Hoi Judith, leuk dat je ook wilt gaan fotograferen met een ND-filter! In het begin wel lastig, maar je leert het vanzelf door veel te oefenen.
Voor de 'serieuze' 'long exposures' raad ik je een Big Stopper (+/- 10 stops) aan. Een 1 of 2 stops filter heeft vrij weinig tot geen nut. Overdag zit je al snel aan een sluitertijd van 1/00 van een seconde en heeft zo'n filter dus geen effect. Gebruik je dan een 10 stops filter krijg je sluitertijden van een aantal seconden. Dan begint het leuk te worden.
Voor deze foto

heb ik een Big Stopper + polarisatiefilter gebruikt. Dat levert samen 12 stops op. Dan kun je zelfs op een heldere dag sluitertijden krijgen van bijna een minuut lang. Let er dan wel op dat je een stabiel statief hebt, anders kun je het vergeten. Ook een afstandsbediening is erg handig, zeker als je langer dan 30 seconden wilt. Mijn afstandsbediening is van de week gesneuveld dus ik moet al die tijd mijn ontspanknopje indrukken, dat kan knap vervelend zijn als je een sluitertijd hebt van meerdere minuten...

Welk filter je moet gaan kopen is afhankelijk van je budget. Om te beginnen is een B+W ND110 zeker geen slecht filter. Ik hem 'm ook. Maar het ellendige aan die schroeffilters is dat je elke keer je filter eraf moet schroeven om je compositie te bepalen. Maar vaak doe ik mijn diafragma vol open en liveview aan, dan kun je ook best veel zien. Handig? Nee.
Als je echt van plan bent veel te gaan doen met (ND-)filters zou ik je dus een schuiffilter aanraden, het liefst van het merk Benro of Haida. Dé populaire filtermerken van tegenwoordig. Ik weet niet welke lens (met welk brandpuntafstand) je hebt, maar afhankelijk daarvan zou ik kiezen voor welk filtersysteem het beste bij jouw lens past. Dat is 100mm of 150mm. Die 150mm is de duurste, maar bij 100mm maak je weer kans op vignetting als je een groothoeklens gebruikt. Het beste kun je dus even naar de winkel gaan om te kijken welke de beste optie is.
Overigens is LEE ook heel goed hoor, maar die geeft wel een wat koelere tint over de foto.
Moet ik bij zeggen dat de B+W ND110 juist een warme tint geeft. Maar dat is zeer eenvoudig op te lossen met je witbalans.
Een variabel filter moet je niet kopen, die geven een raar kruis in je foto. Maar dat is volgens mij alleen als je hem op z'n sterkste stand zet, dat weet ik niet zeker.