Het is 09 jul 2025 14:09

Auteur systeemcamera versus canon eos 70d?
 systeemcamera versus canon eos 70d?
BerichtGeplaatst: 29 sep 2015 01:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
omdat ik mijn zware 70d niet gebruik en ik eigenlijk altijd een camera in mn zak of tas wil hebben maar wel goede kwaliteit foto's wil maken denk ik eraan een systeemcamera te kopen.

mn oog is gevallen op de samsung nx300m
heeft iemand hier ervaring mee?
is de kwaliteit van een systeem echt net zo goed als een dslr?
ben bang dat ik spijt krijg als ik mn dslr inruil voor een systeem eigenlijk...en gezien ik geen budget heb voor beide. kzoek eigenlijk een vervanging voor mn compact:
kheb nu een compact die ik soms in mijn tas stop maar geeft snel ruis. en de prijs van die camera is nu ook wel gedeeld door 3 of 4, net als van een hybride, die ik overigens wel ga verkopen denk ik.
dilemma is dus dat ik alleen een andere camera kan kopen als ik mn 70d verkoop, die ik over een tijdje misschien wel kan gebruiken. Tenzij ik hem ook dan te zwaar blijf vinden, dat weet ik eigenlijk nog niet...hangt ervan af wat ik ermee wil doen. hm tips? een compact haalt het nooit bij een systeem of dslr toch qua kwaliteit?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 29 sep 2015 06:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Een goede camera is degene die je meeneemt, dus als de 70D te zwaar/onhandig/groot/... is, dan deze wegdoen en eentje nemen die je wel mee gaat nemen. Vervolgens niet kijken naar de onmogelijkheden, maar naar de mogelijkheden. :)
Ook aan systeemcamera's kun je flink wat geld uitgeven, kijk maar eens naar de Fuji X-serie of de Leica camera's.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 sep 2015 08:49 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Samsung is best wel goed. Vooral de nx1 en nx500.
Bij de NX100/200/300/500 heb je wel geen (electronische) zoeker.
De gewichtsbesparing ga je vooral hebben in de body, want de lichtsterke NX objectieven zijn ook niet licht.
(heb een NX1 16-50/2.8 50-150/2.8 45/1.8 30/2 85/1.4)

Wil je gewicht besparen, kijk dan eens naar olympus (OMD EM1 EM5II)
Op dit forum staan foto's van me met olympus en samsung gemaakt.

Ik gebruik beide systemen naast elkaar en heb geen reflex meer.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2015 23:55 
Lid
Fotografie

Ik volg met de comments.
Springen tussen systeem en srl is al een tijdje een stevig onderwerp met voor en tegenstanders in elk kamp. Je ziet ook mensen die van de 1 op ander hoppelen maar ook omgekeerd.
Mijn inziens zijn die systeem toestellen dermate geevolueerd dat die hun plaats verdienen naast slr. Elk met hun plus en minpunten.
Als je een lijstje maakt met net die punten die voor jou belangrijk zijn kan je mooi afwegen wat de beste keuze is. Dat is iets waar wij je niet kunnen in bijstaan.
Ieder heeft ander noden.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2015 23:59 
Lid
Fotografie

Als ik naar de foto's kijk die je hier laat zien (en als dat representatief is), dan denk ik dat een micro four thirds camera wellicht een goede keuze voor je is. Ik sluit me bij Aafke aan dat je alleen voor jouzelf die afweging kunt maken.

Hier en hier vind je een vergelijk op het internet. De beste spiegelloze camera's van 2015 vind je hier.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 17:02 
Lid
Fotografie

ik vind op internet nog niet zo heel duidelijk de verschillen tussen een dslr en systeem
behalve dat de dslr steviger in de hand ligt en meer fysieke knoppen heeft. en zwaarder is tuurlijk. ik zoek naar nog meer voordelen van de dslr? (gezien ik die al heb, en een goede ook)
tja en mn dslr is dust -en spatwaterbestendig. vind ik ook wel belangrijk en zie ik niet zo in systeemcamera's?
gewicht zou nu de enige doorslag zijn, en dat lenzen van systeemcamera's goedkoper zijn, al weet ik niet zeker of dat altijd waar is?
het plan is ook dat ik uiteindelijk voldoende aansterk om weer wat gewicht te kunnen dragen.

een micro four thirds heeft een aps-c sensor toch? of kleiner? want dat is wel wat ik wil. full frame hoeft niet voor mij.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 17:04 
Lid
Fotografie

Een DSLR is sneller met focussen. Als je bijna niks met actiefotografie doet, dan zou ik lekker voor een systeemcamera gaan.

Een DSLR presteert ook iets beter in donkere lichtomstandigheden. Ik zou me hierdoor niet van een systeemcamera laten afhouden.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 17:14 
Lid
Fotografie

tja en die spiegel (en de herrie erbij) hoeft voor mij eigenlijk niet. ik heb hem nu zelfs gewoon opgeklapt. of is de beeldweergave nou echt veel beter met spiegel? (heb hem amper nog gebruikt)

hm ja daar zeg je toch wel 2 interessante punten henry. ik wil wel een beetje allround kunnen zijn eigenlijk. vooral bij weinig licht wil ik ook goede foto's kunnen maken. maar eigenlijk gewoon van alles wat ik tegenkom...ha maar dan krijg je dat gewicht: ik zal niet veel tegenkomen met camera bij me als ie te zwaar is om vaak mee te nemen. nou ja maar ff laten bezinken dan.
een superlichte premium compact met grote sensor en lichtsterke lens zou natuurlijk ook ideaal zijn. en die zijn al net iets zwaarder dan ik eigenlijk wil voor dagelijks op zak.

bedankt voor het meedenken allemaal trouwens!

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 17:20 
Lid
Fotografie

Hannart, ik heb van jou nog geen ene actiefoto gezien.
Daarnaast is de slecht-licht-prestaties van een systeemcamera helemaal niet verkeerd.

Ik weet 1 ding zeker: als ik stop met actiefotografie, verkoop ik mijn camera met lenzen en stap ik over op een micro four thirds (M43) camera.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 21:48 
Moderator
Fotografie

Dat van die snelheid klopt wel Henry, maar het slechter presteren in slechte lichtomstandigheden is volgens mij niet zo.
Ik weleens tests gezien van een Sony A7S vs. een Canon 1 DX[ http://thenewcamera.com/canon-1dx-vs-nikon-d4s-vs-sony-a7s-high-iso-test/ ] en die Sony presteerde op hoge ISO net zo goed, zo niet beter dan het paradepaardje van Canon.....dit is een andere test dan degene die ik weleens gezien heb.
Schijnt dat de Sony A6000 ook best wel rap is met focussen, maar dit zijn de dingen die ik erover gelezen heb, heb ze zelf niet in de praktijk getest.
M'n dochter heeft een Sony Nex5R en dat is ook een prima camera met goede beeldkwaliteit, maar niet meer nieuw leverbaar.....geloof dat de opvolger de Sony A5100 is en de snellere versie daarvan is dus de A6000 [ http://tweakers.net/reviews/3688/6/syst ... a6000.html ]. :)

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 23:07 
Lid
Fotografie

waarom heb jij nog een dslr ipv een csc Ron?

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 23:14 
Moderator
Fotografie

Snelheid, ik maak best wel veel actiefoto's.
En ook het vast houden, denk dat zo'n klein camera'tje met een grote lens niet echt in balans is en lastig vast houdt en aangezien ik bijna al m'n foto's met 400mm maak..... ;)
Ik vind mijn camera met lens ook niet echt zwaar en heb dus ook geen last van het gewicht.....maak ook veel foto's vanuit de auto, dan heb je helemaal geen last van het gewicht. :D

BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 23:44 
Lid
Fotografie

Ron, achter deze link (die ik ook eerder in dit draadje heb gepost) wordt iets beweerd over "Inferior low-light performance", maar dat was gezien de reacties een artikel uit november 2013. Ik wil best wel geloven dat ze dat gat steeds beter weten te dichten.

Om het vasthouden te verbeteren hebben sommige M43 (micro four thirds) een grip om het vasthouden te verbeteren. Dit is dus niet een battery-grip, want die kun je er ook onder zetten.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 00:21 
Lid
Fotografie

wow paly, de samsung nx1! is waterdicht , maar ik neem aan dat je er niet mee onder water kan fotograferen maar wel in de regen? en kvroeg me af of die lenzen dan ook waterdicht zijn...
overigens wel zwaar voor een csc. 550 gram en dan de lenzen zijn ook groot. maar lijkt me mooi ding.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 00:24 
Lid
Fotografie

en van wat ik lees toch wel heel snel hoor Ron, net als id die sony 6000 die je noemde!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 13:55 
Lid

Citaat:
behalve dat de dslr steviger in de hand ligt en meer fysieke knoppen heeft

Knopjes genoeg op olympus OMD

NX1 is niet waterdicht (wel spatwaterdicht)

BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 14:14 
Lid
Fotografie

Hannart schreef:
wow paly, de samsung nx1! is waterdicht , maar ik neem aan dat je er niet mee onder water kan fotograferen maar wel in de regen? en kvroeg me af of die lenzen dan ook waterdicht zijn...
overigens wel zwaar voor een csc. 550 gram en dan de lenzen zijn ook groot. maar lijkt me mooi ding.

Dat een body spatwaterdicht is, zegt niks over de lenzen.
Nikon en Canon (en wellicht ook Sony en andere merken) hebben bodies die spatwaterdicht zijn, maar ook bodies die dat niet zijn
Nikon en Canon (en wellicht ook Sony en andere merken) hebben lenzen die spatwaterdicht zijn, maar ook lenzen die dat niet zijn.

Ik zou met de spatwaterdichte camerabody en lens niet bewust een regenbui gaan opzoeken. Volgens mij is de term "spatwaterdicht" niet zodanig gedefinieerd dat je bij problemen achteraf een claim kan indienen.

Als je onder water wilt gaan fotograferen, dan zou ik een onderwaterhuis aanschaffen. Ik heb in het verleden twee compact camera's gekocht die een beperkt aantal meters onder water konden, maar langer als 1 vakantie hebben beide camera's het niet volgehouden.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 14:31 
Lid

In combinatie met de S lenzen, is het spatwaterdicht.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp