Tja... ik kan je alleen mijn mening geven. Of je daar wat aan hebt?

De keuzes die ik heb gemaakt zijn namelijk erg persoonlijk.
Ik heb al mijn lenzen weggedaan en heb voor alledaagse foto's een 35mm en een 70-200mm (plus voor sportfotografie een 1.4x converter) overgehouden. Ik ben erg tevreden met mijn setje. Soms denk ik er wel eens over om mijn 70-200mm te verkopen voor een 85mm en een 200mm. Heb dit nog niet gedaan.
Daarnaast heb ik nog twee lenzen voor "de fun". Een fisheye, omdat iedereen wel zo'n lens wil hebben maar er tweedehands niks voor wil betalen, en een 105mm macrolens, voor het geval ik een macrofoto wil maken of gewoon eens dichter op mijn onderwerp wil kruipen. Met beide fun-lenzen doe ik eerlijk gezegd nauwelijks iets.
Mis ik niet wat mm's in het onderste bereik, mis ik een zoom of mis ik aan de bovenkant mm's?
Van onder naar boven...
Ik heb je al eerder gemeld dat ik niks met het groothoek heb. Het groothoekperspectief gaat in mijn ogen snel vervelen en op mooie overzichtfoto's staat niemand te wachten, ik niet in ieder geval. Nadeel van zo'n overzichtsfoto is dat alles en iedereen er erg klein op staat.... Als je iets of iemand er groter op gaat zetten, heb je gelijk dat stereotype groothoekperspectief te pakken. Niet zo erg als je meerdere lenzen bij je hebt, want anders kom je met erg veel beelden thuis die erg op elkaar lijken.
De 35mm lens lekker universeel, retescherp en levert me uitstekende kwaliteit foto's. Inzoomen doe ik door naar mijn onderwerp toe te lopen, uitzoomen door afstand te nemen. Mijn ervaring is dat voor de mooiere foto's je toch vaak naar je onderwerp toe moet lopen. Een beetje contact met de mensen levert je naast een gezellig praatje ook nog eens mooiere foto's op. Het vinden van de juiste compositie is nadat je gezellig hebt gesproken met iemand geen probleem. Probeer dit maar eens te doen zonder dat je contact het gemaakt met iemand en bijvoorbeeld een 100-400mm op je camera hebt gezet.
Op vakanties neem ik vaak de 70-200mm f/2.8 lens niet eens meer mee. Dat ding is best wel zwaar en als je een vliegtuig in stapt, moet je keuzes maken. Op die vakanties probeer ik me niet te foccussen op de foto's die ik gemaakt zou hebben als ik de 70-200mm wel bij me zou hebben gehad.
Alleen de 70-200mm meenemen op vakantie is niet altijd een succes. Het is best wel een flinke lens en je trekt er al snel wat aandacht mee. Ook is in sommige gevallen de 70mm gewoon nog teveel. Als ik een keuze moet maken, laat ik de 70-200mm dus thuis voor de 35mm.
Ik maak bijna geen foto's van vogeltjes, dus ik mis aan de bovenkant niks.
En mijn fun-lenzen.
Een paar jaar geleden had ik alleen maar mijn fish-eye lens meegenomen op vakantie. Is me uiteindelijk niet zo goed bevallen.
Ook had ik mijn fish-eye lens meegenomen op vakantie als extra lens. Bijna geen foto mee gemaakt.
Mijn macrolens heb ik wel eens meegenomen op vakantie als een extra lens, maar daar eigenlijk niet zoveel mee gedaan. Die lens heb ik inmiddels al meer dan zes jaar niet meer meegenomen.