Ik heb recent ook die keuze moeten maken.
Doordat ik van plan ben om naar een FF te gaan binnenkort nam ik natuurlijk in de overweging dat de lens ook op FF moest werken.
En dan was de keuze al snel veel beperkter.
Finaal kwam ik uit op de Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS Fisheye en vind het een zeer fijne lens van zeer goede bouwkwaliteit. Prijs 500 pleuris.
Ondertussen al wat opnames kunnen maken op een crop en de resultaten zijn stukken beter dan de eerder minder gunstige commentaren wat je op internet vind.
Zo spreken ze van onscherpte buiten het midden en daar merk ik dus helemaal niets van. Mogelijks is dit op FF wel een probleem maar gezien ik het nu al niet zie verwacht ik niet dat het nu inneens dramatisch slecht moet worden op FF.
De ton-vorming is ook veel minder erg dan men doet geloven. Het is een aangenaam beeld.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook op een interessant topic waarbij er blijkbaar 2 soorten breedhoek bestaan. Ben de technische namen even kwijt maar kwam er op neer dat 1 soort een vierkante projectie maakt op je sensor en een ander soort een ronde projectie maakt naargelang de glasconstructie.
De Samyang waar ik over spreek is van het vierkante type.
Minpunt is voor mij dat het een manuele lens is. Scherpstellen en diafragma gaan manueel. Dat is een nadeel als je bv het diafragma gaat instellen op een waarde waardoor uw oculair donker wordt bv voor landschappen. Dus eerst diafragma volopen, scherpstellen, kadereren en dan diafragma dichtdraaien.
Alhoewel we dat ook wat moeten nuanceren.
De scherpstelling is goed in te stellen van 0,2 tot 0,5 meter, daarbuiten is er enkel nog 1 meter tot oneindig. Dat werkt wat vreemd indien je bv een focus wil op 3 meter met een diafragma van 2.8.
Even was ook door mijn gedachte gegaan om een zoom te hebben.
Doch op dit type van lensen denk ik dat het niet zoveel meerwaarde gaat geven.
Als ik moet "zoomen" dan kan ik nu gewoon een beetje croppen.
Ik geef het maar mee ter overweging.
http://www.cameranu.nl/nl/p616395/samyang-12mm-f-2-8-ed-as-ncs-fisheye-canon-objectief voor de canon versie maar hij is ook te krijgen in nikon en sony mount.