Het is 25 apr 2024 06:57



Auteur Lenzen kalibreren.....
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 09 sep 2015 16:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wil graag mijn telelens (Sigma 150-500mm) laten kalibreren, ik wil er zelf niet aan prutsen, ik heb al gekeken hoe het precies in z'n werk gaat maar snap er geen bal van.. :D

Iemand enig idee waar ik hem naar toe zou kunnen brengen en hoe duur het kost?

Doet Verschoore hier aan? Zit namelijk bij mij in de buurt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 09 sep 2015 16:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarom wil je je lens laten kalibreren?
Waarom doe je dit niet zelf met je Nikon D300s? (met de Nikon D3300 kun je dit niet doen)
Een fluitje van een cent met de Dot-Tune methode.
Zelfs als je het langzaam doet, kost het je hooguit 10 minuten.



Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 09 sep 2015 19:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oei... Da's Engels...

Zijn er ook Nederlandse video's te bekijken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 09 sep 2015 20:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hierbij het stappenplan in het Nederlands. Succes!!

De Dot Tune methode is gebaseerd op het feit dat scherpstellen met Live View je altijd een scherp beeld oplevert. Als je vervolgens van de lens afblijft, dan kun je vaststellen wat de AF Fijnafstelling waarde moet zijn om ook scherpe beelden te krijgen bij scherpstellen door de viewfinder.

Opmerking vooraf: lenzen hebben allemaal brandpuntsafstanden waarop ze beter presteren (haarscherpe beelden opleveren) en brandpuntsafstanden waarop ze minder goed presteren (softere beelden opleveren). Dat aspect staat hier helemaal los van. Het gaat hier enkel en alleen om het goed scherpstellen.


Stap 1: De voorbereiding: plaatsen van de focuskaart en de camera (beeld in het filmpje van 2 min 2 sec tot 2 min 40 sec)
1a. Print een kaart waar je op gaat focussen. Neem bijvoorbeeld de volgende focus test kaart (http://www.gpsinformation.org/jack/photo-test/pics/iso-rag.jpg), maar elke andere kaart (of een pagina van een krant) is goed. Het is belangrijk dat de kaart waar je op gaat focussen voorzien is van hoge contrasten.
1b. Hang je focuskaart op waarop je zo meteen gaat scherpstellen. Hang deze goed vlak en strak op tegen een verticale muur.
1c. Plaats je camera met lens op statief. De afstand tot de focuskaart moet 50 x de brandpuntsafstand zijn. Dus:
- brandpunt = 100mm, dan is de afstand 5 meter
- brandpunt = 500mm, dan is de afstand 25 meter. Als je die afstand niet voorhanden hebt, neem dan een afstand die wel beschikbaar is. Beter iets als niets.

Stap 2: Het scherpstellen met Live View (3 min 10sec tot 3 min 30sec)
2a. Zet je camera op een statief.
2b. Zet de camera op het maken van 1 enkele opname (dus scherpstellen in AF-S en niet in AF-C, Aantal beelden in S en niet in CL of CH) en 1 scherpstelpunt (middelste)
2c. Stel het grootste diafragma in (dus de kleinste f-waarde) van je lens. De reden: je hebt dan de kleinste scherptediepte te pakken.
2d. Stel nu automatische scherp met Live View. Hoe je dit doet? Druk bijvoorbeeld op de ontspanknop of op de AF-ON knop. De keuze is aan jou, maar ik zou gewoon de ontspanknop half indrukken. Controleer de scherpte door in te zoomen met de zoomknop. Is het beeld scherp? Dan naar stap 2e.
2e. Verlaat Live View, maar zorg er voor dat je de lens of de ontspanknop niet aanraakt.

Stap 3: Overschakelen van Automatische focus naar Manual Focus
3a. Schakel de camera nu over op Manual Focus. Als dit niet op de camera kan (kan wel op de Nikon D300s), doe dit dan op de lens. Het is namelijk belangrijk dat de instelling gevonden bij stap 2 niet wordt gewijzigd. (3 min 40sec – 4 min 10 sec)
3b. Zet in het menu van je camera de AF Fine Tune waarde op 0 (4 min 10sec – 4 min 17 sec)

Stap 4: Je gaat in deze stap met de AF Fijnafstelling optie bepalen bij welke waarde het beeld scherp is. Doe deze stap rustig en nauwkeurig!
4a. Druk de ontspanknop half in en kijk via de viewfinder of de camera het beeld ook scherp ziet. Je doet dit door naar de groene bevestigingspunt te kijken die dit weergeeft. (4 min 40sec – 4 min 54 sec). Je hebt een scherp beeld als de groene punt minimaal 5 seconden aaneengesloten brand. Het mag dus niet knipperen of nog erger, er knippert een groen driehoekje naast. Zie het filmpje op 5 min 47 sec. Als het beeld niet in focus is, dan zal de indicator knipperen, zie 6 min 30 sec.
4b. Wijzig nu de AF Fijnafstelling-waarde met stapjes van +1 en -1 en stel vast bij welke waarden je een positieve focus bevestiging ontvangt via de viewfinder. Raak gedurende dit proces de focusring van je lens niet aan!!
4c. Vul de waarden van de AF Fijnafstelling waarmee je een scherp beeld hebt in op een papiertje, een handig plaatje hierbij vind je op 8 min 22 sec, maar een tabelletje werkt net zo goed. Je weet nu bij welke AF Fijnafstelling-waarden de camera het plaatje scherp in beeld heeft. Dit alles bij 1 bepaalde brandpuntafstand van de lens.

Stap 5: Herhaal het bepalen van de AF Fijnafstelling waarden proces voor verschillende brandpuntsafstanden
Herhaal de AF Fijnafstelling voor verschillende brandpuntsafstanden, dus:
- instellen van een ander brandpuntsafstand
- doorlopen stappen 2 t/m 4
Wat ik zou doen bij een 150-500mm lens is op 150mm, 300mm en 500mm dit proces doorlopen. Let wel op dat je de camera dan plaatst op 7,5m, 15m en 25m (als dat mogelijk is). Je kunt ook kijken welke brandpuntsafstanden je vaak denkt te gebruiken en het voor die brandpuntsafstanden doen. Ik zou in ieder geval de kortste en de langste nemen (dus 150mm en de 500mm).

Stap 6: Bepaal de definitieve AF Fijnafstelling-waarde voor je lens
Je hebt nu bijvoorbeeld drie tabellen / grafieken gemaakt voor je lens.
Kies nu een waarde voor de AF Fine Tune tabel waarbij de lens voor al die waarden bij het focussen een scherp beeld heeft. Voer die waarde op in de tabel en je bent klaar. Voorbeeld in geval van drie tabellen:
- bij 150mm heb je gevonden: -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8, +9, +10
- bij 300mm heb je gevonden: -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8, +9, +10
- bij 500mm heb je gevonden: -10, -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5, +6, +7, +8, +9, +10
Bij de rode AF Fijnafstellingwaarden is het beeld niet in focus, bij de groene waarden is het beeld wel in focus.
De gemeenschappelijke waarden bij de drie brandpuntsafstanden zijn: +6, +7, +8. Zij leveren je in dit voorbeeld voor de drie brandpuntsafstanden een scherp beeld op.
Stel de AF Fijnafstellingswaarde dan in op +7 (de middelste waarde).


Tot slot wil ik nog even terugkomen op het presteren van de lens bij verschillende brandpuntsafstanden. Vaak presteren lenzen minder goed op de "uiterste waarden", de goedkopere lenzen hebben hier meer last van dan de duurdere lenzen. Bij een 150-500mm lens dus bijvoorbeeld op 500mm, maar dit hoeft niet. Ze produceren dan softere foto's. Het afleveren van due softere foto's gebeurt dus bij juist scherpstellen. Je kunt testen of jouw lens daar last van heeft door een reeks foto's te maken met verschillende brandpuntsafstanden en deze foto's met elkaar te vergelijken. Je kunt ook een foto maken met een andere lens en zo de kwaliteit van verschillende lenzen met elkaar vergelijken. De test chart kun je daar mooi voor gebruiken. Als je weet bij welke brandpuntsafstand(en) je lens softere beelden aflevert, dan kun je hier rekening mee houden. Bijvoorbeeld door die brandpuntsafstand te vermijden.

Wat kun je doen aan een lens die wat softere beelden oplevert? Je hebt verschillende opties:
1. Diafragmeer. Bij volle opening presteren lenzen minder goed. Bij een diafragma van f/8 - f/11 presteren ze vaak veel beter, maar soms helpt diafragmeren niet. Er zijn diverse testen op het internet te vinden. Ook voor jouw lenzen.
2. Als diafragmeren niet helpt, vermijd dan de brandpuntsafstanden waarmee er softere beelden worden geleverd.
3. Koop een andere lens.
- Een duurdere lens levert je vaak ook betere kwaliteit foto's op. Zoek op het internet naar reviews, van bijna elke lens zijn testen te vinden die de scherpte van de afgeleverde beelden beoordelen.
- Stap over op prime lenzen. Prime lenzen leveren in het algemeen betere kwaliteit foto's af dan zoomlenzen omdat een prime lens speciaal is ontwikkeld voor 1 specifieke brandpuntsafstand. Het zoomen moet met een primelens worden gedaan door vooruit of achteruit te lopen.


Is iets niet duidelijk, laat maar weten. Dan leg ik het nog een keer uit en pas ik de tekst hierboven aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 05:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15868
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fantastische uitleg Henry.......heb deze nog niet nodig maar weet waar ik het kan vinden :upc :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 05:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Poezemienie, graag gedaan!
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de AF Fine Tune functie niet in alle camera's zit. Ik ben deze functie in twee van mijn vier camerabodies tegengekomen. Eerlijk gezegd ben ik elke keer verbaasd over de correctie die bij een body+lens-combinatie nodig is. Als je een body hebt waarbij je de AF Fine Tuning niet zelf kan uitvoeren en je brengt hem weg voor kalibratie, dan vraag ik me eerlijk gezegd af of de reparatie-serviceman in staat is om ook de correcties voor alle lenzen in een tabel op te slaan, zodat je altijd een gekalibreerde body+lens-combinatie hebt, of dat hij de kalibratie alleen maar voor 1 combinatie kan uitvoeren?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 07:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ken deze methode van DOT tune... maar helaas gaat dat niet bij de Nikon5100.
Je kan deze methode wel uitvoeren maar dan moet je telkens je lens er af halen om aan een boutje te draaien.
Ik moet er geen tekening bij maken dat het afhalen van je lens invloed heeft op de nauwkeurigheid van de tuning.
Nu echt graag doe ik dat niet omdat het boutje extreem dicht bij de beeldsensor ligt en het risico te groot is om de sensor te beschadigen :dk
Hieronder staat een link over hoe je een Nikon5100 kan kalibreren... het is wel amateurisme maar als je dit combineert met de methode van Henry kun je dus ook met een Nikon5100 een DOT tune uitvoeren :)




Gr. Geert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 08:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij een Nikon D90, moet je de onderkant er vanaf schroeven.



Wat ik maar wil zeggen is dat de schroefjes dus ook ergens anders kunnen zitten. Weet waar je aan draait, als je begint...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 19:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3288
Woonplaats: Heteren
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zou het door chipclean in heumen laten doen , die doet tevens ook sensor reiniging , hij werkt wel op afspraak , succes ermee


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 20:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heldere omschrijving Henry.:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lenzen kalibreren.....
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015 22:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank Frans :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed