Het is 16 mei 2025 23:03

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Nieuwe camera
 Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals in een eerder topic beschreven ben ik actief op zoek naar een andere camera. De keuzes die ik tot nu heb gemaakt is dat ik ga kiezen voor een camera met een APS-C of een microfourthirds sensor. Dit omdat ik zoveel mogelijk detail wil in mijn foto. Daarnaast heb ik besloten om een body te kopen in de prijscategorie tot 800 euro. Ik wil mijn geld liever uitgeven aan goede lenzen. Dit betekent dat er een aantal camera's zijn overgebleven die mijn voorkeur hebben.

Camera's met een APS-C sensor zijn; Nikon D7100, Sony A6000/A6300, Canon 70D
Camera's met een microfourthirds sensor zijn; Olympus OM-D-EM 10 en Lumix G6 en G80

Mijn vragen in mijn zoektocht zijn;
1. Zit er een groot verschil tussen een APS-C en microfourthirds sensor. Ik lees verschillende dingen. Bijv dat een MFT-sensor kleiner is, maar wel dezelfde kwwaliteit levert. Iemand ervaring hiermee?
2. Heeft iemand ervaring met de bovenstaande camera's en wat zijn jullie ervaringen? Of heeft iemand wellicht nog een andere aanbeveling?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:32 
Lid
Fotografie

Vermoedt dat als je in deze prijsklasse de camerás gaat vergelijken dat de verschillen niet ver uit elkaar liggen..

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:40 
Lid
Fotografie

Hoi Dennis,

Momenteel gebruik ik de Nikon D7100. Fijne camera qua bediening. Voor landschapsfotografie een goede camera, ik kan voor dat doel weinig minpunten verzinnen.
Hij ligt goed in de hand (de body is voor mij misschien een tikkeltje te klein), aantal megapixels is ook prima, ruisprestaties kunnen beter maar daar zal je bij landschapjes niet zo snel tegenaan lopen. I.c.m. een Sigma 10-20mm heb je een prima setje (mijn ervaring).
En toch neig ik er naar om een Sony a6000 ernaast te hebben. Dus ik volg dit draadje even. :)

Zelf zou ik de Sony a6300 boven de d7100 hebben gekozen.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:47 
Moderator
Fotografie

Als het voor landschapsfotografie is dan is een full frame sensor denk nog beter en je hebt voor nog geen €1000,- een Sony A7: https://www.cameranu.nl/nl/p392754/sony ... 0wodwjwJwQ

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:50 
Lid
Fotografie

Inderdaad, de Sony A7 is ook een optie. Die zie je op MP al voor 600/700/800 euro voorbij komen.
De lenzen voor een full frame zijn over het algemeen wel duurder.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 14:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Dit is een beetje of topic maar als je serieus in lenzen wilt investeren zou ik zowiezo voor fullframe lenzen gaan. Dan hoef je die niet weer in te ruilen als je overstapt op full frame camera en je maakt met een APS-C gebruik van het beste deel van de lens..het middelste stuk. gr Harry

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 15:59 
Lid
Fotografie

Als je gaat voor landschap met veel detail zou ik kiezen voor een fullframe met zoveel mogelijk pixels.

Waarom? fullframe levert grotere beeldhoek, kleine pixels levert groter detail per pixel.

Heb een FT camera gehad van Olympus. Mooi ding tot ISO 400. Daarna veel ruis.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 17:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb laatst iemand geholpen een systeem camera te kopen. Eentje die niet in de buurt komt aan wat jij uit zou willen geven maar we liepen tegen het volgende op: het assortiment beschikbare lenzen en kwaliteit.
Als je, zoals jij zegt, minder geld uit wilt geven aan de camera zelf maar meer wilt investeren in glaswerk dan zou ik ook kijken bij welk merk en type hier lenzen te koop zijn die jij wilt. Anders ga je spijt krijgen en dan is €800 voor een body opeens heeeeel veel geld en zonde van je aankoop.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017 21:45 
Lid
Fotografie

Nuelle een terechte opmerking.
Bij de meest gangbare merken niet zo'n probleem.

Bij de fuji die ik heb aangeschaft is dat best wel een dingetje.
Mooi glaswerk maar reteduur.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 00:56 
Lid
Fotografie

Dank allemaal voor de behulpzame reacties. Erg leerzaam voor mij. Ben me inmiddels gaan verdiepen in de FF camera's. De sony a7 is binnen mijn budget, maar de prijzen van de objectieven zijn wel behoorlijk pittig. Mijn gedachte was om te beginnen met een 16-35 mm en een 24-70 mm. Evt later uitbreiden nog met een 70-300 mm. Is dat den goed idee denken jullie?

Een APS-C is ook nog een optie. Dan toch een nikon denk ik. Vooral omdat de objectieven veel goedkoper zijn en ik nog wat geld kan investeren in bijvoorbeeld een big stopper.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 10:13 
Lid
Fotografie

Je zou ook kunnen overwegen om je objectieven 2e hands aan te schaffen, dat scheelt veel geld, en als je er netjes me omgaat kan je ze zonder verlies weer doorverkopen als het niet is wat je ervan verwacht.
Ik zag stiekem ook een 2e hands Nikon 7100 voorbijkomen, is dat misschien iets? Dan hou je wat meer budget over voor accessoires ;)

Wat maakt dat je bent gaan twijfelen over FF? Puur dat het binnen budget lijkt te liggen? Persoonlijk zou ik in ieder geval heel goed kijken naar beschikbaarheid van (betaalbare?) lenzen en accessoires, en welke richting je uiteindelijk op wilt. Bijvoorbeeld een iets voordeligere body nu, want ook die zijn al extreem goed, en dan wat duurdere lenzen die je ook bij een eventuele upgrade naar FF nog steeds kunt behouden en gebruiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 10:50 
Lid
Fotografie

Ook met een APS-C kun je prima landschapsfoto's maken.
Nadeel is dat je aan de groothoekkant beeldhoek inlevert.
Overigens bij landschappen simpel op te lossen door "panorama" opnamen te maken in portretstand en die te stitchen. Levert ook nog eens hoge resolutie op.
Zeker mooi als je eens een keer groot oo de muur wilt uitpakken.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 17:57 
Lid
Fotografie

Alchemist schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om je objectieven 2e hands aan te schaffen, dat scheelt veel geld, en als je er netjes me omgaat kan je ze zonder verlies weer doorverkopen als het niet is wat je ervan verwacht.
Ik zag stiekem ook een 2e hands Nikon 7100 voorbijkomen, is dat misschien iets? Dan hou je wat meer budget over voor accessoires ;)

Wat maakt dat je bent gaan twijfelen over FF? Puur dat het binnen budget lijkt te liggen? Persoonlijk zou ik in ieder geval heel goed kijken naar beschikbaarheid van (betaalbare?) lenzen en accessoires, en welke richting je uiteindelijk op wilt. Bijvoorbeeld een iets voordeligere body nu, want ook die zijn al extreem goed, en dan wat duurdere lenzen die je ook bij een eventuele upgrade naar FF nog steeds kunt behouden en gebruiken.

De enige FF-camera die betaalbaar voor mij is op dit moment is de Sony A7. Het lenzenaanbod is vrij beperkt en duur. Vandaar mijn twijfels.
Jouw tip spreekt me wel aan. Dat zou dan een perfecte tussenweg kunnen zijn, aangezien FF-body's waarschijnlijk steeds goedkoper gaan worden.

@ Frans; Thnx! Ik heb landschapsfoto's bekeken die met een APS-C zijn geschoten en deze zijn toch ook flink gedetailleerd. Ik denk dat dit ook aan mijn verwachtigen zou kunnen voldoen.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 21:45 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Hoi Dennis,

Momenteel gebruik ik de Nikon D7100. Fijne camera qua bediening. Voor landschapsfotografie een goede camera, ik kan voor dat doel weinig minpunten verzinnen.
Hij ligt goed in de hand (de body is voor mij misschien een tikkeltje te klein), aantal megapixels is ook prima, ruisprestaties kunnen beter maar daar zal je bij landschapjes niet zo snel tegenaan lopen. I.c.m. een Sigma 10-20mm heb je een prima setje (mijn ervaring).
En toch neig ik er naar om een Sony a6000 ernaast te hebben. Dus ik volg dit draadje even. :)

Zelf zou ik de Sony a6300 boven de d7100 hebben gekozen.

Nou ben ik wel erg benieuwd naar de reden voor het laatste :) ?

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017 22:34 
Lid
Fotografie

Dennismulder55 schreef:
Nou ben ik wel erg benieuwd naar de reden voor het laatste :) ?

Voordeel van de D7100 vind ik dat het een grotere body is vergeleken met de A6300. Voor mij is dat wel belangrijk.
Als je dat niet uit maakt, zou ik voor de A6300 kiezen om deze redenen:
- betere ISO-prestaties.
- compacter (maar daardoor ook minder stevig in de had) en lichter van gewicht.
- 11 FPS.
- uitklapbaar scherm (of hij touchscreen heeft weet ik niet uit mijn hoofd).
- APS-C sensor, dus alle objectieven zijn bruikbaar.

Nadelen:
- korte batterijduur.
- minder objectieven beschikbaar voor Sony, dat moet opzich geen probleem zijn met een adapter.

Tip:
Eugg maakt zijn sublieme landschapsfoto's (als ik het goed heb) met de A6000 + Samyang 12mm F/2.0. Een erg mooie combinatie. Alleen wel MF.

Maar jij moet de keuze maken, en ik kan je vertellen dat een D7100 zo slecht nog niet is. :)

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 21:45 
Lid
Fotografie

Thnx Matthijs voor je uitgebreide reactie!

Momenteel flink aan het spitten voor een sony a7 met een zeiss vario tessar 16-35mm lens erbij. Goede recensies gezien hiervan

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017 17:58 
Lid
Fotografie

De zoektocht gaat verder. Wil het volgende aan jullie voorleggen;

Na een hoop zoek werk op het volgende uitgekomen. Hierbij heb ik geprobeert het best presterende binnen een budget van 1200 euro te vinden. Dat is body incl. lenzen

Nikon 7200(apsc) & canon 5d mark ii(FF) (2e hands) zijn overgebleven. Ik wil vooral landschappen, natuur en macro fotograferen. Wellicht wat portretten maar vooral voor familie aangelegenheden.

Wat zouden jullie kiezen? Ik neig naar FF dus canon 5d mark ii, maar het is wel verouderde technologie in vergelijking met de d7200.

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017 18:03 
Lid
Fotografie

Hier staan de feiten op een rijtje, http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5D_Mark_II-vs-Nikon-D7200/detailed

Maar ook zonder daar gekeken te hebben raad ik je (zonder twijfel) de D7200 aan. De 5DII is al flink verouderd, dat zie je terug in veel punten.
Als ik jou was zou ik Nikon proberen. :)

Ik heb een D7100 te koop staan... ;)

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017 22:00 
Lid
Fotografie

Ok das een duidelijk verhaal:). Zou de fullframe geen meerwaarde hebben qua kwaliteit van de foto's?

Nieuwe camera
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017 22:26 
Lid
Fotografie

Ik weet niks over Canon, wat ik wel weet is dat de nikon d7200 een zeer goede camera is.
Heb hem nu 4 maand en zou hem voor geen geld willen missen ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende