaadbare batterijen op voorraad had... Van dit laatste ben ik sinds de aanschaf van de eneloops af.

BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 19:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Goed uitgezocht!!!
Ik kreeg laatst al de tip om Eneloop te gaan gebruiken. Nu heb ik nog goede andere batterijen, maar de volgende zullen inderdaad van dit merk gaan zijn :)
Dit stukje van je heb ik opgeslagen :)

BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 20:04 
Lid
Fotografie

Mooie uitleg en echt wel leerzaam......bedankt van hier effe je tijd in te steken.....

BerichtGeplaatst: 22 mei 2015 23:07 
Lid
Fotografie

Sinds een tijdje gebruik ik weer niet oplaadbare batterijen van de Lidl in mijn flitser.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2015 00:02 
Lid
Fotografie

Paula, Poezemienie, dank!

Frans, waarom? Licht eens toe?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2015 08:25 
Lid
Fotografie

als ik veel moet flitsen dan laad ik ze een dag van te voren ook op.
ik gebruik ze van gp 1800 2000 2700 bij flits ga ik vaak wel wat hoger in de iso zitten.
zodat ik met de flitser op half vermogen uitkom voordeel heeft het dan ook dat de je dan meerdere foto's achter elkaar kan maken zonder licht verlies van je flitser.
flits dan makkelijk 800 foto's uit een setje battterijen.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2015 10:47 
Moderator
Fotografie

Ondanks dat ik ze niet gebruik toch weer een mooi stukje info, dank je Henry. :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp