Het is 24 apr 2024 22:40



Auteur Systeemcamera
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 16:54 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een systeemcamera aan te schaffen om mooie foto's te kunnen maken zowel tijdens wandelingen als op vakantie (backpacken, van daar ook mijn keuze voor een systeemcamera). nu ben ik aan het kijken wat het meest geschikt zou kunnen zijn en kom ik uit op de Canon EOS M3
met een 18-55mm kitlens.

https://www.camerashop.nl/product/56166 ... gLtZvD_BwE

Het is voor het eerste dat ik een camera aanschaf en vind het daarom lastig om de juiste keuze te maken, ik vind het belangrijk dat de camera gemakkelijk te bedienen is en ik voldoende mogelijkheden heb om mijzelf te kunnen ontwikkelen m.b.t. fotografie.

Alle hulp is welkom!

m.v.g.

Lars


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 17:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom op dit leuke en leerzame forum.

Even een vraag vooraf.
Kom je alleen voor een antwoord op je vraag of ga je ook actief deelnemen alhier?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 17:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom. :)
Ik zeg: “Aanschaffen die Canon!” en laat eens wat foto’s zien die je er mee maakt.


Laatst bijgewerkt door Henry op 27 nov 2017 17:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 17:27 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Ik heb al verschillende interessante posts op dit forum gezien dus ik ga zeker proberen om een actieve bijdrage te leveren op het forum wanneer ik actief bezig ben met fotografie. Ik denk dat ik hier namelijk wel wat tips en tricks kan vinden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 20:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor -en nadelen worden al genoemd op de site.
De brootte van de sensor is bijvoorbeeld een pre.
Het obejectief heeft een beperkt bereik.
Hoeft geen bezwaar te zijn voor wandel-en vakanitiefoto's.
Tenzij je wild of vogels op afstand wil fotograferen.
Lichtgevoeligheid is niet echt groot.
Bij goed licht ook geen probleem.
Beperkte scherptediepte zal lastiger worden.
Zijn er alternatieven?
Zeker maar of die beter of slechter zijn is altijd lastig te beoordelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017 20:24 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 8796
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een mooie vergelijkingssite: ;)

http://cameradecision.com/

Zet alles keurig op een rijtje!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 00:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ken je budget niet, maar ik zou ook de EOS m6 overwegen. Dat de autofocus beter is is voor jouw foto's misschien niet direct van belang, maar de knopjes bedienen lekkerder, en dat voegt toe aan de fun. Hij is daardoor wel net ietsje minder compact.

Ik heb bij de M6 wel eens gezien dat je bij sommige deals voor weinig of niets de ef-m2ef adapter er bij krijgt.

Ook een optie: Als je een deal kunt vinden waarbij je de 22mm f/2.0 lens voor weinig er bij kunt krijgen zou je dat ook kunnen doen. Heel plat, niet zo duur, lichtsterk, beeldkwaliteit erg goed. Zoomwerk moet je met een andere lens doen.

Is m6 boven budget, neem dan gewoon die m3, voor de beeldkwaliteit maakt het niets uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 13:09 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Bedankt voor alle reacties!

Is er veel keuze m.b.t. 2e hands objectieven voor het zoomwerk wanneer ik hier wat meer mee zou willen doen? Ik las dat je een adapter kunt aanschaffen zodat je alle ef lenzen van canon kunt gebruiken?
Wat voor een lens is dan aan te bevelen als aanvulling op de 18-55 kitlens die bij het toestel zit voor het desbetreffende zoomwerk voor fotografie van dieren etc.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 18:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welke dieren en hoe ver af dat is de vraag.
Je eigen hond of kat in de tuin of een ijsvogel op 30 meter afstand maakt een wereld van verschil.
Denk overigens dat een wat grotere zoomlens qua lengte en gewicht niet meer te hanteren is op betreffend toestel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 19:06 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Met name wilde dieren zoals vogels apen n dergelijke eigen huisdieren heb ik namelijk niet. De efm serie van canon heeft een lens van 55-200 wat kan ik me zoal voorstellen van dit bereik?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 19:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
larsvdb schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Is er veel keuze m.b.t. 2e hands objectieven voor het zoomwerk wanneer ik hier wat meer mee zou willen doen? Ik las dat je een adapter kunt aanschaffen zodat je alle ef lenzen van canon kunt gebruiken?
Wat voor een lens is dan aan te bevelen als aanvulling op de 18-55 kitlens die bij het toestel zit voor het desbetreffende zoomwerk voor fotografie van dieren etc.


