Het is 19 apr 2024 00:25



Auteur Objectief drama
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 12:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Amsterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga in januari een maand naar Zuid Afrika met m'n vriendin om eerst een bruiloft te vieren en daarna reizen van Kaapstad naar Johannesburg. Beide hebben we enkel oude compacts en zoals ik in m'n introductie schreef ben ik zelf al langer geïnteresseerd in fotografie en heb nu dus een goed excuus een camera te kopen en wat te experimenteren.

We hebben samen eerst maar eens een budget vastgesteld (€700 ong) en wat eisen gesteld. Aangezien het budget niet heel groot is en mijn vader enkele Nikon lenzen heeft, hebben we besloten een D5300 te kopen zodat als het nodig is ik eens een lens van paps kan lenen. Zo kan ik een 50-200 voor iets zoom lenen op vakantie.

Nu raak ik een beetje verdwaald in de wereld van lenzen :S Wat is handig voor de vakantie maar vooral daarna ook fijn? Is 18-105 goed genoeg voor wat zoom of net te weinig? Is 18-140 fijner maar misschien onhandig groot? De 18-55 is maar €69 dus kan ik, als ik wil, ergens nog wel eens kopen. Wel compact zo'n lensje...

Hoe kan ik beste uitvinden wat 'past' zonder het eerst te kopen ? :vlag

Als ik voorheen met mijn vaders camera aan het uitproberen was vond ik het leuk om macro fotos te maken en gebouwen/architectuur. Ik heb tientallen YouTube filmpjes bekeken voor wat tips of advies maar daar wordt ik maar niet wijzer van. Wat raden jullie aan voor een complete beginner als ik om uit te vinden wat de verstandigste keuze zal zijn? Maakt het zoveel verschil of maak ik de keuze moeilijker dan nodig ? ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 13:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je niet weet wat je gaat fotograferen en hoe je dit wilt doen, dan zou ik me vooralsnog niet te druk maken over de lenzenproblematiek. Gewoon de 50-200mm meenemen en vaststellen met welke brandpuntsafstand je de meeste foto's maakt. Hoe? Met de exif viewer kijken met welk brandpuntsafstand de mooie foto's zijn gemaakt. Een exif viewer is gratis te downloaden van het internet.

Daar komt nog eens bij dat als je jezelf ontwikkelt in de grote wereld die fotografie heet, het steeds duidelijker voor je wordt wat je wilt fotograferen en hoe je dat wilt doen. Die €700 kun je dan op een meer verantwoorde manier besteden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 13:51 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40666
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Hoe? Met de exif viewer kijken met welk brandpuntsafstand de mooie foto's zijn gemaakt. Een exif viewer is gratis te downloaden van het internet.
Als ik de foto's op m'n pc heb staan heb ik geen Exif viewer meer nodig, ik klik dan op rechts op de bestandsnaam(in mijn geval het grote pictogram) en daarna op eigenschappen--->details. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 15:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron, je hebt gelijk!
Op de Mac: rechtermuisknop > Get Info


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 16:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Macro, landschappen, portret, architectuur, wildlife vragen allemaal om specifieke objectieven.

Met de 50 -200 mis je wat aan de groothoekkant voor weidse vergezichten en kom je heel beel tekort aan de telekant voor wildlife.

Voor dat laatste laat je je vriendin de fotograaf met de langste lens lief aankijken en geef je hem/haar je e-mailadres.

Zoomobjectieven van minder dan 100 euro nieuw kunnen geen kwaliteit leveren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 30 sep 2017 17:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wildlife in Zuid-Afrika: Het nadeel van Zuid-Afrika is dat daar geen wijdse vergezichten zijn (het barst er van de kleine bosjes), de wijdse vergezichten die wel Kenia en Tanzania te vinden zijn. In Zuid-Afrika heb je geen super telelens nodig als je daar een prive park gaat bezoeken. De rangers zetten namelijk de auto bijna naast het grote wild neer. Ik had moeite om bijvoorbeeld een olifant met mijn 70-200 mm er behoorlijk op te krijgen.

Ga je daarentegen naar het Kruger Park, dan zul je veel eerder een flinke lens nodig hebben. Je mag daar namelijk niet van het asfalt af en dat weten de dieren ook. Als het niet anders kan blijven ze daar flink van uit de buurt. Blijft het nog wel een kunst om "om de bosjes heen" te fotograferen.

Als het je te doen is om wijdse landschapsfoto's te maken, dan ben ik het met Frans eens. De 50mm is dan wat aan de ruime kant. Een 18-55 kitlens is niet zo duur en kan je zeker uit de brand helpen. Daarmee weet je gelijk ook of een groothoek wat voor jou is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 01 okt 2017 12:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Woonplaats: Amsterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor het advies en de geruststelling ;)

Momenteel neig ik ernaar om de body te kopen met 18-105 kit maar lees ook redelijk negatieve verhalen daarover.

Misschien het lekker simpel houden, 18-55 nemen en eerst maar wat gaan oefenen... De echt goede lenzen zijn voor deze vakantie toch even 'out of reach'


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 01 okt 2017 12:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb nog een 18-55mm voor je.
Om te beginnen een prima lens, maar wil je serieuzer gaan fotograferen zal je merken dat het zoombereik, lichtsterkte, bouwkwaliteit, beeldkwaliteit etc. toch wat te kort komt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 12 dec 2017 11:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is bijna januari. Hoe is het experimenteren je vergaan? Heb je al meer duidelijkheid over "de lens die echt mee moet" naar Zuid-Afrika?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Objectief drama
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En? Welke lenzen heb je meegenomen?
Zijn de resultaten een beetje show-waardig? Ik ben benieuwd!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed