Het is 21 jul 2025 23:30

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Inrichting foto studio thuis
 Inrichting foto studio thuis
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 16:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dag allemaal,

Deze zomer heb ik eindelijk de kans om een door mij felbegeerde fotostudio thuis in te richten. Met name voor portret fotografie (en mogelijk in een later stadium ook voor wat productfotografie). Nu had ik een jaar geleden al wat voorwerk gedaan mbt wat er zoal te krijgen is voor hoeveel geld, maar voor ik echt ga aanschaffen wil ik toch wat meer dingen te weten komen om mijn keuze beter te kunnen maken. Omdat het in een vrachtje naar Angola vervoerd wordt (waar ik woon), moet ik ook zorgen dat ik ineens alles koop en vooral niets essentieels vergeet.
Ik heb overigens een Canan 40D met kitlens 17-85 f5.6 is en een supermooie (!!) Canon 70-200 f2.8 is usm.

Ik heb een permanente ruimte van +/- 3.5x3.5 meter, en incidenteel een ruimte van 3.5x6 meter (die moet ik dan wel per shoot inrichten en gedeeltelijk weer opruimen), beide thuis.

1. Ten eerste zou ik graag willen weten hoe de mensen hier die een studio hebben deze ingericht hebben voor portretfotografie. Welk licht (flits of continue, paraplu's of softoboxen, afmetingen ervan), hoeveel licht (aantal lichtpunten), vermogen van je lampen, richtgetal, gebruik lichtmeter, welke achtergronden, etc etc. En wat zou je er aan toe willen voegen, of wat vind je overbodig? Waar moet ik absoluut op letten?

2. Bekijken jullie de resultaten meteen op de computer? Of toch in eerste instantie op camera en daarna op computer?

3. Hoe pakken jullie je colormanagement aan van opname tot afdruk (kleurinstellingen in photoshop etc)?

Een hoop vragen dus... Op internet vind ik wel een hoop, maar vaak wordt er met megaprofessioneel groot geweld spul gewerkt en dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling... Plus ik vind toch niet echt een goed antwoord op mijn specifieke vragen.

Alvast heel veel dank voor reacties!! Groetjes, Eus

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 16:38 
Lid
Fotografie

Ik vind 3.5 x 3.5 meter voor portretten wel aan de kleine kant. Denk dat je niet goed uitkomt met top tot teen portretten.
Dan is die van 6 meter lang een betere. :)

Ik heb continulampen met softboxen. LINKJE
Achtergrond papier. Op het moment alleen zwart en wit.
En een opklapbare achtergrond voor schoolfoto's.

Ik kijk mijn foto's tussendoor op de camera en pas op het eind op de pc.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 22:20 
Lid
Fotografie

Dank Wendy, voor je antwoorden op mijn vragen! Ja, 3.5 x 3.5 is inderdaad niet veel, maar beter iets dan niets nietwaar?? Al is het maar om de spullen neer te zetten zonder dat het iemand in de weg staat of het per ongeluk omver loopt (heb hier 3 kleine kotertjes rondlopen). Gelukkig heb ik de optie om de hele boel straks af en toe naar een andere kamer te verslepen.

Wat bedoel je met opklapbare achtergrond voor schoolfoto's, kan je dat omschrijven? Ik ben hier ter plaatse (Angola) al gepolst voor het nemen van school foto's volgend schooljaar, maar dan moet ik eerst nog het eea aanschaffen heb ik ze al gemeld!

Verder nog mensen met studio's :( ?? Wendy zal toch niet de enige zijn... ;)

BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 22:41 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Vergeet je grijskaart niet !!! :D (klein maar.....essentieel)

BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 22:45 
Lid
Fotografie

Nou, opklapbaar, meer uitklapbaar. :D

Deze, maar dan heb ik 'm in het blauw gewolkt:
Fotografie

Kun je gewoon aan een hoog statief hangen.
Ik gebruik een statief van mijn andere achtergrondinstallatie. :)

BerichtGeplaatst: 05 jun 2009 23:09 
Lid
Fotografie

Je wilt weten wat ik heb.
Ik heb een standaard FE SS setje van 150watt. Dit was een setje van 3 lampen. Dit vind ik voor 1 tot 2 mensen genoeg aan licht opbrengst. Maar kies nu maar niet voor dit setje, ik heb er een beetje spijt van. Dit omdat het een klein kwaaltje blijkt te zijn dat het model licht zo nu en dan uit elkaar knalt. Allemaal prima, maar best wel gevaarlijk, stel je voor dat je tegen het model zegt kijk eens in het licht!!!! Ik heb het kunnen oplossen doordat iemand die al jaren echte flitser maakt er zekering houders tussen wilde zetten, maar ook die slaan er om de 3 uur ongeveer uit. Dat kost me dus per shoot 3 euro voor een lampje + 50 cent voor een zekering. Prima maar achteraf had ik het niet gedaan!

Ik heb op mijn licht 2 softboxen, wat kleurfilter (leuk voor de achtergrond te kleuren) een snoot. en ondertussen 2 witte paraplu's (kopen in Hong kong kosten ze een paar euro) 1 zwarte met goud (gebruik ik nooit). Wat ik wel veel gebruikt is mijn van een ronde wasbak en een ikea beslagkom gefabriceerde Beauty dish.

Ik werk alleen nog maar met papier, die opvouwbare dingen vind ik te klein om een volledige iemand er op te zetten. doeken vind ik een drama (als je de ruimte hebt om het uit te laten hangen, valt dit wel mee) maar het strijken is monnike werk, en het lijkt erop als je links strijk er rechts kreukels bij komen. Daarom dus papier, papier heeft als nadeel dat het opgaat! Maar dat gaat A helemaal niet snel, en ik vind het resultaat op de foto op wegen tegen de kosten.

Ik stel mijn licht en alles in op mijn camera. Daarna ga ik gewoon shooten, check steeds bij lichtopstelling verandering of ik goed zit! en dan weer schieten! Ik denk dat als je steeds gaat kijken je een flow kwijt raakt met het model. Stel je voor dat het model iedere 10 minuten moet wachten om te zien of je je foto hebt gemaakt.
Als je met 1 foto als doel bezig bent, dan is het natuurlijk anders.

Je kleur beheer snap ik niet zo goed, je witbalans stel je in op je witbalans (ook kopen in Hong Kong kost daar 10 dollar ipv 30 euro bij KE) kaart. Of na een tijdje kun je ook gewoon je kelvin waarde invullen. Want als je ruimte duister genoeg is, dan is je licht altijd dezelfde kleur. Ik heb hem altijd op Adobe RGB staan, omdat je dan meer kleur ruimte hebt met bewerken. Ik sla hem daarna op als SRGB (voor internet en printen) dit kun je doen door hem op te slaan voor internet.

Wat voor portretten wil je doen? 3.5 bij 3,5 is aan de krappe kant! Ga je alleen kinderen of half body's doen, dan is het genoeg!

Overigens is een draadloos aansturing wel fijn (ook kopen in Hong Kong)

www.dealextreme.com is de naam van die website in Hong Kong, geen verzendkosten, wordt echt geleverd, maar kan even duren!

BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 23:34 
Lid
Fotografie

Thanks Wendy en Nagtie voor reacties en uitgebreide uitleg :up !

Wendy, perfect zeg zo'n ophang achtergrond voor schoolfoto's! Ik koop mijn spullen tegenwoordig bij cameraNu (na negatieve ervaring bij K.berg), en ik zal eens vragen of ze een dergelijk scherm hebben (lijkt me niet zo'n probleem).

Grijskaart, staat op de lijst :) !

Balen Nagtie, dat je zo'n gedoe hebt met die FE set! Ligt het denk je aan het beperkte vermogen (150 watt) of aan FE? Het kan idd nogal linke situaties opleveren.... Ik heb ook een FE set op het oog, maar dan van 600 watt.

Kan me helemaal indenken dat het werken met doeken een enorm gedoe is, ik ga ook voor papier kiezen. Crea en handig van je om zelf een dish te maken!

Die site in Hong Kong heeft echt vanalles en nog wat zeg. Tot nu toe is alles aangekomen wat je hebt besteld? Het scheelt idd nogal wat geld, maar je levert hopelijk niet te veel in op kwaliteit... (geen vaag nep-spul?) en als je er maar zeker van kan zijn dát het aankomt...

Yep rub it in, ik weet dat 3.5 x 3.5 niet ideaal is, maar groter kan ik de kamer niet maken helaas :( ... Dan maar af en toe de boel naar beneden halen indien nodig. Ben allang blij dat ik wat ruimte heb hier want iets huren is echt geen optie.

mbt kleurenbeheer bedoel ik idd de kleurprofielen kiezen. Maakt het nog per centrale of lab uit welk profiel je gebruikt?

Ik ben van plan om 2 (eventueel een derde langwerpige) softboxen van redelijk formaat aan te schaffen, en 2 tungsten lampen. Ook nog even kijken naar de snoot. Ik ga de winkel wel even goed vragen of het gedoe met de lampen die jij hebt een vaker voorkomend probleem is bij FE sets.

Parapluutjes en nog wat spul mogelijk dan ook maar in Hong Kong!

Werk je altijd of vaak met een lichtmeter? Het valt me op dat er nogal prijsverschillen zijn, en zou dan ook echt niet weten wat te moeten kiezen...

Nogmaals, super veel dank!!!!!! :zwaai

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 10:35 
Lid
Fotografie

waar kiezen jullie liever voor, voor flitslampen of continulicht?

en om dan ff verder te vragen, als je kiest voor flitslicht, hoe weet je voor hoeveel watt je gaat kiezen?

ooit he, als ik later groot be :grin2 wil ik ook heel graag, probeer me erg in te lezen over het hoe en wat

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 10:47 
Lid
Fotografie

Ik ben daar dus nog niet uit.... :( Maar het zal een combi worden denk ik, zodat ik vanalles uit kan proberen (kan niet wachten....!! ).

Ben ook benieuwd naar wat anderen er over te zeggen hebben :) .

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 10:56 
Lid
Fotografie

Hoi Eus
Het licht echt aan FE. Het stroom circuit is niet helemaal goed. Bij veel merken en types gaan de model licht uit tegen de tijd dat ze te warm worden. Het zijn halogeen lampjes, die moeten heel erg heet worden om te gloeien. Nu krijgen ze net iets teveel stroom, en dat gaat dan een keer mis. FE is echte massa productie, en daar zitten gewoon 20 chinezen heel snel die dingen in elkaar te prik prakken. Er komt genoeg licht uit. Maar dat is dan ook.
Je gaat niet voor het SS type als je voor 600 watt gaat. Kijk dan even over het instel of model licht los gezekerd is. Is dat niet het geval zou ik denk voor minder wattage en een duurder merk kiezen. Of als je het allebei kan betalen natuurlijk meer wattage en gelijk Broncolor! Omdat ik mijzelf met mijn setje niet de put in wil zoeken, ben ik zelf nog niet opzoek gegaan naar wat ik beter had kunnen kopen.
Op Dutchheaven zitten alleen maar model fotografen. Daar hebben ze echt veel kennis over flitsetjes enzo. Niet dat het hier niet zo is. maar de spoeling is wat dunner.

Dealextreme! is een toppertje! De kwaliteit is goed te noemen voor de prijs. Je moet even kijken naar wat je er koopt. Maar het is echt geen rommel, en veel dingen worden hier weer door internet shops verkocht voor heel veel meer!
Ik heb de paraplu's daar gekocht de wb kaart en die zijn echt goed! Wat ook echt goede kwaliteit is zijn de zonnekappen, voor vaak minder dan de helft van de echte! Het is dus vaak wel vaag nepstpul, maar de kwaliteit is erg goed te noemen. Ook zag ik dat de draadloze ontvanger precies dezelfde is als die van FE. alleen dat voor 40 euro ipv 60 euro, en ow jah ook nog met meer kanalen. Ik mag het zelf want ik heb het zelf, zeker de FE SS setjes horen stiekem ook bij dat vage nepspul, ik heb het van de binnenkant gezien, het werkt, maar het is een zooitje daarin!

Jah je krijgt het allemaal!!! Het duurt soms even, ik heb 1 keer mijn bestelling gespreid over 3 maanden binnen gekregen. Maar je krijgt het wel! Overigens is niet alles goedkoper? Mocht je een draadloze flits aansturing kiezen op batterijen, bestel ook gelijk de batterijen bij DX, zijn veel goedkoper, en ze gaan snel leeg, heb ik ooit begrepen van Volucris (die een vergelijkbare aansturing had).

Helaas past de flits meter nog niet in mijn budget. Ik weet dan ook niet wat het verschil is tussen die van FE 120 en die van 1000 euro.

@Ynske, ik wil veel liever flits licht, bespaart ook nog flink op je energie rekening! En is per saldo ook nog wel wat goedkoper dan continu licht.
Want je moet niet denken dat een 150 watt flitslamp gelijk is aan 150 watt continu.
Die 150 watt/s bij flitsers zegt namelijk niet zoveel over de flits kracht. Hij zegt daarmee dat die met 150 watt per seconden oplaad. Hoe de output wel berekend kan worden heb ik geen idee van.
Maar om het zelfde resultaat te bereiken zul je naar 1200/2000 watt continu moeten.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 11:00 
Lid
Fotografie

Eus schreef:
Ik ben daar dus nog niet uit.... :( Maar het zal een combi worden denk ik, zodat ik vanalles uit kan proberen (kan niet wachten....!! ).

