EF lenzen zijn lenzen uit het tijdperk Analoog EOS. Dus fullframe lenzen, qua basis architectuur. EF-S lenzen zijn gemaakt voor kleinere sensor camera's ook wel bekend als crop camera's. Doordat de sensor kleiner is, kan er met een kleinere diameter glas ontworpen worden en hebben ze meteen het ontwerp iets aan gepast naar achteren. Dit omdat een kleinere sensor gedekt wordt volledig door die lenzen er iets dichterop te zetten. Dit betekent dat deze lenzen EF-S (S staat voor short back focus) je spiegel mechanisme kunnen slopen als je afdrukt.
Bij Canon staan op de vatting van je 300D en later een rode punt voor EF lenzen en een wit vierkantje voor EF-S lenzen.
De 300D was de eerste die deze goedkoper te produceren lenzen ging gebruiken.
EF-S lenzen zijn dus alleen te gebruiken op:
300D
350D
400D
450D
500D
550D
20D
30D
40D
50D
60D
7D
EF Lenzen kunnen op alle camera's met een EF vatting.
De Andere crop camera met de APS-H sensor kan ook niet overweg met EF-S lenzen ivm hetzelfde spiegel probleem. Echter als je een held bent dan trek je de rubberen rand, die los zit uit een EF-S 10-22 of EF-S 17-55IS en dan kun je ze wel gebruiken op een 1DMkI/II/III/IW maar dat zou ik je niet aanraden.

Canon lenzen met een EF-S vatting hebben ook aan de zijkant een wit vierkantje en EF lenzen een rode stip. Dit is het punt waarop de lens gelijk aan de vatting van de body geplaatst moet worden om in de bajonet sluiting te vallen.
Ik zelf heb eigenlijk nooit geprobeerd een EF-S op een niet compatibele body te plaatsen en heb ook doordat ik een D60 en 10D had na en gelijktijdig met mijn 300D's dat ik niet meer voor EF-S lenzen ben gegaan.
Als je tegen het wegschrijf probleem, de opstarttijd en de buffer capaciteit van de 300D aanloopt, wat ik kan begrijpen, dan zou een opvolger als de 350D al goed zijn.
Echter was de 300D net zo groot als de 10D en dus al iets groter of bijna net zo groot als de xxD series en dus ook de 7D. De 350D ed en alle andere nieuwe broertjes van de 300D zijn allemaal kleiner. En dat betekent voor velen dat ze noodgedwongen ook een grip moesten kopen. Houdt daar rekening mee.
Verder ben ik ook een voorstander van jezelf kietelen en dus geen 2e hands, maar een 550D met grip of een 7D. Waarom. Omdat de onderwerpen van TS, marco en kinderen en stillevens, vergeet niet dat een FF camera een nog beperktere scherpte diepte heeft en dat juist daarom velen een Crop prefereren boven een FF, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De Sigma 18-55 f/2.8 is ook niet geschikt voor die (5D) body.
En ik zou misschien dus voor een EOS 550D met een EF-S 17-55IS f/2.8 gaan en een eventueel nog een grip, maar met die 2 en het verkopen van de 300D, Sigma 18-55 en 70-300 heb je dan een begin voor een ..... 70-200 van bv Ellen

of een 200mm f/2.8 MkII L USM