Het is 19 mei 2025 18:39

Auteur SuperZoom versus DLSR
 SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 11:26 
Lid
Offline op het foto forum

Overal al geneusd, mijn zinnen gezet op een bepaalde camera, lees ik daar weer negatieve dingen over. Bij MediaMarkt geweest, info over superzoom maar dat is bij meer dan 10x niet meer met de hand te doen. Waarom geen DLSR, was zijn vraag?! Teveel gedoe, dacht ik. Maar nu ik hier verder lees, zou het dan toch wat zijn?!

In eerste instantie dacht ik aan Panasonic TZ7 of TZ28, superzoom, Maar ik las ergens ook al iets over Nikon D40 met een kitlens van 18mm - 105mm. Is die Nikon dan echt een beginners DLSR, met een autostand waar je al mooie foto's mee maakt?!

Hoe heten de beginners DLSR van de bekende merken eigenlijk?! En met welke lens heb je voldoende om ongeveer 10x optische zoom te bereiken?!

Wij gebruiken de camera voor huis-tuin-keuken foto's, van de kinderen die steeds minder makkelijk poseren en van dierentuinen, kinderboerderijen, pretparken, vakanties.

Eigenlijk mijn eerste vraag, is voor ons SuperZoom voldoende of adviseren jullie DLSR?! Bugdet is toch echt wel EUR 400,00 incl 1e lens.

Aaaaahhhh ik zie door de bomen het bos gewoon niet meer. Wie oh wie kan mij helpen?!

Groetjes, Esther

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 12:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarom wel een DSLR: Je sensor is een stuk groter, hierdoor kunnen er meer pixels op zonder beeldruis te geven. Het precieze verhaal erachter ken ik niet, maar je kunt je voorstellen dat als je op een halve cm2 een paar miljoen puntjes gaat zetten ze het benauwder hebben dan wanneer je het op een dia zet. Ook heb je er 1 nodig omdat je eindeloos kan combineren met lenzen, en flitsers en weet ik het allemaal.

Er zijn veel verschillende merken, ik zou denk ik altijd gaan voor een Nikon (ahum) of een Canon. Puur practisch omdat daar legio goedkope maar ook tweedehandse assecoires van zijn te vinden. Qua techniek en camera's beiten merken elkaar niet zo veel meer, als zijn er wel weer verschillen in sensor Canon, Nikon, Sony (en vast nog meer merken werken met een sensor die 1.6 (nikon 1.5) maal kleiner is dan full frame, Full frame wordt vaak gebruikt voor de pro camera's waarbij de sensor net zo groot is als de oude negatieve film. Er zijn nog wel grotere sensoren, maar die komen in de richting van de prijs van een middeklasse auto! Nu zijn er een paar merken(Olympus, Panasonic?) die hebben een four third systeem Deze hebben de sensor in tweeen gedeeld, wat maakt dat je sensor weer wat krap wordt voor al die pixels! Nu is er hier en daar discussie over de crop factor, die houdt in dat je 100mm lens een bij een 1.6 crop factor een 160mm lens wordt en bij de 2x een 200mm lens. Het is minder geweldig als het lijkt!

Waarom geen DSLR: Je gaat nooit meer klaar zijn met je camera, er blijft altijd een wensen lijstje. De kitlenzen zijn niet geweldig, en zeker een stukje minder dan de lens van een goede compact. Je moet steed meer mee nemen. Het is per saldo toch een stuk duurder, en ik denk dat je met DSLR het fotograferen echt hobby matig moet doen.

Nu je vragen over de compact camera, daar zijn ook weer veel verschillen in. Ik heb bij Panasonic toch wel erg veel mooie resultaten gezien, vroeger zat Peter hier ook op het forum (waar is die eigenlijk gebleven) die daagde ons met het DSLR'tje graag uit, want wat hij uit zijn Panasonic haalde lukte mij niet zo vaak met mijn canon en tasje dure lenzen.

Ik kan de TZ28 niet vinden wel vind ik op Kameraexpress.nl de FZ28, gezien zijn zoom, van 28 tot ergens bij de 400mm. is die bijna ideaal voor elke afstand, als je bang bent voor het uit de hand fotograferen, wat je niet echt hoeft te zijn met Image stabilzer. kun je er ook een 1been statief bij kopen. Deze camera bied volgens mij een hoop opties die de DSLR'en ook bieden. Het enige nadeel is dan dus vaak bij dit soort camera's dat ze vaak bij hogere iso waarden (wanneer het donkerder wordt) meer ruis gaan geven.

Het 1 en ander is hier afhankelijk van wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen!
Hoe meer je er aan uitgeeft hoe beter je camera wordt dat is altijd waar, maar dat hoeft niet evenredig aan je foto's zo te zijn! Een duurdere camera geeft in de regel geen betere foto's. Alle camera's kennen hun beperking, ook de dure pro camera's hebben nog een midden formaat en zelfs ene grootbeeld boven hun staan, en ook die geven beperkingen omdat ze door hun mega sensor haast niet geschikt te maken zijn voor natuur fotografie!
Je zult op zoek moeten gaan naar de beperking van jouw camera om er uiteindelijk net onder te gaan zitten om de mooiste platen te schieten.
De vraag blijft dan dus wat wil je ermee, wil je wat mooie plaatjes dan is een beetje compact prima, wil je echt mooie plaatjes die wat meer vragen dan zul je aan een suercomapct of instap DSLR zitten. Wil je platen zoals Anton Corbijn ze maakt dan zit je toch aan een Fullframe of midden formaat camera. Maar let wel wat Anton Corbijn kan dat kan ik niet en jij waarschijnlijk ook niet, en Anton Corbijn maakt met een simpel camera'tje mooiere foto's dan ik met een dure pro camera!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 12:03 
Lid
Fotografie

Overigens geld bij een DSLR net zo goed dat hoe groter de zoom, hoe moeilijker het uit de hand te fotograferen is!
Daarom wordt ook altijd gezegd dat je sluitertijd minimaal gelijk moet zijn aan de lengte van je lens. Dus bij een 400mm lens heb je een sluitertijd met minimaal 1/400ste nodig. en bij 50mm 1/60ste (want dat is toch wel de ondergrens.
Dus bij slecht licht met 400mm foto's maken vergeet dat maar in den beginnen, je kunt je iso wat omhoog doen, en je kun tje diafragma wat meer open zetten, maar voor mooie tele foto's heb je gewoon voldoende licht nodig (of een statief, of image stabilzer, of een hele vaste hand)

SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 12:37 
Lid
Fotografie

Tja,...... denk dat Nagtie zo'n beetje alles genoemd heeft :D

Mijn bescheiden tipje ;
Probeer eerst een goede "pocket-cam" ,.. ook daar kun je mooie foto's mee maken en de prijs ligt gewoon aanzienlijk lager !
Bevalt het je erg goed en raak je er "verslaafd" aan :D ga dan op je gemakje sparen voor een DSLR zodat je niet met een krap budget naar de winkel hoeft en je in 1 keer goede app kunt kopen ;)

Suc6 in ieder geval !!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 14:50 
Lid

Bedankt voor jullie reacties.

En na het lezen ervan heb ik besloten voor de Panasonic FZ28 (idd TZ28 bestaat niet) te gaan. Daar heb ik eigenlijk alleen positieve reacties van gelezen. En de negatieve reacties zullen er ook wel zijn.

DLSR kan altijd nog, over een jaar of 10, als de kinderen groter zijn en ik meer tijd heb om me erin te verdiepen.

Nogmaals bedankt.

Groetjes, Esther

SuperZoom versus DLSR
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 15:19 
Lid
Fotografie

Compact, DSLR, superzoom.... voor elke doelgroep een model :D