Het is 16 apr 2024 08:52

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 30 jan 2018 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2006
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zelf heb op al mijn lenzen filters zitten. Laten zich makkelijker schoonpoetsen bij vervuiling dan de originele lensoppervlakten. Vooral aan zee, afspoelen onder de kraan.
Wat mij opvalt bij veel landschapsfotografen dat zij bijna altijd een filter gebruiken. Hetzij voor een kleurcorrectie hetzij om de grote verschillen tussen lucht en landschap te overbruggen. Ook zag ik laatst een test van de zgn big-stoppers en de kleurzweem die zij veroorzaken of niet. De ND10 bleek een forse blauwzweem te hebben. De goede kwamen wel in de prijscategorie > €150


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 30 jan 2018 22:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb het vanavond geprobeerd. Ik neig naar geen filter meer te gebruiken. Er ligt een hele lichte waas over de foto (gelig?) En de lijnen op het testblaadje lijken, volledig ingezoomd, zonder filter ietsjes scherper te zijn
Ga binnenkort weer mijn (klein)kinderen opzoeken en heb dan een vergelijk met een hele berg foto's van de vorige keer in december. Er zijn daar het hele jaar door redelijk dezelfde omstandigheden dus een vergelijk kan redelijk eenvoudig te maken zijn.

Alchemist het is een hoya hmc uv(c).

Zodra ik terug ben ga ik vergelijken in de onbewerkte opnames en kom ik hier op terug. Zal wel eind februari begin maart zijn. En misschien kan ik dan eindelijk eens een foto uploaden. Lukt me nog steeds niet. Maar dat is een ander hoofdstuk.
Gr Frank


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 09:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
flipjetiel44 schreef:
Wat mij opvalt bij veel landschapsfotografen dat zij bijna altijd een filter gebruiken. Hetzij voor een kleurcorrectie hetzij om de grote verschillen tussen lucht en landschap te overbruggen. Ook zag ik laatst een test van de zgn big-stoppers en de kleurzweem die zij veroorzaken of niet. De ND10 bleek een forse blauwzweem te hebben. De goede kwamen wel in de prijscategorie > €150


Maar hier heb je het over een heel andere categorie als de UV en beschermfilters, dat kan je m.i. niet vergelijken met de vraagstelling van ts.

@Frankvdm: Van een Hoya verbaasd dat resultaat me eerlijk gezegd wel, maar als de resultaten zonder filter beter zijn... Maar foto's op scherpte vergelijken met foto's van een tijd terug is lastig, misschien ben je wel gewoon betere foto's gaan maken ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 12:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist in een 2 maanden tijd lijkt me niet dat ik sterk verbeter. want de camera is niet meer uit de tas geweest sinds ik terug ben. ;)
maar er zijn daar een paar plaatsen die ik iedere keer fotografeer op dezelfde plaats dus komt goed. Een speeltuin blijft een speeltuin en de bankjes die er staan ook en de zon die recht boven je staat ook.

en het is wel zo dat ik het gevoel heb als ik op het computerscherm de 2 vergelijk. en tsja een gevoel hoeft niet de werkelijkheid te zijn toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 22:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Frans schreef:
Daantje je houdt de mensheid lekker bezig.
Stelt een vraag laat op de dag en meldt vervolgens dat je op diezelfde dag al spul besteld hebt.
Of zie ik iets over het hoofd?


Nee hoor wees niet bang, ik heb de filters nog steeds in de verpakking zitten om ze eventueel terug te sturen. Kon mijn nieuwe camera alleen op 1 dag in de actie kopen dus vandaar dat ik de hele set besteld heb ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 23:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb je er al een foto mee kunnen maken? Laat eens zien. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 07:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist schreef:
Ik ben benieuwd naar de resultaten Frank. Mag ik vragen wat voor filter je nu gebruikt?

Het heeft door ziekte even geduurd maar ik heb mijn uv filters er af gehaald en gelaten. In vergelijking met de foto's met zijn ze nu beter.
Had echt vergelijkbare foto's gemaakt op dezelfde plaats zelfde tijdstip instellingen en licht. De waas over de foto was weg.
Gr Frank


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 12:09 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018 13:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de terugkoppeling.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018 19:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Woonplaats: Oosterhout
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruik al 13 jaar op elke lens een UV filter van B+W dus geen prul dingen en het is mij nog nooit opgevallen dat mijn foto's minder zijn van kwaliteit. En ik heb er voor mezelf wel een beter gevoel bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wel of geen filter? Welke zijn het beste?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018 22:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13044
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Een heel bekende fotograaf heeft mij eens verteld dat je lens zo goed is als het slechtste stukje glas wat erin of ervoor zit. Als je dus een kwaitatief goede lens is breng je die kwaliteit terug door er een filter voor te zetten die meestal van een mindere kwaliteit is. Daarom gebruik ik nagenoeg nooit een filter.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed