Het is 26 apr 2024 00:16



Auteur Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 06 maart 2017 23:21 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Beste allen,

Alszijnde hobbyproject ben ik bezig met de bouw van een photobooth.
Om een klein idee te krijgen wat ik hiermee bedoel geef ik de volgende link mee:
link verwijderd. foto's kun hier gewoon plaatsen.
Fotografie

Als camera gebruik ik hiervoor (nog) een Nikon D40 welke ik nog heb liggen.
Nu ben ik op zoek naar een tweetal flitsers welke ik op de hot shoe van de D40 (middels een splitter) kan laten werken.
Echter, ik ben totaal niet thuis in de wereld van de flitsers.
Doel van de flitsers is om de mensen voor de photobooth wat extra aan te lichten zodat voornamelijk bewogen foto's gereduceerd kunnen worden.

De flitsers zullen vanwege constructieve maatregelen ofwel achter een transparante plexiglasplaat, ofwel een melk/gematteerde plexiglasplaat gemonteerd worden.
(Denk als redenen bijvoorbeeld aan vernieling, 'hufterproof', spatwater/drank, stof, etc.)

Graag zou ik me laten adviseren welke flitsers en/of welk type flitser hiervoor geschikt zouden zijn.
Vanwege krappe budgettering (Uiterlijk €150,- voor de set, voorkeur op minder), zou ik de flitsers eventueel gebruikt aan willen schaffen.

Graag hoor ik jullie ideeën over zowel de flitsers, alsook de montage achter transparant of juist melk/gestraald/gematteerd plexiglas.

Ik kijk uit naar jullie reacties,
Alvast bedankt!
A.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 06 maart 2017 23:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat mogen gerust flitsen zijn met vast instelbare waarden.
Ik denk dan aan Yongnuo 560 III. Voor uw budget ga je er net 2 kunnen kopen.

Ook eens kijken op ebay. Met wat geluk kan je nog de oudere modellen 560 II of zelfs model 560 vinden die nog iets goedkoper zijn.

Je zal wel ook twee triggerkabeltjes moeten kopen. Die dingen kan je als snel vinden op ebay voor een prikje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017 00:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
  Hmmm...... ik zie een kaartje voor een gratis shoot met de photobooth  


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 07 maart 2017 00:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De instabooth :) wat en leuk project!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 27 jun 2017 13:54 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Hallo allen,

Na een tijdje gebruik gemaakt te hebben van tweemaal de YN560, is er helaas eentje overleden.

Nu ben ik op zoek naar vervangend materiaal en overweeg hierbij om direct voor TTL flitsers te gaan.
Dit met het doel dat de photobooth door iedere 'dummy' kan worden geinstalleerd (lees: stekker erin en klaar), en toch zichzelf kan aanpassen aan een donkere kamer/lichte kamer, of bijvoorbeeld een steeds donkerder wordende buitentoepassing (in de avond).

Uiteraard is de YN568EX de eerste die in me op komt, echter heb ik enkele vragen voor ik tot aanschaf over ga.

Randinformatie: Ik maak gebruik van een Nikon D40 (oude heer, i know).

- Is het mogelijk twee TTL flitsers te gebruiken, en zoja, hoe werkt dit ivm het automatisch aanpassen etc via TTL? De flitsers (YN560's) heb ik nu aangesloten via een soort van 'Y-splitter' en off-camera cords zoals onderstaand weergegeven (allen met de juiste Nikon/i-TTL aansluiting in ieder geval) :
Fotografie
Fotografie

- Is de YN568EX een verstandige keuze hierin? Hebben jullie nog eventuele alternatieven?

- De flitsers zullen uiteindelijk op netstroom moeten draaien. Hiervoor kan ik zelf eventueel wat adapters in elkaar knutselen, maar wellicht dat met dit in het achterhoofd er nog opmerkingen en/of ideeën zijn hierover?

Graag hoor ik van jullie!
Alvast bedankt!

A.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 00:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
TTL splitsen over kabel zal niet goedkomen denk ik. Tussen de flits en camera zit een serieel protocol en dat kan enkel bestaan tussen 2 partijen. Niet 3.

Tevens heb ik zo mijn bedenking of je met TTL wel iets gaat verbeteren. De lichtomstandigheden zijn altijd de zelfde voor die photobooth. Waarom wil je dan variabelen gaan inbrengen? Wat mij betreft zou ik alles in manueel zetten.

Als je een vervanging zoekt voor de 560 versie 1 2 of 3 dan is er ook nog de 4. Allemaal geschikt voor dit doel. Wil je ze echter op netspanning gaan voeden dan ga je wel wat aan de electronica moeten solderen en zo. Niet ondoenbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 00:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Beste xafke

Correct me if I'm wrong;
De lichtomstandigheden wijzigen mij inziens juist wel, want ik zie het gebruik van de photobooth als volgt voor me:
(Als mogelijk zijnde optie)
De huurder pikt de photobooth op en neemt deze mee naar zijn gebruikslocatie (Kan binnen zijn in een verlichte ruimte, donkere ruimte, of buiten in een steeds donkerder-wordende avondlucht).
De huurder steekt slechts de stekker van de gehele photobooth in het stopcontact en is ready-to-go.
Sterker nog, de photobooth is middels een sleutel afgedicht en bij de camera/flitsers e.d. kan niet gekomen worden.

Zou TTL dan geen ideale uitkomst zijn om de juiste flitsbelichting te bepalen?

En betreft de 2 / 3 partijen, zou dit eventueel met een master TTL, camera, en slave TTL opgelost kunnen worden denk je?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

Gr. A.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 05:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hobbyproject, huurders, ...
Kom je nog wat brengen of alleen maar halen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsers t.b.v. photobooth/photobox
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017 23:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wel als je de ISO, sluiter, diafragma en flitskracht gaat vastzetten dan heb je altijd een juiste belichting van je onderwerp waar ze hem ook plaatsen.

Echter zal er idd een verschil zijn in hoeverre er omgevingslicht binnen komt in de foto. En daar heb je wel gelijk. Dan kan je niet met vaste instellingen werken.

De vraag is of dit wel zo belangrijk is voor deze toepassing. Meestal zie ik photoboots in een hokje en die hebben allemaal een vaste instelling.

TTL kan met meerdere flitsen maar dan ga je met een systeem moeten werken met een commander op je camera. Want bedraad kan dit niet voor zover ik weet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed