Het is 28 maart 2024 13:10



Auteur Welke ND filter?
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 11:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Over dit onderwerp is al veel geschreven op het forum.
Hoop dat de schrijvers hun topics nog kunnen terugvinden en met je willen delen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 11:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar de afgelopen dagen een paar artikelen gelezen op het en er wordt regelmatig een big stopper van LEE of B&W aanbevolen voor het zijde water. dit is een 10 stops ND filter en kost ongeveer 130 euro. Ik hoor ook verhalen dat een goedkope evengoed werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik snap wat je bedoeld, Als je de foto's van mathijs bekijkt denk ik dat dat is wat je zoekt qua water. Hij heeft hier dan ook veel kaas van gegeten, misschien dat hij nog gaat reageren en inderdaad kan je ook op ND filter in dit forum zoeken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 11:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze foto is gemaakt bij iso 100, f/5,6 en 1/60.

In het voorbeeld van Matthijs in dit topic zie je dat hij een sluitertijd van 1 sec. heeft gebruikt.

Daar gaan we.
1 stop van 1/60 naar 1/30
2 stops van 1/60 naar 1/15
3 stops van 1/60 naar 1/8
4 stops van 1/60 naar 1/4
5 stops van 1/60 naar 1/2
6 stops van 1/60 naar 1 sec.

Gebruik je f/8 dan kun je 1 stop minder gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 12:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier nog een externe link met uitleg.
Je kunt darin ook nog doorklikken naar variabel ND filter.

Het merk hierin genoemd ken ik niet.
Mooie prijs wel waaraan je je denk ik geen bult valt als start.



Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 12:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een 10 stops en een 6 stops ND filter.
De 10 stops is goed bruikbaar overdag, maar minder goed bruikbaar tijdens zonsopkomsten en zonsondergangen. De reden: onvoldoende licht beschikbaar waardoor de sluitertijd heel erg veel op zal lopen.
De oplossing is een 6 stops ND filter.

Ik had eerst een variabel ND filter, maar was daar uiteindelijk niet tevreden over.

Nadelen van goedkopere ND filters: last van kleurzweem die je er niet goed uit krijgt.

Haida en Lee leveren goede ND-filters.

Ik heb geen grijsverloopfilter of kleurenfilters. Photoshop doet de klus minimaal net zo goed.
Photoshop kan echter het effect van een ND filter of een polarisatiefilter niet leveren.

Voor groothoeklenzen heb je een Slim-filter nodig. Deze is wat dunner zodat je de rand van het filter niet op de foto krijgt.


Als je met de zoekfunctie zoekt op termen als ND filter, LEE of Haida zul je vele topics vinden.


Laatst bijgewerkt door Henry op 06 jun 2017 12:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 12:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In de genoemde link wordt het probleem van een (blauwachtige) zweem ook aangestipt.
Bij dat filter zou een aanpassing van de witbalans voldoende effectief zijn. Voor wat jet waard is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 13:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hele handige tips in dit topic. dat van de 6 stops van Henry is ook een supertip.

Benro heb ik ook goeie dingen over gelezen, geen persoonlijke ervaring mee.

Ik les ook dat Lee inderdaad een erge blauwe kleurzweem geeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4580
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een haida 10 stops nd filter gehad. Prima filter, wat magenta verkleuring die prima te corrigeren is. Ze zijn ook nog eens betaalbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 19:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Judith, leuk dat je ook wilt gaan fotograferen met een ND-filter! In het begin wel lastig, maar je leert het vanzelf door veel te oefenen.
Voor de 'serieuze' 'long exposures' raad ik je een Big Stopper (+/- 10 stops) aan. Een 1 of 2 stops filter heeft vrij weinig tot geen nut. Overdag zit je al snel aan een sluitertijd van 1/00 van een seconde en heeft zo'n filter dus geen effect. Gebruik je dan een 10 stops filter krijg je sluitertijden van een aantal seconden. Dan begint het leuk te worden.
Voor deze foto heb ik een Big Stopper + polarisatiefilter gebruikt. Dat levert samen 12 stops op. Dan kun je zelfs op een heldere dag sluitertijden krijgen van bijna een minuut lang. Let er dan wel op dat je een stabiel statief hebt, anders kun je het vergeten. Ook een afstandsbediening is erg handig, zeker als je langer dan 30 seconden wilt. Mijn afstandsbediening is van de week gesneuveld dus ik moet al die tijd mijn ontspanknopje indrukken, dat kan knap vervelend zijn als je een sluitertijd hebt van meerdere minuten... :blink

Welk filter je moet gaan kopen is afhankelijk van je budget. Om te beginnen is een B+W ND110 zeker geen slecht filter. Ik hem 'm ook. Maar het ellendige aan die schroeffilters is dat je elke keer je filter eraf moet schroeven om je compositie te bepalen. Maar vaak doe ik mijn diafragma vol open en liveview aan, dan kun je ook best veel zien. Handig? Nee.
Als je echt van plan bent veel te gaan doen met (ND-)filters zou ik je dus een schuiffilter aanraden, het liefst van het merk Benro of Haida. Dé populaire filtermerken van tegenwoordig. Ik weet niet welke lens (met welk brandpuntafstand) je hebt, maar afhankelijk daarvan zou ik kiezen voor welk filtersysteem het beste bij jouw lens past. Dat is 100mm of 150mm. Die 150mm is de duurste, maar bij 100mm maak je weer kans op vignetting als je een groothoeklens gebruikt. Het beste kun je dus even naar de winkel gaan om te kijken welke de beste optie is.
Overigens is LEE ook heel goed hoor, maar die geeft wel een wat koelere tint over de foto.
Moet ik bij zeggen dat de B+W ND110 juist een warme tint geeft. Maar dat is zeer eenvoudig op te lossen met je witbalans.
Een variabel filter moet je niet kopen, die geven een raar kruis in je foto. Maar dat is volgens mij alleen als je hem op z'n sterkste stand zet, dat weet ik niet zeker.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 06 jun 2017 20:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24350
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goede tips, weinig aan toe te voegen behalve dan dat je in jouw voorbeeldfoto wellicht ook naar een groter diafragma wil, en niet naar een kleinere zoals Frans in zijn rekenvoorbeeld gaf. Ook dan is dus een N10 aan te bevelen. En nog een nadeel van schroeffilters tov schuiffilters: die eersten zorgen vaak voor extra vignettering bij groothoekbeelden, en al helemaal als je ze gaat stapelen met bv polarisatiefilter en/of UV filter, puur omdat je de dan dikke opzetring gaat zien in je lens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke ND filter?
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017 07:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een ander nadeel voor schroeffilters is dat je die voor een specifieke lens koopt.
De vierkante filters gebruik je in combinatie met een houder. Die houder klik je op een adapter ring. Je hebt een adapterring nodig voor elke lens (diameter).

Het voordeel is dat je filterhouder snel kunt verwijderen en plaatsen (Soort van "klik"-systeem). Waarom is dit handig?
- Zoals Matthijs al heeft aangegeven is de kans groot dat je met een 10 stops filter voor je lens niet meer in staat bent om automatisch scherp te stellen en het licht te meten. Alles boven de 30 sec is "bulb".
- zonder filterhouder maar met adapterring kun je de camera in je tas plaatsen. Duur filter kan terug in het meegeleverde tasje. Lensdop past op adapterring.

Nog iets over de kleurzweem. De kleurzweem van de dure ND filters is vaak gelijkmatig en niet storend, dit in tegenstelling tot die van de goedkope ND filters. De variabele ND filter die ik had, had bij bepaalde instellingen ook last van een niet gelijkmatige kleurzweem. Vreselijk irritant, want die krijg je er dus nooit goed uit.

Het kruis wat je in beeld krijgt bij een variabel ND filter treedt alleen op als je voorbij de maximale ND-waarde draait.
Het nut van een variabel ND filter is beperkt, omdat een stop meer of minder het verschil niet gaat maken.
Tot slot: de mooiste landschapjes maak je bij mooi licht. Vaak vind je dit mooie licht bij zonsopkomst of zonsondergang. Het licht (intensiteit en kleur) verandert in deze periode heel erg snel. Snelheid is dan ook noodzakelijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed