Ik had een variabel ND filter, maar de kwaliteit viel me tegen. Niet zozeer heb ik me geƫrgerd aan het zwarte kruis (gewoon goed opletten tot hoever je het variabel filter kunt verdraaien), maar meer de kleurzweem en de "onregelmatigheid van het filter" hebben me doen besluiten uiteindelijk iets anders aan te schaffen. Dat iets anders is uiteindelijk een LEE 10 stops ND filter (big stopper) en een LEE 6 stops ND filter (little stopper) geworden. Haida is trouwens een merk met kwalitatief goede filters en iets goedkoper als LEE. Waarom heb ik voor LEE gekozen? Ik kende het merk Haida toen nog niet. Als ik het merk kende, weet ik nog steeds niet of ik voor Haida gekozen zou hebben. Ik weet wel dat ik de loop der jaren mijn goedkopere lenzen allen heb vervangen door lenzen waar kwalitatief weinig meer op aan te merken is. Van LEE weet je gewoon dat je een goede kwaliteit krijgt. Vandaar mijn keuze voor LEE. Dat je goede kwaliteit filters krijgt mag ook wel voor de prijs die je er voor moet betalen.
Hier wat info over ND-filters en
hier vind je iets over een vergelijking.
Hier vind je iets over de ervaringen.
Han Braakhuis heeft
een document geschreven over filters. Wellicht interessant voor je.
Alle waar naar zijn geld. Bij de goedkopere filters krijg je over het algemeen een kleurzweem kado.
LEE en Haida zijn kwalitatief goede filters.
Hier vind je een filmpje van Joe Cornish over het 100mm filtersysteem van LEE.
Hier vind je wat over het filtersysteem van Haida.