Dennis, als je foto's hebt verkleind, dan moet je ze altijd ietsje verscherpen. Ik heb de eerste twee foto's van je even verscherpt: Unsharp Mask, 100%, 0.7pixels (mijn standaard instelling, heb ik maar even niet aangepast).

Deze foto's tonen al een stuk scherper!
Eerlijk gezegd zie ik niet waar in je foto van het Kasteel Staverden de ruis zit. Dit lijkt me trouwens ook onmogelijk bij ISO100, tenzij je de foto onderbelicht had bij opname en lichter hebt gemaakt in Photoshop. In dat laatste geval zou ik zeggen: Niet Doen! Door foto's op te lichten introduceer je ruis. Wat je beter kunt doen is de foto iets lichter te maken en in de nabewerking wat donkerder maken. Deze techniek staat binnen de fotografie bekend onder de term ETTR (Expose To The Right) en slaat op het histogram. Schaduwen moet je dus eigenlijk niet willen ophalen. Het is veel beter om het licht goed te meten dan om met een te krap belichte foto thuis te komen die je vervolgens moet oplichten. Als je de foto's in RAW kunt maken, dan zou ik dat zeker doen. Door vervolgens JPEG's met verschillende belichtingscorrecties te maken en deze via lagen en maskers samen te voegen kun je ook goede resultaten boeken.
Je introduceert ruis bij opname als je:
- Een hoge ISO-waarde instelt (heb je hier bij deze foto's niet gedaan).
- Lange sluitertijden hanteert (heb je hier bij deze foto's niet gedaan).
Je introduceert ruis in de fotobewerking door:
- Het oplichten van je foto.
Het verlies aan details in de foto met het gras kan ook komen door jouw bewerking op de foto of wellicht door het tegenlicht. Om dit goed te kunnen beoordelen zou je eigenlijk eens de originele foto beschikbaar moeten stellen zodat wij ons daarop kunnen uitleven (en kijken of het gebrek aan details inderdaad niet al in de foto zit).
In het algemeen kun je stellen dat de lens voor een heel groot deel de kwaliteit van de foto bepaalt. Op de volgende
site kun je zien hoe verschillende lenzen ten opzichte van elkaar presteren. Om het verschil te zien: neem als voorbeeld een willekeurige lens en een toplens (van een bepaald merk). Vervolgens laten de plaatjes zien hoe de scherpte is in het midden, net buiten het midden en aan de randen.
Ik heb bijvoorbeeld de Tamron 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD van zo'n €109
vergeleken met een Nikon 200mm f/2 lens van zo'n €6.000. Als je met de muis over het pijltje beweegt, wijzig je het beeld (gemaakt met de 70-300mm of met de 200mm, beiden op 200mm ingesteld). Zie je het verschil?
Nu zul je bij landschapsfoto's het diafragma altijd ietsje knijpen (tot bijvoorbeeld f/8). Als je dit doorvoert op de vergelijking, dan zie je dat de 70-300mm al beter presteert. De lens zal echter nooit net zo goed presteren als de 200mm f/2, simpel omdat de 200mm beter van kwaliteit is (beter en meer glas, betere bouwkwaliteit).
Het voordeel van landschapsfotografie is dat je voor landschapsfotografie niet de allerduurste camerabody voor hoeft te hebben, waardoor je meer geld overhoudt voor het aanschaffen van een goede lens. Ook heb je niet de allerduurste lenzen nodig. De allerduurste lenzen zijn vaak de lichtgevoelige lenzen (hebben een kleine f-waarde). Omdat je bij landschapjes toch altijd de lens diafragmeert tot f/8 tot f/11, zul je niet zoveel doen met die f/2.8. Scheelt je heel wat geld...
Als je aan landschapsfotografie wilt doen, dan zou een investering in een goed statief en statiefkop (ik weet niet wat je nu hebt, dus wellicht is dit niet gelijk nodig), een afstandsbediening (kan via een draadje, maar draadloos is wat handiger of anders gewoon de timerfunctie gebruiken. Die zit er immers al in en kost je niks extra's) en wellicht wat filters. Ik denk dan aan een polarisatiefilter en ND-filter. Uiteraard heb je niet alles in 1 keer nodig, je kunt gewoon die dingen kopen waar je op dat moment het meeste behoefte aan hebt.
Tot slot iets over het croppen van de foto. Zorg dat je niet teveel hoeft te croppen. Flink croppen leidt tot verlies van details. Wat is teveel croppen? Daar zijn we hier op dit forum nog niet over uit, maar meer dan 3/4 beeld wegcroppen wordt door sommigen afgeraden.