Het is 26 mei 2025 00:12

Auteur Advies licht voor portret
 Advies licht voor portret
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 21:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goedenavond,

Wie kan mijn helpen met het zoeken van een lichtbron die ik goed kan gebruiken voor portretfoto's.
Of wie heeft ervaring met zijn eigen lichtbronnen en ook evt. voorbeelden hiervan.
Ben nu op zoek naar een juiste oplossing maar weet niet wat ik moet kiezen bv 1 hele grote lichtbron bv een softbox van 1mtr 20 of toch meerdere lichtbronnen.
Ik blijf dit lastig vinden namelijk, soms zie ik voorbeelden waarvan ik denk wauw en dan zie ik in een voorbeeld maar 1 grote lichtbron.
Wie o wie kan mijn helpen.
Maak nu gebruik van 2 softboxen en 2 externe flitsers.

Alvast bedankt.

Groet Koen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 21:34 
Lid
Fotografie

Ja dat is iets dat je moet opbouwen met de jaren.
Alles in 1 keer kopen wordt al snel een duur grapje.

Eerst moet je een flitskop hebben natuurlijk.
Maar eens je dat hebt ga je normaal uitkijken voor verschillende lichtomvormers om er op te plaatsen. Gewoon omdat elke lichtomvormer zo zijn eigen stijl van licht geeft. Het is niet juist om te zeggen dat je nu in dit of dat moet investeren. Eigenlijk zijn ze allemaal goed. Echter zal ieder lichtomvormer een ander doel en effect hebben.
Starten met een ruime softbox is zeker en vast geen slechte investering.

Eens je dat onder de knie hebt ga je mogelijks wat meer willen en meerdere lichtbronnen aankopen. Ook weer om nieuwe effecten te kunnen plaatsen.

Zelf werk ik meestal met veel flitskoppen. Maar dit weekend heb ik een shoot gedaan waar ik maar 2 flitskoppen gebruikte. De reden was dat ik op verplaatsing was en niet te veel wou sleuren want ik had toen geen assistent.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 21:46 
Lid
Fotografie

Bedankt heb je hier ook voorbeelden van?

BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 21:55 
Lid
Fotografie

Dit komt op mijn over als: ik ben op zoek naar een lekker brood en wie kan me daarin adviseren? Alle antwoorden die je op die vraag krijgt zullen goed zijn en zijn afhankelijk van de smaak van degene die het antwoord geeft. Dus het antwoord op die vraag kan zijn:
- wit stokbrood
- bruin brood
- zacht puntje (bruin of wit)
- pitabroodje
- taco
- meergranenbrood
- maisbrood
- etc.
Daar komt nog eens bij dat het antwoord afhankelijk is van het resultaat wat je wilt bereiken.

Kennelijk ben je nu onvoldoende in staat om mooie portretfoto's te maken met je huidige apparatuur. Mijn voorstel zou zijn: probeer eens mooie portretfoto's te maken met 1 flitser. Als je dit volledig onder de knie hebt, dan zou je dit verder kunnen uitbouwen.

Aan Xafke om voorbeelden vragen die van hemzelf zijn? Ik denk dat je die niet gaat krijgen. :angel

Voorbeelden van portretfoto's vind je hier volgens mij in de catagorie "Portretten". ;)

Tot slot (en volgens mij heb ik dat al een keer geschreven) zou een losse flitslichtmeter je goed kunnen helpen!

BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 22:12 
Lid
Fotografie

Ik ben het eens met Henry.
Starten met 1 kop gaat goed.

Maar, Goh... Ik ben best wel een verwend nest hoor als het op flitsen aankomt. ;)
Het is ook een beetje mijn handelsmerk. Binnen of buiten, het maakt niet uit, ik werk bijna altijd met flitsen.

Het meeste wat bestaat heb ik wel. Softboxen, Octas, Paraplus, Dish, Stripboxen, Grids, Snoots, Reflectors, ...
Ik werk met alles even graag. Echter is het niet gepast om alles overal bij te gebruiken.
Wat ik wel veel doe is werken met paraplus als ik op verplaatsing ben. De reden is dat die niet duur zijn. Snel en compact. Gaan ze stuk of worden ze vuil dan ben ik ook geen vermogen kwijt.
Mijn flitskoppen zijn van het merk Elinchrom. Niet overdreven duur maar wel zeer goede kwaliteit van materiaal.
Dan heb ik ook nog een hele reeks aan speedlites. Die gebruik ik vooral voor strobist werk.

Wat ik wel zou afraden is om die zeer goedkope setjes te kopen van pakweg 200 euro voor 2 flitskoppen met 2 mini softboxen bij. Je vind die bv in de Mediamarkt. Ik ben daar zo geen voorstander van. Te weinig kracht en niet voldoende werkmarge.

Als je het budget wat laag wil houden dan is Falcon eyes zo een merk dat mooi materiaal heeft aan een zacht prijsje. Ik hoor daar veel goeds over echter heb ik er zelf geen ervaring mee met dat merk.

Heb je centjes genoeg kijk dan vooral naar Profoto. Dat is de top waar ook ik van droom maar niet heb wegens iets te duur.

Iets om ook rekening mee te houden is HSS. Wil je buiten in volle zon kunnen flitsen of wil je snelle actie vastleggen dan moeten je zender (of commander) EN je flitskoppen HSS ondersteunen. Meestal zit je dan ook in een iets duurdere prijsklasse.

Dus heel veel keuze.
Aarzel niet om een demonstratie te vragen bij je verkooppunt en je zeker goed te informeren wat je koopt. Want 1 keer je kiest voor een merk zit je wat vast aan het type koppeling dat ze hebben. Zo heeft Elinchrom zijn eigen vatting die anders is dan de veelgebruikte bowens vatting. Denk vooral aan later als je ander lichtomvormers wil kopen en wil uitbreiden.
Denk er ook aan dat alles moet kunnen samenwerken als je meerdere flitskoppen gebruikt.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016 03:59 
Lid
Fotografie

Omdat ik nog een rustig momentje vond, heb ik de post met het advies voor je gevonden.

Mbt de apparatuur: ik heb de indruk dat slechts weinigen zelf (als voorbeeld) softboxes maken. Ik ben er eentje tegengekomen tijdens een workshop van Govert de Roos. Hij maakt gebruik van een eigen studio en dan loont het. Zo had hij ook een eigen achtergronddoek, die voor hem geschilderd was. Dat maakte zijn achtergronden "uniek". Bijna iedereen maakt dis gebruik van de standaard hulpmiddelen. Zelf ben ik gecharmeerd van een hele grote softbox (2m x 2m, of zoiets), want het licht wat daar vanaf komt is zo prachtig zacht. Het lijkt bijna op natuurlijk licht. Er zijn voorbeelden te vinden op internet (in het geval van de softboxs zelfs een filmpje).

In de wereld van de strobisten maakten mensen nog wel iets zelf. Denk bijvoorbeeld aan een snoot. Inmiddels (na enkele jaren) zijn door slimme handelaren (China en Korea) die spullen ook voor een appel en een ei bijvoorbeeld via EBay te koop, waardoor het nauwelijks meer loont om zelf te gaan prutsen.

Met een goede belichting maak je gewoon Het Verschil. Aan die goede belichting mankeert het bij jou. Je zoekt de oplossing in de verkeerde hoek. Recent heb ik een foto gemaakt van witte eieren op een witte achtergrond. Ik had hier slechts 1 opname voor nodig omdat ik het licht (afkomstig van drie reportageflitsers) had gemeten met mijn externe flitslichtmeter. Probeer dat maar eens te doen zonder externe lichtmeter.

Laatst bijgewerkt door Henry op 16 dec 2016 04:31, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016 04:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Prachtig al die tips, maar je zult er toch zelf uit moeten komen. Het is mogelijk met één flits en een reflectiescherm al prachtige portretten te maken (wij hebben destijds eens een workshop gedaan bij MadMax - Jorgen Houtsma in Almere en die presteerde het om met minimale middelen, maar wel doordacht, heel mooi werk te maken.
Kortom, weet wat je doet, maak notitie van je lichtopstellingen en het effect daarvan. Met mijn Cambo en belichten op fotopapier was al weer een heel ander hoofdstuk, en ik heb daarvoor een pop gekocht, in natuurlijke kleuren en kleding, want om voor al die testen een model te 'mis'bruiken lijkt me voor hem/haar geen pretje.
Ik heb me eens een handzaam boekje aangeschaft van Scott Kelby, titel: Portretten fotograferen en retoucheren, maar ik denk dat het volgende boekje méér voldoet aan jouw vraag:
Mensen fotograferen, ondertitel portretten, mode, glamour, uitgave Librero, vier auteurs, waarbij -tig aantal flitopstellingen voor de studio worden getoond mét het resultaat daarvan op het portret. Ik denk dat je aan dát boek echt veel zult hebben, omdat het goede voorbeelden geeft die je na kunt doen en dus in de praktijk kunt toetsen. Het ISBN nummer 978-90-8998-035-9. Ik kan het bij Bol.com niet vinden, maar een leuke recensie met voorbeelden vind je op
https://jxlocapandp.wordpress.com/2011/09/15/43/ .
groetjes, Henk

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016 13:24 
Lid
Fotografie

De tip: "Gebruik 1 flitser aangevuld met een reflectiescherm", is hier wel meer gegeven (o.a. aan Geert). Wat is nu het grote voordeel van een reflectiescherm boven een tweede flitser? Het antwoord is "minder complex en benadert de werkelijkheid op een natuurlijke manier".

Zonder kunstlicht zijn we voor het licht afhankelijk van de zon. Geen ander object levert ons licht. Wij zijn dus gewend aan een situatie met 1 hoofd-lichtbron.
Het licht van die ene lichtbron kan worden weerkaatst door allerlei onderwerpen. Het weerkaatste licht is altijd zwakker dan het licht wat de zon rechtstreeks op ons afvuurt.

Als je portretten schiet met flitslicht, dan moet je er dus altijd voor zorgen dat je slechts 1 hoofdlicht inzet. Ga je meer lichtjes gebruiken, dan moeten die andere lichtjes altijd een zwakker licht signaal naar je onderwerp sturen dan je hoofdlicht. Doen ze dit niet, dan ziet het resultaat er onnatuurlijk uit. Een reflector is om die reden dus ideaal want die produceert zelf nooit licht. Zijn er normen voor? Jazeker, maar dan komt als snel de factor "smaak" om de hoek kijken en daarover gaan we niet twisten.

Een juiste belichting van je onderwerp krijg je door een goede lichtmeting. Dat verhaal ken je inmiddels. Door licht vanaf een bepaalde positie te laten komen, kun je ook de sfeer van de foto enorm beïnvloeden. Daar zou ik pas mee gaan experimenteren als je in staat bent om gewone mooi belichte portretten te maken met een basis/standaard lichtopstelling.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016 17:46 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie reacties en tips.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 11:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Mijn kort advies: hou de zaken steeds zo eenvoudig mogelijk, hoe minder lichtbronnen hoe eenvoudiger.

En,... "leer" het licht zien, meet je licht (vooral in je begin phase) , maar ik benadruk: kijk met je eigen ogen naar
het licht dat je voorhanden hebt, of zelf opgesteld hebt.

Dit gaat je natuurlijk niet in eén twee drie lukken, maar kan enkele jaartjes in beslag nemen :)

DD. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp