Het is 19 apr 2024 17:52



Auteur Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017 21:29 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Hallo!

Ik ben nieuw hier en stel me graag even kort voor. Sinds dit jaar beginnen met fotografie omdat ik graag meer wil reizen en dit mooi wil vastleggen. Om deze reden heb ik mij begin dit jaar de Olympus Omd Em 10 mark II aangeschaft in combinatie met de oly 25mm f1.8 prime lens. Deze combinatie heeft mij zeer mooie foto’s opgeleverd. Nu wil ik graag wat meer variatie gaan aanbrengen en daarom heb ik de oly 12-40mm f2.8 aangeschaft.

Meteen nadat ik de lens erop had gezet merkte ik dat er tijdens het scherpstellen heel kort een vaag beeld tussendoor komt. Dit is dus alleen te zien in de viewfinder en op het scherm tijdens het focussen. Voor zover ik heb kunnen testen heeft dit geen invloed op de uiteindelijke foto, maar het baart mij wel zorgen.

Dit is niet enkel de lens die aan het focussen is, maar een kort verkleurd beeld. Ik heb geprobeerd dit op te nemen en zal de video ook zsm hier plaatsen. Mijn vraag aan jullie is of iemand dit herkent en hoe dit is opgelost mits het echt kwaad kan..

Ik hoor graag van jullie!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W_qMcaZVql0[/youtube]


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017 22:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien eens vragen bij de fabrikant.
Het is niet uitgesloten dat iemand hier de combinatie ook heeeft.
Maar hoe specifieker de vraag hoe kleiner de kans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017 23:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het vaag beeld dat je tussendoor ziet is mijn inziens te wijten aan de relatief donker omstandigheden waardoor de lens een klein beetje gaat hunten (op zoek naar een focuspunt). Uw 2.8 lens is bijna 2 stops minder lichtdoorlatend dan de 1.8 lens. Dus die heeft het iets moeilijker bij het scherpstellen in donker omstandigheden. Buiten of bij veel licht zou je het probleem niet mogen hebben.

Echter in uw video zie ik ook dat het beeld even blauw kleurt? Klopt dat? Daar heb ik geen verklaring voor. Heb je dat ook bij de prime lens?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 15 nov 2017 20:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Hi Xafje, inderdaad het blauwe beeld dat tussendoor komt is hetgeen waar ik vragen bij heb. De lens is inderdaad minder lichtsterk dus zal die wat langer moeten zoeken/focussen, alleen de blauw/grijze kleur tussendoor vind ik vreemd. Ik dacht ik vraag hier of dit iets is dat iemand eerder heeft ervaren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 15 nov 2017 21:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je lijkt onder behoorlijk slechte lichtomstandigheden het filmpje te hebben opgenomen.
Zie je de verkleuring ook als je gewoon bij daglicht probeert te focussen?
Je geeft aan dat het voor de foto's niet uitmaakt.
Zou me zelf dan ook niet heel erg grote zorgen maken.

Niet dat je daar wat aan hebt want het is geen antwoord maar meer een observatie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017 00:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
_markschouten schreef:
Hi Xafje, inderdaad het blauwe beeld dat tussendoor komt is hetgeen waar ik vragen bij heb. De lens is inderdaad minder lichtsterk dus zal die wat langer moeten zoeken/focussen, alleen de blauw/grijze kleur tussendoor vind ik vreemd. Ik dacht ik vraag hier of dit iets is dat iemand eerder heeft ervaren.


Dat blauw is idd iets vreemd. Mijn eerste idee is dat dit een storing is in het toestel.
ik heb het alvast nog nooit gezien op enig toestel en kan mij ook niet inbeelden dat dit enige betekenis of meerwaarde zou hebben.

Heb je dat fenomeen ook met de prime lens?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017 13:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kan het je autofocus hulplicht zijn?
Op mijn Fujifilm XT1 kan ik het effect nabootsen bij slechte lichtomstandigheden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Olympus omd em 10 mark II + oly 12-40 f2.8 probleem
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017 12:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3
Ik heb dit probleem ook bij de leverancier vermeld en die geven inderdaad aan dat dit, het blauw kleuren, iets is dat vaker voorkomt bij deze combinatie. Dit is doorgegeven aan de fabrikant. Zodra er vanuit de fabrikant meer informatie komt krijg ik weer wat te horen, mogelijk dat dit in een toekomstige update wordt aangepakt.

Zoals ik inderdaad eerder heb aangegeven zie ik hier niks van terug op het eindresultaat. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en het meedenken in dit verhaal!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed