Het is 28 maart 2024 21:51

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017 10:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 13:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Note: Conclusie gaat alleen op bij off-camera flash. Als de flitser zelf op de camera zit kan ik instellen of de flitser z'n zoom moet aanpassen voor sensorformaat of niet. Als ik die instelling verander, dan hoor (en voel) ik het zoommechanisme ook gaan. Het display blijft wel dezelde brandpuntsafstand vermelden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 14:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Super!
Ik ken die optie binnen het Nikon menu niet. Kan zijn dat die helemaal niet in het menu zit, of niet in het menu van de Nikon camera's die ik hier in huis heb.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 14:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Super!
Ik ken die optie binnen het Nikon menu niet. Kan zijn dat die helemaal niet in het menu zit, of niet in het menu van de Nikon camera's die ik hier in huis heb.


Het zit denk ik gewoon in de flitser, ik stel het in op de flitser, niet op de camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 14:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat verklaart een hoop. Ik heb alleen Nikon SB800 flitsers. Daar zit die instelling niet in.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 14:27 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou ja, ik kon zelf testen of het ook in de camera kan, en daar volgt uit dat het in een Canon 70D is in te stellen:

A. (in M-mode) 2e tabblad kies "Flitsbesturing"
B. kies dan laatste optie "C.Fn-inst. externe flitser"
C. je krijgt dan de mogelijkheid om door 13 tabbladen te scrollen waarvan je de 9e neemt "Autozoom voor sensorformaat",
D. Kies "inschakelen"

De flitser doet ook dan ook vanuit het cameramenu braaf "bzzz" wanneer de instelling wordt veranderd. Ook hier de brandspuntafstand getoond in de display van de flitser weer niet.

Dat de in het display van de flitser getoonde brandpuntsafstand niet verandert vind ik wel logisch. Wat me wel irriteert is dat het display van de flitser de op de trigger ingestelde belichtingscompensatie niet overneemt. Als ik het test blijkt duidelijk dat de flitser de instelling van de trigger wel uitvoert, het is slechts de display die niet mee doet. Raar. Beter zou dan zijn om helemaal niets weer te geven over belichting(-scompensatie) op het display van de flitser.

Maar goed, valt mee te leven, als het ding niet zegt het te doen maar wel doet is het praktisch gezien prima.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 19:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fijn dat het inmiddels duidelijk is.

Of het veel zal uitmaken voor de foto’s?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 21:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Fijn dat het inmiddels duidelijk is.

Of het veel zal uitmaken voor de foto’s?


De flitsers zijn in eerste instantie gekocht ter upgrading van de familiekiekjes, vlak voor het seizoen van veel binnenfoto's, dus voorlopig heb ik liever meer diffuus dan meer gebundeld licht en zal de inhoud van dit topic niet veel uitmaken.

Ik heb echter de laatste zomerse dagen afgelopen oktober buiten foto's gemaakt met flink tegenlicht van de zon. Enkele daarvan waren per ongeluk gelukt, wat mijn cursus werd verklaard doordat er wellicht een groot raam achter mij was (was ook zo). Dat - en zeker ook het een en ander wat hier voorbij komt op het forum - heeft me een beetje aan het denken gezet over licht inbrengen. Ik heb daarom voor flitsers gekozen waar ik in die omstandigheden - maar dan zonder raam - misschien ook iets aan heb. Wellicht dat er in die omstandigheden meer power nodig is, en de spreiding/bundeling van de lichtbundel er meer op aankomt.

Het zal allemaal - verwacht ik - vrij oncreatief gebruik zijn gemakzuchtig op ettl, met hooguit wat belichtingscompensatie plussen en minnen van/tussen de beide flitsers. Het heeft m.i. ook niet veel zin om meer te willen. Snel kunnen anticiperen is wat het meeste oplevert. Het enige wat in mijn huishouden geduldig is en stil wil poseren zijn de knuffelbeesten.... en dat vind ik dan weer niet zo inspirerend om vast te leggen.

Een ding kan ik je inmiddels al wel zeggen: de aanschaf van alleen 1 zo'n flitser was genoeg geweest om de familiekiekjes geweldig te verbeteren. In die zin is het antwoord op jouw vraag "ja".


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017 01:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De "C.Fn-inst. externe flitser" zijn speciale opties van de flits die je instelt via je camera.
Dit zijn geen opties eigen aan de camera. Uw camera dient als het ware als interface voor uw flits.

Dus niet alle flitsen gaan die optie hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017 22:22 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
Het enige wat in mijn huishouden geduldig is en stil wil poseren zijn de knuffelbeesten.... en dat vind ik dan weer niet zo inspirerend om vast te leggen.


Wat een onzin eigenlijk. Leereffect boven resultaat stellende is zo'n knuffelbeest fanatastisch inspirerend. :) Alleen een gedicht en geen surprise schept gelukkig tijd :)

Graag wat feedback op onderstaand experiment. Ik vind persoonlijk foto 4 het beste, maar denk dat de beer toch nog meer licht mag hebben. Graag uw mening!

Ik heb een knuffelijsbeer gekozen. De muur er achter is i.r.l. witter dan deze beer. De beer zit ongeveer 1,5 meter van die muur. De flitseropstelling ziet u op foto 1, u krijgt daar een idee van de hoeveelheid het omgevingslicht, kunstlicht van links, daglicht van rechts, zie exif-data voor de hoeveelheid omgevingslicht. De sluitertijd scheelt dacht ik 9 stops met de ander foto's, het diafragma 1, waarmee ik er op uit kom dat de flitsers samen 10 stops overbruggen.
De rechterflitser heeft een gary fong half cloud zonder dome. De linker flitser heeft een gary fong cloud met naturelkleur dome waarvan de de bolling naar binnen steekt. Helaas heb ik pas naderhand deze post van Henry getroffen met nuttig advise over de hoek wat betreft de hoogte van de flitsers, al is dat met de gary fongs wellicht minder een punt, en daarbij vormt de neus van deze beer ook een wat andere schaduw dan de personen waar het mij uiteindelijk om gaat. :)

De overige foto's zijn allen genomen met een Contax 85mm f/1.4 lens, diafragma op f/5.6, sluitertijd 1/100 sec, ISO: 100. De flitskracht wordt bepaald door e-ttl. De flitscompensatie voor de flitsers gezamenlijk is telkens 0. De flitszoom is telkens 24, in de exif staat 35 omdat dit het aps-c equivalent is.


Foto 1 setup overzicht
ƒ/4.0
26.0 mm
"6"
ISO: 100
geen flits
Fotografie

Foto 2:
Flitser links uit, Flitser rechts compensatie 0
Fotografie

Foto 3:
Flitser links compensatie -3, Flitser rechts compensatie 0
Fotografie

Foto 4:
Flitser links compensatie -2, Flitser rechts compensatie 0
Fotografie

Foto 5:
Flitser links compensatie -1, Flitser rechts compensatie 0
Fotografie

Foto 6: (voor de volledigheid)
Fliters links compensatie -1, flitser rechts uit.
Fotografie

Ik had bij de instellingen van foto 6 een ander beeld verwacht, waarbij de linker flitser meer licht zou geven om te compenseren voor dat de rechter flitser uit staat, maar gek genoeg lijkt het zo niet te werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 01:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Belichting van foto 4 heeft mijn voorkeur.
Door het verschil in flitslicht heb je de beer niet vlak uitgelicht. Het verschil is ook niet te groot.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 03:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nog als aanvulling.......als je de flitser "off-shoe" zet.....dus los van de camera......dan moet je in M-stand shooten.......dan zoomt hij niks in of uit


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 14:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL schreef:
Nog als aanvulling.......als je de flitser "off-shoe" zet.....dus los van de camera......dan moet je in M-stand shooten.......dan zoomt hij niks in of uit

O.k., dat wist ik niet, thanks! Ga ik checken.

Ik had wel met de zoom van de flitsers gespeeld, maar die deden nu braaf de instellingen die ik op de trigger instelde. Ik heb ook in M geschoten, dus dat verklaart dan waarom. Maar anders was ik er waarschijnlijk ook niet tegenaan gelopen omdat de camera bij die Contax-lens niet "weet" wat voor lens er op zit omdat die lens geheel vrij is van electronica.

Maar ik denk dat ik los van experimenten ook wel eens diafragmavoorkeur zal kiezen, en dan wil ik inderdaad niet dat de flitsers opeens mee gaan zoomen met de lens, dus zoals gezegd, een goed ding om te checken. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 14:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Belichting van foto 4 heeft mijn voorkeur.
Door het verschil in flitslicht heb je de beer niet vlak uitgelicht. Het verschil is ook niet te groot.

Thanks voor de feedback. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 17:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welke foto de voorkeur ligt vooral aan het effect wat je wilt bereiken.
Zoek eens op contrastratio op het www.

PS dat een flitser veel effect heeft op een foto betwijfel ik niet.
Wel de kennis of het wel of niet meezomen comform de sensorgrootte is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 19:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Welke foto de voorkeur ligt vooral aan het effect wat je wilt bereiken.
Zoek eens op contrastratio op het www.

Ik krijg uit het eerste handje links de indruk dat hiermee het dynamisch bereik wordt bedoeld, maar ik betwijfel of jij dat bedoelt. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je heen wilt met deze opmerking.

Frans schreef:
PS dat een flitser veel effect heeft op een foto betwijfel ik niet.
Wel de kennis of het wel of niet meezomen comform de sensorgrootte is.

Ik heb ook de flitsers direct op de beer gericht, zonder gary fongs, en de zoom van de flitsers op 105 gezet. De flitsers kunnen nauwer, maar mijn trigger kan dat helaas niet aansturen. Ik had niet de behoefte om wijder dan 105 te gaan. Wel een leuk effect dat de achtergrond dan zwart is. Maar ik heb inderdaad niet een telezoomlens op de camera gezet en die naast de flitser gehouden om zo vooraf te zien hoe breed de lichtbundel zou vallen. Gedoe. Nog lastig ook om te bepalen wat met wat moet samenvallen van camera en flitser (de sensor met het midden van het lampje?). Je hebt gelijk, je probeert gewoon, en stelt eventueel dan bij a.d.h.v. het resultaat van het probeersel.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 20:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Verkeerde term gebruikt.

https://digital-photography-school.com/lighting-ratios-to-make-or-break-your-portrait/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 verdisconteert zoomfunctie flitser sensorformaat?
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017 21:31 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:


Super Frans, dank je wel. Ga ik goed doornemen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed