gerard killaars schreef:
Beste Mensen,
Ik ben van plan om einde van dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe camera body aan te schaffen voor mijn sigma lens 150-600 mm sport.
Mijn huidige camera de canon 60D heeft 18 mega pixels maar wil meer mega pixels 24 of nog meer, omdat ik vrijwel altijd te maken heb met weinig licht als ik met natuurfotografie bezig ben.
Dan zit ik nog te twijfelen over full frame of klein beeld.
Met klein beeld heb ik een cropfactor van 1,6 waar door ik meer zoombereik heb ( goed koper )
Met full frame heb ik dat niet en is ( duurder )
Ik heb dus nog alle tijd om er over na te denken samen met jullie adviezen.
Het word in ieder geval weer een canon body want mijn lens is voor canon gemaakt.
Alle adviezen zijn welkom.
Gr Gerard.
Mijn gedachten als enthousiast amateur fotograaf:
Toen ik naast de 7D ook een 1D3 had aangeschaft was het eerste dat mij opviel dat ik met de 1D3 met gemak ISO 3200 kon gebruiken terwijl ik met de 7D bij ISO 1600 toch al wel op de 'comfort zone' grens zat qua ruis.
Bij normale omstandigheden kon ik veel lager in de ISO gaan bij eenzelfde sluitertijd.
In omstandigheden met weinig licht kon ik daardoor langer doorgaan met hogere ISO en hogere sluitertijden.
Toen bedacht ik mij dat de 1D3 een 1.3 crop is dus een grotere sensor heeft die bij gelijke omstandigheden meer licht 'absorbeert' dan de 1.6 crop 7D.
En omdat de 1D3 ook nog eens minder Megapixels heeft is de lichtopbrengst per fotosensor ook nog eens groter.
Dubbel voordeel dus.
Ter vergelijking:
Canon EOS 7D - APS-C sensor 18Megapixel - elke sensor is 4.3 micrometer groot (klein).
Canon EOS 1D3 -APS-H sensor 10Megapixel - elke sensor is 6.4 micrometer groot.
Minder Megapixels is voor mij dus een voordeel in donkerdere situaties.
Voor mij als sport fotograaf is dit een enorm voordeel.
Als natuurfotograaf wil je natuurlijk zo veel mogelijk pixels op je onderwerp hebben.
Minder Megapixels is dan een nadeel.
Als je altijd te maken hebt met weinig licht dan wil je eigenlijk je sensor vergroten en je diafragma ook vergroten.
Nu snap ik ook dat een 600mm f/4 niet te tillen is, zowel qua gewicht als aanschafprijs, dus zal de winst in de body moeten zitten.
(je zal vast wel een monopoot of statief gebruiken)
Een 6D is ook het overwegen waard.
Neem eens een kijkje bij:
https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/15Bij de ruis plaatjes vervang je het tweede toestel voor een 5D2, het derde toestel voor een 60D en het vierde toestel voor een 7D.
Je kunt dan vervolgens op de ISO waarden gaan staan met je muis om de verschillen te zien.
De 7D2 staat niet tussen de keuzes, een 5D3 wel.
Ik heb niet de wijsheid in pacht, en fotografie blijft iets persoonlijks.