Je wilt weten wat ik heb.
Ik heb een standaard FE SS setje van 150watt. Dit was een setje van 3 lampen. Dit vind ik voor 1 tot 2 mensen genoeg aan licht opbrengst. Maar kies nu maar niet voor dit setje, ik heb er een beetje spijt van. Dit omdat het een klein kwaaltje blijkt te zijn dat het model licht zo nu en dan uit elkaar knalt. Allemaal prima, maar best wel gevaarlijk, stel je voor dat je tegen het model zegt kijk eens in het licht!!!! Ik heb het kunnen oplossen doordat iemand die al jaren echte flitser maakt er zekering houders tussen wilde zetten, maar ook die slaan er om de 3 uur ongeveer uit. Dat kost me dus per shoot 3 euro voor een lampje + 50 cent voor een zekering. Prima maar achteraf had ik het niet gedaan!
Ik heb op mijn licht 2 softboxen, wat kleurfilter (leuk voor de achtergrond te kleuren) een snoot. en ondertussen 2 witte paraplu's (kopen in Hong kong kosten ze een paar euro) 1 zwarte met goud (gebruik ik nooit). Wat ik wel veel gebruikt is mijn van een ronde wasbak en een ikea beslagkom gefabriceerde Beauty dish.
Ik werk alleen nog maar met papier, die opvouwbare dingen vind ik te klein om een volledige iemand er op te zetten. doeken vind ik een drama (als je de ruimte hebt om het uit te laten hangen, valt dit wel mee) maar het strijken is monnike werk, en het lijkt erop als je links strijk er rechts kreukels bij komen. Daarom dus papier, papier heeft als nadeel dat het opgaat! Maar dat gaat A helemaal niet snel, en ik vind het resultaat op de foto op wegen tegen de kosten.
Ik stel mijn licht en alles in op mijn camera. Daarna ga ik gewoon shooten, check steeds bij lichtopstelling verandering of ik goed zit! en dan weer schieten! Ik denk dat als je steeds gaat kijken je een flow kwijt raakt met het model. Stel je voor dat het model iedere 10 minuten moet wachten om te zien of je je foto hebt gemaakt.
Als je met 1 foto als doel bezig bent, dan is het natuurlijk anders.
Je kleur beheer snap ik niet zo goed, je witbalans stel je in op je witbalans (ook kopen in Hong Kong kost daar 10 dollar ipv 30 euro bij KE) kaart. Of na een tijdje kun je ook gewoon je kelvin waarde invullen. Want als je ruimte duister genoeg is, dan is je licht altijd dezelfde kleur. Ik heb hem altijd op Adobe RGB staan, omdat je dan meer kleur ruimte hebt met bewerken. Ik sla hem daarna op als SRGB (voor internet en printen) dit kun je doen door hem op te slaan voor internet.
Wat voor portretten wil je doen? 3.5 bij 3,5 is aan de krappe kant! Ga je alleen kinderen of half body's doen, dan is het genoeg!
Overigens is een draadloos aansturing wel fijn (ook kopen in Hong Kong)
www.dealextreme.com is de naam van die website in Hong Kong, geen verzendkosten, wordt echt geleverd, maar kan even duren!