Ik denk dat je bij de lenzen moet beginnen. Als je bij het backpacken genoegen zou kunnen nemen met een hele compacte lens, en af en toe in andere kort-durende situaties ook iets grotere en zwaardere lenzen zou willen gebruiken een eos-m camera een hele goede keuze is. De camera is dan compact als het moet, maar toch ook bruikbaar als je andere prioriteiten hebt. Kom je er op uit dat je ook bij dat backpacken toch eisen hebt dat de lens al wat groter wordt, dan zou ik niet voor een eos-m gaan. Het voordeel van een kleinere camera valt weg en wordt op een gegeven moment zelfs een nadeel bij een grotere lens. Dat geldt ook voor als je in andere situaties langduriger met zwaardere lenzen wilt werken. Een grotere lens op een heel klein cameraatje houdt beroerd vast, en kramp in je vingers ben je snel zat.

Maar als je een compacte camera wilt, en je zou alleen met bijvoorbeeld die 18-55mm tevreden zijn, dan kan het misschien nog wel compacter/goedkoper/beter als je ook breder kijkt dan alleen Canon en/of het idee van verwisselbare lenzen laat varen. Het kan dan misschien wel handiger dan een eos-m.

Je kan ook zeggen: "ik weet nu nog niet welke kant het op gaat met lenzen, daar kom ik later nog achter". Dan is de eos m3 met die 18-55mm nog steeds geen slechte keus. Het is niet echt duur, beeldkwaliteit is goed, hij is nog steeds redelijk compact, zolang het niet lichtsterk hoeft te zijn is er in M-lenzen voldoende keus, en je kan wat betreft andere canon-lenzen wel experimenteren met die adapter. Kom je dan er op uit dat de camera niet fijn vasthoudt met sommige van die lenzen, dan heb je me 400 euro voor een M3 body nog steeds niet absurd veel geld uitgegeven aan een body naast één die je er dan bij zult kopen , en blijft die M3 met backpacken en kleine lenzen nog steeds handig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 19:39 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
larsvdb schreef:
Met name wilde dieren zoals vogels apen n dergelijke eigen huisdieren heb ik namelijk niet. De efm serie van canon heeft een lens van 55-200 wat kan ik me zoal voorstellen van dit bereik?


Veel hangt af van hoe beweeglijk de dieren zijn (hoe vlot moet autofocus zijn, wil je een bepaalde burst rate) en hoe ver ze weg zitten. 200 mm op aps-c komt bij Canon overeen met 320mm op full frame. Probeer even te googelen welke afstand je een onderwerp van welk formaat daarbij hoe groot in beeld kunt krijgen. Er zijn een hele hoop duidelijk geïllustreerde verhaaltjes te vinden, en dat scheelt heel veel woorden typen hier.

Bedenk: een eos m3 met een eos-m lens is niet direct een wildlife combinatie. Maar dat gaat ook niet lukken in een compact formaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 23:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De EOS M3 is een handzame camera die makkelijk in mijn jaszak past.
Ik heb er een 15-45 IS kitlens op zitten.
Qua mogelijkheden biedt het hetzelfde als mijn EOS 1D4.
Natuurlijk heeft de 1D4 een aantal eigenschappen die de M3 niet heeft.
De M3 heeft ook een paar dingetjes die de 1D4 niet heeft.
Als beginners camera zal je er veel plezier aan beleven.

Wellicht kunnen we een keer afspreken zodat je zelf een keer de camera kan uitproberen.
Stuur maar een PM als het je wat lijkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeemcamera
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
larsvdb schreef:
Ik heb al verschillende interessante posts op dit forum gezien dus ik ga zeker proberen om een actieve bijdrage te leveren op het forum wanneer ik actief bezig ben met fotografie. Ik denk dat ik hier namelijk wel wat tips en tricks kan vinden.
Ik neem aan dat je inmiddels actief aan de slag bent gegaan met fotografie. Vergeet niet om hier wat te posten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed