Het is 16 mei 2025 22:32

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Welk body ?
 Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 06:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste Mensen.....

Omdat ik nu toch al een tijdje bezig ben met onze gemeenschappelijke hobby heb ik besloten of misschien beter ,ondervonden, dat ik soms wel wat tekort schiet met het body dat ik nu heb.....namelijk de Nikon D3200.
Wat ik daarzelf van ondervind is de beperking in de Iso-waarden, als ik bijvoorbeeld boven de 400 ga heb ik sowieso al te maken met ruis, best wel weg te halen met PS maar heb dit toch liever niet en dat ik met een gerust gevoel m'n Iso-waarde kan opschroeven naar een toch redelijke waarde.
Het tweede punt is de snelheid van de body waar ik ook wel van ondervind dat deze toch niet echt optimaal is wetende dat m'n voorkeur gaat naar vogel-fotografie en / of dieren-fotografie.
Ik zou natuurlijk terug gaan naar een Nikon-body omdat al m'n lenzen ik toch wel wil behouden....
Nu heb ik ook nog een dilemma ivm fullframe of een cropcamera.....wat het beste is voor mij weet ik niet maar zoals eerder aangehaald wil ik ook in deze keuze al m'n lenzen willen behouden.
En nu het cruciaal punt......" DE PRIJS ".......
Ik weet toen dat ik voor m'n body ongeveer een 500 à 600 euro heb neergeteld....heb hier nu zo'n drie jaar met gefoitografeerd en echt wel van genoten....dus prijs / kwaliteit was ik daar erg tevreden mee....
Wat ik nu zou willen besteden is ongeveer een budget van om en bij de 1000 euro....wat ook een optie is dat ik zeker wil overwegen is hem misschien tweedehands aanschaffen en als ik dan dit budget heb is er misschien nog iets beters te krijgen....
Kijk.....dit is het zowat,er is natuurlijk geen haast bij maar het is sowieso een wikken en wegen en het is in deze tijden toch aardig wat geld ook mede dat het voor mij toch nog altijd een hobby blijft....hopelijk kunnen jullie me hierbij een beetje suggesties doen en me er wat raad bij geven...

Alvast al bedankt..... :) :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 06:59 
Lid
Fotografie

Erik, volgens mij maakt het inmiddels niet veel uit of je kiest voor Nikon of Canon. Vroeger waren namelijk de lenzen van Canon ietsje goedkoper en had je meer keuze, maar inmiddels is dat niet meer zo. Canon heeft haar prijzen in de loop der jaren flink opgeschroefd en Nikon heeft nast upgrades ook nieuwe lenzen uitgebracht.

Je zit inmiddels met een Nikon voorraad die bij vervanging geld kost. Uiteraard zou je tweedehands 1 op 1 kunnen "oversteken", maar ik weet niet hoe gelukkig jij daar van wordt (aanschaf van tweedehands lenze ). Dat kun je alleen zelf bepalen.

Dan de vraag full frame of crop sensor. Ik zie dat heel veel mensen overstappen van crop naar full frame. Zelf heb ik die stap ook gemaakt. Full frames presteerden veel beter bij hoge iso-waarden en de kwaliteit van de foto (met name de scherptediepte) was net ietsje mooier. Inmiddels hebben de fabrikanten ervoor gezorgd dat cropcamera's ook beter met hoge iso-waarden om kunnen gaan. Door de sensoren toch maar flink wat extra pixels mee te geven (de pixelrace leek enkele jaren te zijn gestopt...) is de cropcamera nog steeds geen "verleden tijd".

Voor dierenfotografie heb je volgens mij "grote lenzen" nodig. Als je een camera hebt met veel pixels, kun je croppen en toch nog een beeld met voldoende detail overhouden. Om bij de Nikon te blijven: een D6xx, D7xx of D8xx zijn full frames met flink wat pixels aan boord. De Nikon D7xxx heeft inmiddels ook flink wat pixels bijgekregen.

Als je overstapt op full frame, betekent dat je nog eens goed naar je lenzen voorraad moet kijken. Als je lenzen er tussen hebt zitten die alleen op een cropcamera kunnen, dan zul je die moeten vervangen. Die vervanging kost je relatief veel geld.

Als je besluit om tweedehands te kopen, zorg er dan voor dat je een courant model koopt. Dus liever een D7200 dan een D7100 of een D7000. Dit geldt ook voor de D6xx, D7xx of D8xx lijn. Met name de laatste jaren hebben de fabrikanten ingezet op "betere kwaliteit".

Tot slot levert de cropcamera je de cropfactor op. Handig als je lange brandpuntsafstanden nodig hebt, vervelend als je meer groothoek wilt hebben.

Al met al is en blijft het een lastige keuze.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 07:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Een full frame is natuurlijk heerlijk om te hebben. De ruis is beduidend minder in de hoge Iso's.
Maar voor 1000 euro heb je geen full frame en tweedehands kun je denk ik hooguit een D700 te pakken krijgen voor dit geld. Nu is dat een heerlijk toestel hoor, maar wel al wat ouder en 12.1 MP.
Ikzelf heb heerlijk gefotografeerd met de D7000 en momenteel heb ik de D7200.Daarbij ga ik ook niet echt hoog in de Iso's. Eigenlijk stopt het bij mij bij 800 iso. Dan zie ik de ruis echt en vind ik dat ik teveel moet ontruisen (wat met name bij macro teveel detail doet verliezen).
Ik weet dat Jan deze camera ook heeft en veel met vogels doet. Dus hij kan je daarover meer vertellen :)

Ik zie dat Henry aangeeft dat je beter voor de nieuwste modellen kunt kiezen bij tweedehands. Ikzelf heb gemerkt dat ik blijer was met mijn D7000 dan met de 7200 die ik nu heb. Ik vond hem zachter, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 07:41 
Lid
Fotografie

Zeker al bedankt ,Henry en Paula, van jullie ervaringen en wetendheid omtrent m'n vragen....heb juist wel een dilemma weggewerkt ivm cropcamera of een fullframe....
Heb namelijk de Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG APO OS HSM en deze kan niet op een fullframe werken....heb hem nog maar onlangs gekocht en blijf deze wel behouden....
Dus wat heb ik dan voor keuze om de beperkingen van de D3200 te verbeteren....

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 08:09 
Lid
Fotografie

Dan heb je de keuze om te kiezen voor de D7xxx serie. Welke je dan wilt hebben is aan jou natuurlijk (dit omdat ik de voorkeur geef aan de D7000). De D7200 heeft ontzaglijk veel Mp maar dat is iets waar ikzelf niet zoveel om geef.
Er zijn op internet wel sites waar je foto's kunt bekijken. Ik kan zo gauw niks vinden (heb vorige week een crash van mijn laptop gehad en nu ben ik alles weer aan het installeren) want ik ben mijn favorieten kwijt.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 08:27 
Lid
Fotografie

Hier een vergelijking tussen de Nikon D7200 en de D7100.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 08:27 
Lid
Fotografie

Ben benieuwd welke body het gaat worden en wat je ervaringen zullen zijn ivm ruis, snelheid....
Nu ik je topic aan het lezen was, was ik me aan het afvragen wat mijn shuttercount zou zijn.
Dus even gecheckt en heb er nu 50219 op de teller staan.
Ikzelf heb zoals je al weet vorig jaar een Nikon d5100 2dehands gekocht en had er toen om en bij de 25000 shutters op staan.
Dus zit ik aan ongeveer 25000 foto's per jaar :wacko
Als ik mijn body zou vervangen zou ik terug voor de 5xxx reeks gaan en waarschijnlijk voor de D5300 gaan.
Gewoon omdat de 5xxx modellen goed in de hand ligt, niet te groot niet te klein en omdat je ook een live-view hebt die je kan kantelen.
Ook om budget redenen zou ik terug gaan voor een model uit deze reeks.
Of de nikonD5300 hoge iso's aankan zonder ruis dat weet ik niet, maar ga er toch vanuit dat er in een paar jaar wel wat verbeteringen zullen aangebracht zijn ivm iso,snelheid....

Nu waarom de D5300 en niet de D5500, omdat er weinig of geen verschil op zit ivm kwaliteit.
Het enige verschil zit hem in het uiterlijk, hij is lichter en compacter wat niet altijd een voordeel is.
Als je budget 1000euro is dan kan je natuurlijk altijd nog hoger mikken en naar de D7xxx reeks gaan.

Gr. Geert

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 08:32 
Lid
Fotografie

Tussen de D7100 en de D7200 zit niet echt een wereld van verschil vind ik. Ik heb dat vergeleken toen ik de camera kocht en gekozen voor de 7200 omdat de buffer weer hetzelfde was als bij de D7000. Dat vond ik toch wel heel belangrijk :)

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 11:18 
Lid
Fotografie

Dus de d7100 of de d7200 enz zijn in principe cropcameras..... :dk

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 11:29 
Lid
Fotografie

Erik Symoens schreef:
Dus de d7100 of de d7200 enz zijn in principe cropcameras..... :dk

Kijk eens op de site van Nikon daar kun je vergelijkingen maken met verschillende body's

http://www.nikon.be/nl_BE/products/category_pages/digital_cameras/category_SLR.page?#

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 11:32 
Moderator
Fotografie

Zoals je waarschijnlijk wel weet heb ik een Sony, dus heel veel kan ik je niet over Nikon vertellen.
Wat ik wel weet is dat m'n zwager in januari een Nikon D7200 gekocht heeft en daar heel tevreden over is.
En dat Jan62 hier op het forum een Nikon D7200 heeft en zijn foto's zien er altijd heel goed uit.
Jan heeft natuurlijk meest wel een heel mooi stukje glas erop zitten[300mm f/2.8] en dat is eigenlijk nog belangrijker dan je camera.
Fullframe is denk net boven je budget en je zal dan de cropfactor gaan missen, hoewel je met fullframe volgens mij wel iets meer kan croppen dan met een APS-C sensor.....omdat je zelf al aangeeft veel dieren en vogels te willen fotograferen wil je vaak toch zoveel mogelijk mm's hebben.
Waar Paula niet zoveel waarde hecht aan het aantal MP is dat met fotografie van vogels toch weer een ander verhaal, omdat je vaak toch wat moet croppen en je wilt wel genoeg MP overhouden.
Joop[Fotosmurf] vindt volgens mij het grote voordeel van z'n nieuwe camera[D750 dacht ik] ten opzichte van z'n oude camera[D3] het aantal MP.....D750 heeft er 24 en de D3 heeft de helft.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 12:36 
Lid
Fotografie

Je bent op het punt aangekomen waar fabrikanten van fotospullen je graag willen hebben.
De wens naar andere spullen die rationeel niet te verantwoorden is.
Neem nou die shuttercount.
Meer dan 60 foto's gemiddeld per dag. Wat zegt dat nou? Hoeveel daarvan zijn gelukte foto's en hoeveel daarvan hebben enige emotionele of nieuwswaarde?

Ruis? Ooit van pixel-averaging gehoord?
Fullframe? Ooit beseft dat bij dezelfde vergrotingsmaatstaf een pixel van een fullframe minder derail bevat dan die van een cropcamera?

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 12:39 
Lid
Fotografie

...en dit soort plekken op het internet helpen je eigenlijk ook niet, want er zijn op dit soort plekken mensen te vinden met nog mooiere spullen. Spullen die je wellicht niet nodig hebt voor het maken van jouw mooie foto, maar waardoor je wel gaat twijfelen of je ook die spullen moet hebben.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 13:09 
Moderator
Fotografie

Ik zou in jouw geval naar een recente Nikon kijken, geen FF. Met jouw fotografische voorkeuren heb je meer aan de cropfactor van een niet-FF; ik heb zoals bekend juist helemaal niets met beestjes en zo, maar ik weet van andere fotografen dat het altijd beter is om de foto rechtstreeks met cropfactor te schieten dan deze uit te snijden uit een FF-beeld. En de moderne Nikons hebben allemaal een veel betere prestatie vwb ruis. kun je je huidige lenzen nog blijven gebruiken ook.

Als Canon FF eigenaar ben ik trouwens wel jaloers op de recente Nikon ruisprestaties, net als Paula kan ik eigenlijk niet boven de ISO800 gaan want dan wordt het te bar. En de prijzen van Canon zijn de laatste tijd schrikbarend hoog, eerlijk gezegd vind ik het nergens meer op slaan. Ik overweeg serieus om weer terug te gaan naar Nikon als ik weer wat nieuws ga kopen.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 13:29 
Moderator
Fotografie

Altijd lastig die keuze Erik.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur maar ook zijn eigen budget en daar moet je het mee doen.
Zoals Ron al aangaf heb ik laatst de Nikon D750 aangeschaft.
Niet omdat mijn D3 slecht zou zijn maar ik zat wel erg te knoeien met de bestanden die ik over had, vaak hele fraaie platen en met heel veel pech een bestand van 1,5 mb over. Is gewoon op de pc trouwens helemaal geen probleem hoor.

Ben toen na gaan denken wat ik nu echt tekort kwam, aantal mp of mm.
Ik heb gekozen voor meer mp omdat de 750 op andere vlakken ook gewoon meer dan heel goed is en mijn D3 toch al op leeftijd begint te raken maar mijn D3 met een 400mm had ook een oplossing geweest.

Ik heb wel gemerkt dat ik teveel buiten mijn range ga schieten omdat ik denk dat ik meer kan croppen waardoor ik dus weer kleine bestanden over houd. Dus weer even oefenen om binnen mijn range te blijven maar het is zo verleidelijk als er een mooie actie op het middenveld gebeurt om hem niet te maken.

Ik hoor wel eens van mensen dat ze bewust terug gaan naar een cropcamera omdat ze dan net even meer mm hebben en achteraf niet croppen en dat scheelt detail.

Ik wens je heel veel succes met je zoektocht en waarschijnlijk zal het goed zijn omdat er mijn inziens niet echt slechte camera's zijn in de nieuwe modellen.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 14:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Heerlijk!! Iets nieuws kiezen! Ik weet niks van Nikon maar wilde een dingetje noemen. Zoals genoemd ben je gebonden aan je budget.
Een ander ding: als je vogels fotografeert zou ik voor een crop gaan. Maar wel een hele goeie. ;-) Voor buiten gebruik altijd mijn cropcamera. Gewoon omdat ik met mijn lenzen dan meer mm heb. En die heb je nodig met vogels en ook voor mij op de renbaan.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 15:01 
Lid
Fotografie

...voor € 1.049 heb je morgen een D7200 in huis, mits op voorraad en op tijd besteld. ;)
Wachten op een D400 zou ik niet doen: hij zal duurder zijn dan de D7200 en sommige mensen wachten al enkele jaren, het enige wat beschikbaar is zijn geruchten...

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 15:23 
Lid

Ik was niet gebonden aan merk en had wel een vergelijkbaar budget in gedachten.
De Canon 7dMII was een erg aangenaam toestel qua ergonomie en wat minder een baksteen dan de 7dMI.
Vanwege bekendheid met Nikon ging mijn voorkeur uit om bij Nikon te blijven.
Met mijn budget had ik de D7200 kunnen kopen met een kitlens, maar omdat ik nog wat andere wensen had (een 2e accu, een grip, etc...) heb ik binnen mijn budget een D7100 gekocht met erop/eraan wat ik graag wilde.
Als je de Sigma wil houden ben je al merk gebonden en ook gebonden aan een crop zoals je al aangaf.
Bepaald je budget en wat je verder nog aan wil schaffen en kijk wat daar binnen past

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 18:49 
Lid
Fotografie

Ik denk ook dat de betere keuze gezien alle elementen in rekening gebracht je klaar bent voor de 7xxx reeks van Nikon.
- Crop omwille van je lenzen.
De stap maken naar FF begint bij de keuze van de lenzen. FF lenzen passen dan wel op een crop body maar presteren daar niet ten volle.
- Doel.
Omdat je vooral vogels en dieren in beeld wil brengen heeft crop je veel voordelen.
- groeipad.
Je bent nu enige tijd bezig met fotografie en je loopt tegen de grenzen aan van je huidig toestel. De 7xxx reeks heeft niet alleen betere specificaties en prestaties er zit ook extra lekkers op wat bij de lagere modellen niet aanwezig is.
Er is ook het extra schermpje en het extra wieltje waardoor je nog veel meer to the point kan werken. Vooral dat laatste is niet zo weggelegd voor starters. Maar jij bent daar klaar voor nu.
- budget.
Het past net binnen je budget en we moeten er ook bij zeggen dat je veel lekkers krijgt voor je geld. Dus prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed bij dat toestel.

Rest nog enkel de keuze te maken binnen de lijn van de 7xxx reeks.
Daar is mijn principe altijd al geweest om niet een toestel te nemen die net op de markt is (gezien hoge prijs en eventueel nog wat foutjes dat er in zitten) maar ook niet te ver terug te gaan in de tijd en met oud spul te moeten werken die binnen pakweg 3 jaar alweer sterk verouderd zal zijn.
De 7200 zit nu ongeveer een jaar in de markt. De hoge introductieprijs is weg en stabiel nu. De eventuele kinderziekten zijn er ook uit.
Lijkt me een perfect match voor jou.

Welk body ?
BerichtGeplaatst: 09 apr 2016 19:34 
Lid
Fotografie

Allen bedankt van jullie moeite en tijd hier voor mij in te steken......waardeer ik enorm....dus ik denk dat de keuze gevallen is.....een D7200.......nu ga ik zoeken voor de beste prijs al dan niet tweedehands.....of als er hier iemand is die deze van de hand wilt doen.....laat het dan maar weten.....

Toch nog eens allen bedankt!!!!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende