Het is 07 jun 2025 00:54

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur Advies nieuwe camera {Canon}
 Advies nieuwe camera {Canon}
BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 15:26 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Canon 300D maar denk erover om een nieuwe {goede 2e hands} camera aan te schaffen. Zelf dacht ik aan een Canon Eos 5d mark II. Wat ik zoek in een camera:

- Snel wegschrijven van gegevens {ik stoor me daar nu aan bij mijn camera, gebruik wel een snelle CF kaart}.
- Moet Canon zijn {ben ik gewend en al mijn lenzen hebben een Canon fitting}.
- 1500 euro is de max.

Ik zal 'm voornamelijk gebruiken voor het fotograferen van kinderen, macro's en stillevens.
Wat zijn jullie gedachten? Is dit een goede keus, waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 16:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Passen al je objectieven wel op een full frame camera?

De overgang van 300D naar de 5D markII klinkt mij beetje als overkill, maar als je het geld hebt en zeker bent dat dit is wat je wil; wat let je. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 16:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
7D lijk mij :D dat isgeen overkill, enheb je heel veel kamera voor een redekijk bedrag. :up

http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexc ... en/347929/

Groet Johannes

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 16:35 
Lid

Bedankt, ik ga me eens verdiepen in de 7D.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 17:51 
Lid
Fotografie

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Digi ... 30955.html

Dit iets ??

Geen kennis of zo hoor , kwam het tegen :wacko

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 18:03 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
En de 7D én de 5DII lijken mij geen van beiden de beste keuze voor je.
Iedere nieuwere camera zal beter presteren dan jouw kamera, en aangezien je de 300D hebt, ga ik er voor het gemak ook maar even vanuit dat je geen L glas of vergelijkbaar hebt.

Dus in jouw geval zou ik naar de 550D gaan kijken, en de rest van het geld lekker besteden aan goed glas waar je uiteindelijk veel meer uit kunt halen ;)

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 18:13 
Lid
Fotografie

Ik ben het met Shooter eens, je kan beter in glas investeren. En van een 300d naar een 7of5D is wel een heel verschil. Vooral naar FF.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 19:07 
Lid
Fotografie

Misschien kun je ook vertellen welke objectieven je hebt en welke foto's je met je nieuwe camera denkt te gaan maken. Met deze info kunnen we je veel beter adviseren.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011 19:11 
Lid
Fotografie

Zelf ben ik overigens van de 300D (ook mijn eerste digi cam) overgestapt op een 40D.
En daar ben ik nog steeds zeer tevreden over!

Zo'n cam en dan meer geld besteden aan goed glas zou ook mijn keus zijn. :)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 00:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Om goed advies te geven is het vooral ook heel belangrijk om je niveau van fotograferen te weten. Je hebt hier nog geen foto's geplaatst en ik zag ook geen website in je profiel staan, dus ik heb geen enkel idee hoe goed je bent in fotograferen. Ben je nog een beginner, dan zou ik geen 5D Mark II kopen, ben je een doorgewinterde fotograaf die nu tegen de grenzen van zijn apparatuur aanloopt en dat wil oplossen met een goede cam, dan is de 5D Mark II een super camera.

De objectieven (lenzen) zijn natuurlijk zoals al eerder is opgemerkt ook van belang. Zet je EF-S lenzen op een FF camera, dan sloop je je camera. Dus alleen EF lenzen gebruiken. Goed glaswerk is zowat belangrijker dan een goede cam. alhoewel dat in jou geval niet helemaal opgaat, want de 300D is wel erg veroudert en een nieuwe cam. zal zeker een verbetering zijn.

Mocht je toch een 5D Mark II willen kopen, wacht dan nog een paar maanden. De Mark III komt namelijk binnenkort uit en als dat gebeurt zal de prijs van de Mark II gaan dalen en tevens zal deze dan ook meer tweedehands aangeboden gaan worden.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 11:08 
Lid

Bedankt voor jullie input!

Ik ben voornamelijk erg gefrustreerd door het trage wegschrijven van de D300, heb nu het een en ander gelezen over de 7D en dat klinkt erg goed, heb ook de filmpjes die ermee gemaakt zijn gezien en ben erg onder de indruk {terwijl ik eerst dacht wat een onzin een film mogelijkheid op zo'n kamera...}.

Ik ben geen beginner, fotografeer zo'n 20 jaar. Jullie hebben gelijk dat de lenzen belangrijker zijn en daar wil ik ook wat gaan veranderen, ik hou erg van natuurlijk licht fotografie en dan zijn lichtsterke lenzen wel een must, maar de centjes wil ik ook in het oog houden natuurlijk.

Ik heb nu:
- Canon EF 50mm 1.8 {plastic fantastic} super lens, zit standaard op de body.
- Sigma 70-300mm F4-5,6 APO {deze gaat weg, autofocus is te traag en te weinig lichtsterk}
- Sigma 18-50mm F2.8 EX DC {fijne lens voor landschap en wat meer rapportage achtige foto's}
- Canon Speedlite 430 EXII {voor mij een noodzakelijk 'kwaad', hou niet van flitsfoto's maar het kan ook zijn dat ik er te weinig verstand van heb... ;-}

Die Sigma 70-300 lens gaat weg en ik wil dan een iets wat hooguit tot 200mm gaat ervoor terug, of wellicht een/twee met vaste brandpuntsafstand.

Een paar dingen begrijp ik niet: hoezo sloop je een camera met mindere lenzen??? En alle lenzen passen toch op een full frame camera {vignetering daar gelaten}?

Ik hoor het wel weer, dank dank!

Laatst bijgewerkt door Jippo op 06 feb 2011 13:41, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 11:48 
Lid
Fotografie

EF lenzen zijn lenzen uit het tijdperk Analoog EOS. Dus fullframe lenzen, qua basis architectuur. EF-S lenzen zijn gemaakt voor kleinere sensor camera's ook wel bekend als crop camera's. Doordat de sensor kleiner is, kan er met een kleinere diameter glas ontworpen worden en hebben ze meteen het ontwerp iets aan gepast naar achteren. Dit omdat een kleinere sensor gedekt wordt volledig door die lenzen er iets dichterop te zetten. Dit betekent dat deze lenzen EF-S (S staat voor short back focus) je spiegel mechanisme kunnen slopen als je afdrukt.

Bij Canon staan op de vatting van je 300D en later een rode punt voor EF lenzen en een wit vierkantje voor EF-S lenzen.

De 300D was de eerste die deze goedkoper te produceren lenzen ging gebruiken.

EF-S lenzen zijn dus alleen te gebruiken op:
300D
350D
400D
450D
500D
550D
20D
30D
40D
50D
60D
7D

EF Lenzen kunnen op alle camera's met een EF vatting.

De Andere crop camera met de APS-H sensor kan ook niet overweg met EF-S lenzen ivm hetzelfde spiegel probleem. Echter als je een held bent dan trek je de rubberen rand, die los zit uit een EF-S 10-22 of EF-S 17-55IS en dan kun je ze wel gebruiken op een 1DMkI/II/III/IW maar dat zou ik je niet aanraden. :)

Canon lenzen met een EF-S vatting hebben ook aan de zijkant een wit vierkantje en EF lenzen een rode stip. Dit is het punt waarop de lens gelijk aan de vatting van de body geplaatst moet worden om in de bajonet sluiting te vallen.

Ik zelf heb eigenlijk nooit geprobeerd een EF-S op een niet compatibele body te plaatsen en heb ook doordat ik een D60 en 10D had na en gelijktijdig met mijn 300D's dat ik niet meer voor EF-S lenzen ben gegaan.

Als je tegen het wegschrijf probleem, de opstarttijd en de buffer capaciteit van de 300D aanloopt, wat ik kan begrijpen, dan zou een opvolger als de 350D al goed zijn.

Echter was de 300D net zo groot als de 10D en dus al iets groter of bijna net zo groot als de xxD series en dus ook de 7D. De 350D ed en alle andere nieuwe broertjes van de 300D zijn allemaal kleiner. En dat betekent voor velen dat ze noodgedwongen ook een grip moesten kopen. Houdt daar rekening mee.

Verder ben ik ook een voorstander van jezelf kietelen en dus geen 2e hands, maar een 550D met grip of een 7D. Waarom. Omdat de onderwerpen van TS, marco en kinderen en stillevens, vergeet niet dat een FF camera een nog beperktere scherpte diepte heeft en dat juist daarom velen een Crop prefereren boven een FF, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De Sigma 18-55 f/2.8 is ook niet geschikt voor die (5D) body.

En ik zou misschien dus voor een EOS 550D met een EF-S 17-55IS f/2.8 gaan en een eventueel nog een grip, maar met die 2 en het verkopen van de 300D, Sigma 18-55 en 70-300 heb je dan een begin voor een ..... 70-200 van bv Ellen :) of een 200mm f/2.8 MkII L USM

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 12:20 
Lid

Wat maak je er een ingewikkeld verhaal van... :D Bedankt voor je uitleg.
Maar goed EF-S lenzen bezit ik niet dus dat probleem heb ik zowiezo niet. Ik neig toch wel erg naar de 7D moet ik zeggen... Maar ik zal de EOS 550D eens bekijken op DPreview.

Edit: hij komt redelijk uit de test maar juist die zaken die ik belangrijk vind scoren niet erg goed...

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 13:22 
Lid
Fotografie

Jippo schreef:
Bedankt voor jullie input! Ik ben voornamelijk erg gefrustreerd door het trage wegschrijven van de D300...
De D300 heeft mij nooit teleurgesteld, maar ik neem aan dat je het over de 300D hebt ;)

Je zegt dat je van natuurlijk licht houdt, dus dat lichtsterke lenzen een must zijn. Dit is niet helemaal juist. Een body die uitstekend met hoge iso-waarden om kan gaan, is ook optie. De 5D kan volgens mij uitstekend om gaan met hoge iso-waarden en minimaal ruis.

Lichtsterke lenzen hebben vaak ook beter glas in de behuizing. Dus met lichtsterke lenzen voorkom je nog allerlei "lensfouten" in je foto (denk bijvoorbeeld aan Chromatische Aberratie of vertekening in de hoeken).

Een body moet ook lekker in de hand liggen en gewicht kan ook een rol spelen. Een 5D geeft je meer groothoek, een 7D meer tele.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 13:27 
Lid
Fotografie

Hoe ga je een 5Dmk2 kopen met 1500 europ als max?
Bij een camera zou de battery pack eigenlijk een standaard assecoires moeten zijn, anders ligt die gewoon minder in de hand, en ook de balans is veel beter. dan komt de 5D op een 2500 euro..

Als ik naar je objectieven kijk zou ik eerder kijken naar een 60D en er wat mooie objectieven bij kopen, want zeker op een 5D ga je de camera daar niet mee tot zijn recht laten komen. Ook een 7D al niet.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 13:31 
Lid
Fotografie

De 5D Mark II wordt inderdaad moeilijk... Ik zie hem bij Kamera Express staan voor een goede € 1.800... De 7D zou je er wel voor kunnen kopen, de 60D zeker :)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 13:39 
Lid

Als ik de 5D zou kopen zou het een tweedehands {zie openingspost} worden, en dat lukt wel voor die prijs hoor. Maar de 5D heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet, zeker na DPreview te hebben gelezen.

Oh en Henry je hebt helemaal gelijk hoor, hogere ISO is ook een optie maar idd.dan wel zonder al teveel ruis. Vind ik bij mijn huidige kamera ook zozo.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 14:05 
Lid
Fotografie

Dat wordt alleen maar meer die ruis..

Ik dacht ook een modernere camera dus het geklaag zal wel in vergelijking zijn met de moderne camera. Maar de ruis op mijn 50D is veel meer aanwezig dan op mijn 350D, kon ik met mijn 350D redelijke foto's maken op 1600 is dat op mijn 50D onmogelijk.

De 7D gaat hier wel weer beter me eom, maar vast slechter dan de 300D, je zult dus technieken moeten aanwenden om dit te voorkomen. Zie het stuk van Duckie dat ik ooit heb gepost en ettr heet.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 14:21 
Lid

Echt waar joh? De ruis wordt erger? He bah. :S
Ik neem aan dat je 'Expose to the right' bedoeld? Ben ik wel enigsinds bekend mee, zal het eens nalezen!

BerichtGeplaatst: 06 feb 2011 14:24 
Lid

Heb even heeeel snel wat nagelezen en volgens mij doe ik dat dus al heel vaak, vaak gebruik ik al een belichtingscompensatie van +1 en naar het histogram kijken.... Anyway we dwalen af!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende