Het is 30 jun 2025 01:35

Auteur Advies converter
 Advies converter
BerichtGeplaatst: 26 jan 2017 12:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb nog nooit met een converter gewerkt. Na wat inlezen, begrijp ik dat je 1 to 2 stops aan licht inlevert met resp. 1.4x en 2.0x vergroting. Verder begrijp ik dat de AF in een aantal gevallen minder goed tot zelfs niet werkt.

Mijn Sigma DG 70-300 lens (F4-5.6) gebruik ik met name voor bewegende beelden (o.a. windsurfen en vogels) en mijn techniek is nog niet goed genoeg om mijn Tamron 150-600 zonder mono- of tripod te gebruiken. Maar ik zou wel wat meer vergroting kunnen gebruiken.

Nu is mijn budget beperkt en stuit ik o.a. op de converters van Kenko. Voor mijn Sony Alpha kost een 1.4 converter €110,- en een 2.0 €160,-. Nu ben ik op zoek naar advies en ervaringen aangaande converters voor het gebruik bij sport- en natuurfotografie. Hoe is de kans dat de AF niet werkt bij mijn 300 lens en zou ik bv een converter ook kunnen gebruiken bij mijn 600 lens?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Advies converter
BerichtGeplaatst: 26 jan 2017 14:38 
Lid
Fotografie

Zoek met de zoekfunctie hier op dit forum een op "converter" en op "scherpstellen". Jouw vraag is hier al meerdere keren beantwoord. Een van de zoekresultaten is bijvoorbeeld dit topic
Heel kort:
- met een 2x converter of 1.7x converter zal de AF voor jouw combi zeer waarschijnlijk niet meer werken.
- daarnaast gaat de kwaliteit van de foto ook achteruit.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Advies converter
BerichtGeplaatst: 26 jan 2017 19:21 
Lid
Fotografie

Ben het eens met Henry.

Op dit soort lenzen moet je geen teleconverter plaatsen want automatisch scherpstellen is totaal onmogelijk. De reden is dat het scherpstelmechanisme van uw camera een zeker minimum aan licht nodig heeft om te kunnen werken.
Uw lens laat al niet veel licht door. Met een converter er op zal het alleen maar slechter worden.

Het resultaat zal zijn dat hij constant zal "hunten" Dus constant op zoek naar scherpte die hij nooit zal vinden met resultaat dat je de lens continu hoort scherpstellen.

Uw opties zijn:

- Een lichtsterke krachtige telelens kopen.
- Een lichtsterke telelens kopen en daar dan een converter op plaatsen.

Beide opties zijn prijzig.

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 01:10 
Moderator
Fotografie

Bij een Sigma 70-300mm zou ik helemaal geen converter gebruiken, zoals gezegd zal de AF zeer waarschijnlijk niet meer werken en de beelden zullen denk knap "soft" worden.
Waarom denk je dat je met de Sigma 70-300mm + teleconverter betere foto's uit de hand zal maken dan met de Tamron 150-600mm?
Het is niet alleen het gewicht waardoor je bewogen foto's krijgt, maar ook het verlengen van het brandpunt maakt dat je sneller bewogen foto's krijgt.
Zelf heb ik een Sony A77II met een Minolta 200mm F/2.8 en daarbij gebruik ik als ik meer mm's nodig heb een 2x teleconverter van Sony.
Bij deze combinatie blijft de AF het wel doen, omdat het grootste diafragma dan F/5.6 is....wordt dus 400mm F/5.6.
Ik maak daarmee ook vaak foto's vanuit de auto en laat de lens dan rusten op een rijstzak om bewegingsonscherpte te voorkomen, maar met voldoende licht[en dus een snelle sluitertijd] is het ook goed uit de hand te doen.
Veel teleconverters werken ook helemaal niet met bepaalde lenzen en/of camera's, dus altijd eerst uitproberen of het wel werkt.

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 09:35 
Lid

Ik heb een sony met en de genoemde sigma lens en een tamron 600 mm
Ik heb ook 2 converters 1,4 en 2,0. Ja mag ze van mij voor een zacht zacht zacht prijsje overnemen want ik gebruik ze niet meer ben er niet blij mee.
Maar als je perse wilt dan doe maar een bod.
Gr Frank

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 16:02 
Lid
Fotografie

Ik was vandaag bij mijn vaste shop (CameraNu) voor wat accessoires en heb direct ook even navraag gedaan naar het gebruik van converters. Hun advies was heel helder: converters werken eigenlijk alleen goed samen met primelenzen. En dan natuurlijk het liefste met lenzen met een laag diafragmagetal.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 19:33 
Lid
Fotografie

Dan ben je goed ingelicht!
Ik heb ook wel ééns overwogen om op een niet-lichtsterke telezoomlens een converter te zetten, niet gedaan. De resultaten zonder converter waren al slecht.
Op de ( F/2.8 en F/4) 300mm en de 500mm gebruik ik ze regelmatig.

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 19:50 
Lid
Fotografie

Matthijs, je bedoelt toch niet te zeggen dat die goede voorlichting hier niet werd gegeven? :neenee

Over het advies van de winkel (ik ga er vanuit dat je hun advies hier goed hebt opgeschreven), daar ben ik het voor een klein deel mee eens, want:
1) Converters werken ook goed samen met de betere zoomlenzen.
2) Ik ken geen Er zijn niet veel primelenzen met een hoog diafragmagetal.

..

Laatst bijgewerkt door Henry op 28 jan 2017 00:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 19:56 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Matthijs, je bedoelt toch niet te zeggen dat die goede voorlichting hier niet werd gegeven? :neenee

Dat heb ik niet gezegd.
Ik lees niet altijd alle (uitgebreide) reacties, ben niet zo goed in lezen en informatie verwerken. Dus zonder jullie tips gelezen te hebben, had ik mijn reactie geplaatst. :)

Advies converter
BerichtGeplaatst: 27 jan 2017 19:56 
Lid
Fotografie

Oké, ik schrok al. ;)