Ben ook benieuwd naar wat anderen er over te zeggen hebben :) .

Hoe wil je dat gaan combineren??
dat wordt heel lang en heel veel nabewerken.
Want continu licht is geloof ik 6000 kelvin, terwijl flits licht 5400 kelvin is. Dan krijg je dus een witbalns verschil van 600 kelvin.

Door de beugel genomen heb je aan ongeveer 400 watt/seconden In totaal genoeg om iemand volledig op de foto te zetten. Alles daarboven maakt het alleen nog maar makkelijker, vooral ook omdat je dan met bijvoorbeeld 1 lamp iemand helemaal kan uitlichten, dan kan je de andere nemen om wat kleinere dingen uit te lichten. Ik heb nu alle 3 mijn lampen echt nodig, om iemand uit te lichten. Helaas heb ik hier geen mooie berekeningen bij!

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 11:06 
Lid
Fotografie

http://photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=6064

Hier in een topic van Vioto zie je wat er gebeurt. Ze hebben hier een klein spotje aanlaten staan om te kunnen scherp stellen. Maar dat licht is veel geler dan het licht van de flitslampen. En dus krijg je dit.
Bij daglicht lampen krijg je er iets minder last van, maar dan alsnog!

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 11:10 
Lid
Fotografie

tof dat je t zo lekker uitlegt!
K vind t lekker om info te vergaren, en zoveel mogelijk kennis op te doen, zodat ik strakjes weet waar ik naar moet kijken om aan te schaffen.

stel je de lampen nu in adhv het modellicht, en ga je dan kijken hoe het uitpakt wanneer je flitst? En hoe meet je het licht dan? zodat je weet welke instellingen je gebruiken moet?
Heb jij een studio aan huis?

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 11:29 
Lid
Fotografie

Nee ik heb een studio die ik op mijn werk opzet.
Maar euhm jah je model licht brand altijd. Daarmee kun je zien wat het licht gaat doen, je kunt schaduwen creeren of juist uitlichten door middel van het model licht. Door ervaring waat je wat het flist licht daarmee gaat doen. dat komt overigens bijhoorlijk overeen.

Je kunt op 2 manieren je licht meten, ik zet hem gewoon op F8 of F9 stel mijn licht ongeveer in op gevoel. Achtergond wat lager dan het hoofd licht en zo voorts. Vervolgens begin ik op 1/125 en ga zo opzoek naar de juiste instelling, wat ik kan zien door in mijn histogram te kijken. Is het oog eens te donker dan shop ik die in Photoshop wel weer wit.
De goede en echte manier is door een flashmeter tegebruiken. hoe dit precies werkt weet ik niet, volgens mij vul je je iso en je diafragma in, waarop je dat ding laat flitsen, en bij een plek op het model houdt die je goed belicht wil hebben, vervolgens zegt die dan wat je sluitertijd is. De 'echte fotografen' waarvan ik workshop gehad die keken, en zeiden deze instelling moet je hebben. Die hadden een ingebouwde flashmeter denk ik. dus ook weer door ervaring kun je het zelf zien.

Euhm het lastige van deze informatie is dat iedereen een andere mening is toegedaan. Dus als jij straks bij een winkel staat en zegt ik wil een flitssetje want continu lijkt me niks, dan kan het zomaar dat die verkoper andere argumenten heeft.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:09 
Lid
Fotografie

Nagtie weer dank voor je uitleg, super!

Wat ik bedoelde met een combi van licht, was dat ik mogelijk van allebei wat koop, en zo ga uitproberen. En niet zozeer de twee type licht door elkaar gebruiken, want dat lijkt mij ook geen goed idee. Omdat ik maar één keer een mogelijkheid heb om dingen naar Angola te halen, moet ik een hoop ineens kopen, en dus mogelijk wat meer in een keer kopen dan ik anders gedaan zou hebben. Vandaar dat ik zo naarstig op zoek ben naar info van ervaringsdeskundigen, zodat ik vooral de juiste spullen aanschaf.

Ik ga de winkel waar ik de spullen wil kopen zeker even vragen over het FE euvel in het stroomcircuit, want als het vaker bij FE voorkomt dan ga ik dat zeker niet kopen en volg ik zeker jouw advies mbt wat duurdere maar betere lampen! De stroom kan hier toch al zo lekker fluctueren!

Ik ga ze morgen of overmorgen ook even vragen over de belichtingsmeter en wat het ding kan irt de prijs en zal het antwoord hier melden, hebben jullie er ook meteen wat aan.

Dan nog even mbt het licht om scherp te stellen: hoe moet je anders scherpstellen als je geen continue licht hebt? Zit je trouwens sowieso bij voorkeur in het pikkedonker als je flitslicht gebruikt?? Ohhhh, het is allemaal nog knap ingewikkeld :S ...... waar ga ik aan beginnen............ :(

To be continued... :zwaai

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:15 
Lid
Fotografie

In je flits set zit dus een model lichtje. Dat is bij de set die jij wilt denk ik 150 watt.
Daarmee stel je scherp. Maar het is natuurlijk nooit helemaal donker, hoe meer licht je flits set geeft hoe meer licht je er naast kan hebben zo ongeveer.

Bij mij zegt de winkel het nog nooit gehoord te hebben, op Dutchheaven waren er 3 fotografen die het ook kende.

Ik zie nu pas dat je in Angola woont.... Ik zou even naar je stroom kijken, Flits lampen kunnen heel slecht tegen haperende stroom curvers (en dat is dan ook gelijk alles wat ik er van weet).
Als je het ineens besteld, vergeet dan niet een stapel extra flitsbuizen en instellichtjes te bestellen.

Ik zou niet allebei kopen, want een 1200 watt continue lamp is denk ik net zo duur als 600watt FE flitser. dan wist ik wel wat ik kocht.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:25 
Lid
Fotografie

Oh ik heb niet helemaal goed gelezen, sorry, ik zie dat je dus je modellicht altijd aan houdt.
Tegelijkertijd snap ik niet dat het modellicht laat zien wat het flitslicht gaat doen. Heb je dan verschillende modellampen al die tijd aan staan op de plaats waar ook je flitslicht vandaan komt?

Continue lijkt me in ieder geval wel makkelijker werken, dan zie je meteen wat het licht doet (lijkt me meteen het grootste voordeel ervan of heb ik dat mis...). Maar de nadelen die je noemt begrijp ik ook.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 22:32 
Lid
Fotografie

Je was me voor Nagtie met je laatste post :)!

BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 23:53 
Lid
Fotografie

Je instellicht, ook wel model licht. Zit precies in het midden van je flitsbuis. Hierdoor laat die nauwkeurig zien wat er gaat gebeuren als je flitst. Dan is het dus alleen nog de flitskracht bepalen.
Doordat instellicht zie ik geen meerwaarde aan continu licht, maar ik heb het nooit gebruikt. Het zijn vaak panelen met meerdere zware fitting, waar dan lampen in gaan van 75 watt of meer. Vaak zijn het iets van 7 lampen, maar 75 watt, 525 watt, en dat dan 3 maal. Als je dat een uur laat branden, dan gaat het hard bij de stroom leverancier (zit straks heel angola zonder stroom haha. Je hebt ook wel weer spaarlampen hier in maar die kosten iets van 20 euro per stuk maal 21.....

Maar er zullen vast ook mensen zijn die zweren bij continu licht.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 14:35 
Lid

Hallo,

Ik heb ook wat vragen over de inrichting van een eigen fotostudio.
De ruimte die ik heb is ca. 6 x 8 mtr. Wat ik me afvraag is, welke kleuren ik het beste op de vloer, plafont en wanden kan gebruiken (donker of juist wit).

De wand van 6 mtr wil ik gebruiken voor een ophangsysteem. Heeft iemand daarvoor nog een goed advies, bv welk type systeem en hoeveel (papier)rollen je dan kunt ophangen. Ik dacht zelf aan wit en zwart.

Tegenover de achtergrondwand is een groot raamkozijn.
In het plafont (ca. 2 mtr van de achtergrondwand vandaan) zit een licht doorlatend paneel (zoiets als een golfplaat). Mijn ruimte zit nl. bovenin een kwekersschuur. Ik zit erover te denken om deze toch donker te spuiten of moet ik dat juist niet doen. Ik heb al twee softboxen, dus het licht kan ik op die manier zelf regelen.

Dan nog een vraag, bij welk licht bekijk je je foto's het beste als je ze in een kantoor bekijkt ?? Zijn de kleuren nog 'eerlijk' als je er een TL buis boven hangt ?? Ik moet mijn laptopscherm nog calibreren.

Wie o wie heeft er leuke ideeen ??

Groetjes, Astrid

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende