Het is 28 maart 2024 20:59

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur iMac kopen advies gevraagd.
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 09:23 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb nu gereageerd op een iMac van 2015 27" 16 GB 3.1ghz processor.
Wel maar 256 GB SSD schijf maar één van de weinige met 16gb. €1425.

Het bedrijf is alleen nog even dicht vanwege carnaval :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 09:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Danny081 schreef:
Wel maar 256 GB SSD schijf

Is meer dan genoeg. Mijn schijf is nog niet half vol. Als ik foto's geschoten heb ga ik ze eerst lokaal neerzetten. In Lightroom bewerken en datgene dat overblijft verhuis ik naar de iCloud (binnen Lightroom) waar al mijn foto's opgeslagen zijn. Automatische synchronisatie met Stack storage dus op 2 plekken wordt het bewaard.
Time Capsule Backup systeem werkt ook feilloos. Heb je backups en koop je een nieuwe mac? Backup terugzetten en je gaat door met waar je gebleven bent.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 09:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de snelle reactie. Ja ik maak gebruik van externe schijven waar ik de foto's op importeer en de catalogi opsla. Dus eigenlijk heb ik niet heel veel nodig.

Heb de verkoper gevraagd of ik zonder problemen met 25 plus lagen in PS kan werken met bestanden rond de 5gb . Ik mag het twee weken proberen volgens de site.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 10:08 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Verwacht geen grote wonderen. Er zal zeker verschil zijn in opslagtijd met een pc. Werk wel lokaal. En misschien navragen wat de lees- en schrijfsnelheid van de SSD schijf is.
Wat is nu je opslagtijd van zo'n groot bestand?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 10:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik nu mijn foto exporteren naar Lightroom terug na het bewerken in PS , of direct opsla dan moet ik minimaal 7 minuten wachten. Heb het geklokt .

Het ergste is dat als ik een selectie maak,mijn computer totaal in paniek raakt en tijdens het selecteren en maskeren vaak ook het laad teken soms zolang blijft hangen dat ik rustig koffie kan gaan zetten voor ik weer verder kan.
Ook blemishes verwijderen heeft vaak een vertraging en loopt soms 10 stappen achter, als ik dan wacht is de pc nog even bezig met de stappen in te halen. Ik zal de schrijfsnwlheid nog even nakijken bedankt voor de tip.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 10:27 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
informatie:
3,1 GHz Intel Core i5 Processor
16 GB 1867 MHz DDR3 Werkgeheugen
AMD Radeon R9 M380 2GB  Videokaart
256 GB PCI-Flash Apple SSD ( Tot wel 20x sneller als normale HDD )
WiFi/WLAN
Camera
27'' 5K Retina scherm ( 5120 x 2880 )
Schoon geïnstalleerd met de nieuwste software macOS Sierra

Dit zijn overigens alle gegevens


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 11:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat zijn flinke bestanden.
Werd nieuwsgierig en heb eens 25 kopielagen gemaakt van een foto van 33,5MB.
Kwam uit op 1,3GB.
Op een wat oudere Macbook duurde het opslaan 17 sec. Op een 1TB harde schijf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 11:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Frans schreef:
Op een wat oudere Macbook duurde het opslaan 17 sec. Op een 1TB harde schijf.

Was dat een 5200rpm of een Fusion drive?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 11:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het waarom de bestanden zo groot worden weet ik niet precies Frans. Weet wel dat het normaal is. Frequency seperation zijn bij mij al 4 lagen, dodge, burn, curves, colorgrading,Blending. Ik werk in 16 bit misschien dat dat meespeelt. Ik weet dat ze boven 4gb omdat boven de 4gb Lightroom de foto niet meer kan opslaan. Tenminste dan pakt hij de bewerking tot 4gb.
Meestal kom ik rond de 18 lagen, maar heb tegen de man gezegd 25 omdat dit soms voorkomt. Vooral bij meerdere mensen op de foto waar ik dan voor iedere persoon een andere huidbewerking doe bijvoorbeeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 09:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik heb nog nooit iets ge-saved van boven de 500MB, en dat gebeurt op een sec of twee, drie.

Ik zou gewoon gek worden moest ik zo lang zitten wachten als Danny, dat iets ge-saved word :(

Hebben mijn foto's hieronder in kwaliteit te leiden dat ik geen bestanden van 4 GB save ? ik begin het me af te vragen :)

Maar goed, mijn persoonlijk moto blijft toch :

Probeer steeds een zo goed mogelijke foto te maken in en met je camera, dan heb je geen 25 lagen PS nodig...

Liever 5 maal je hersenen laten werken vooraleer je afdrukt, is efficiënter , en vooral sneller, dan 25 maal PS te laten nadenken.

Just my personal point of view of course :D

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 10:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Begrijp ik Daniel, maar zoals eerder aangegeven vind ik het retouchen van een foto leuker dan het fotograferen zelf.

Het heeft dan ook weinig te maken met een goede foto maken. De foto's waarvan ik leer zijn vaak prachtig en toch zitten er uren en uren nabewerking in. Hoewel ik het er zeker mee eens ben dat mijn foto's beter kunnen vanuit de camera.

Een nabewerking heeft tegenwoordig weinig meer te maken met het verbeteren van wat in camera niet helemaal goed is gegaan.dat was wat nabewerken vroeger was. Nu is het vooral de foto van een bepaalde stijl voorzien.

Zie het als die mensen die auto's pimpen. De een ziet een Ferrari en daarmee een auto die helemaal af is. Alles eraan is perfect. De ander ziet een canvas dat klaar is om aan te passen. Dikke bumper, Chrome velgen, leren bekleding, aangepaste versnellingspook enz. De een zal dan ook zeggen dat je de auto dan verziekt hebt terwijl de andere zal zeggen dat hij nu nog mooier is geworden. Smaak.dat is voor mij en een hoop nieuwe generatie fotografen onlosmakelijk deel van fotografie geworden. Hier hebben we het al eerder over gehad en ik ben bang dat we het daar niet eens over gaan worden en dat is ook niet erg. Ieder zijn ding. :proost

De reden dat de bestanden zo groot worden is door de lagen in PS denk ik. Normaal druk ik op opslaan en dan slaat hij de foto automatisch in Lightroom met PS bewerkingen. Bij iedere foto zet ik op de laatste laag eerst een krul met een rode brush om te zien of LR het nog bijhoud. Na 4gb zegt Lightroom zoek het maar uit en zijn alle lagen erna niet opgeslagen. Sinds kort na een tutorial achter gekomen. Lightroom gaat dit wel veranderen in een update (als die er niet al is).

Misschien komt het omdat ik in 16 bit werk dat weet ik niet. Ik weet wel dat het bij het retouchen normaal is om in PS enorme bestanden te maken.

https://youtu.be/OF5YXlIIQnA
Hier overigens een linkje naar een simpele badpak foto die op zichzelf al heel mooi is maar waar toch nog uren nabewerking in zit. Puur om ongeveer aan te geven wat ik bedoel en dat je dus niet gaat om het verbeteren van een minder goede foto.

(Vanaf 1.40, ervoor is niet over de bewerking)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 13:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je zou kunnen besluiten om eerder in het proces wat lagen samen te voegen. Eerlijk gezegd gebruik ik (voor zover mijn geheugen nog goed is) nooit meer dan 5-6 lagen, maar ik bewerk mijn foto's dan ook bij lange na niet zo intensief als jij dat doet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 13:32 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt Henry. "Ctrl alt shift E" gebruik regelmatig nadat ik zeker weet dat ik de voorgaande lagen niet meer wil aanpassen. Dit is helaas wel destructief want na een merged layer te maken kan je helaas niet meer terug naar de lagen ervoor. Wat vaak gebeurt bij veel lagen is dat je spijt krijgt van een laag van de eerdere fase. Als je dan een merged layer hebt gemaakt heb je een probleem. Dit is ook iets waar ik nog tegenaan loop en eigenlijk wil ik dan ook minder merged layers maken dan dat ik nu doe. Ik maak er nu een aantal omdat met mijn huidige systeem, het regelmatig voorkomt dat alles er spontaan uitklapt of bevriest omdat de pc het niet aankan, een eeuwig laadscherm zie ik dan.
Dit resulteert soms wel in het in het feit dat ik op het forum kritiek krijg die ik dan helaas niet meer kan aanpassen zonder overnieuw te beginnen, of een heel stuk terug moet in de bewerking.
Bedankt voor de reactie :)

De winkel waar ik de Mac wilde kopen heeft overigens helaas geen enkele keer de telefoon opgenomen en na drie dagen nog niet op mijn mail gereageerd. Dat terwijl er alleen lovende kritieken op de site staan. De zoektocht gaat verder. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 14:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na CTRL+ALT+SHIFT+E kun je natuurlijk wel terug naar de onderliggende lagen.
Alleen het werk erna is voor niets geweest.
Moet eerlijk zeggen dt ik er ook wel eens tegen aanloop dat ik niet weet hoe die combinatie te vermijden.
Verklaart wel waar al je lagen vandaan komen.

PS Winkel vakantie?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 15:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Zie het als die mensen die auto's pimpen. De een ziet een Ferrari en daarmee een auto die helemaal af is. Alles eraan is perfect. De ander ziet een canvas dat klaar is om aan te passen. Dikke bumper, Chrome velgen, leren bekleding, aangepaste versnellingspook enz. De een zal dan ook zeggen dat je de auto dan verziekt hebt terwijl de andere zal zeggen dat hij nu nog mooier is geworden. Smaak.dat is voor mij en een hoop nieuwe generatie fotografen onlosmakelijk deel van fotografie geworden. Hier hebben we het al eerder over gehad en ik ben bang dat we het daar niet eens over gaan worden en dat is ook niet erg. Ieder zijn ding.


Zo kan je het ook bekijken Danny :up ... en daar kan ik ook inkomen, zonder weer volledig akkoord te zijn met je...

Ik heb 45 jaar ervaring met het tunen van auto's en race wagens, zowel voor show / street use, als voor de race track.
En dit met Ferrari's, Lamborghini's, Maserati's, De Tomaso's, Alfa's, BMW, Lotus, enz...en ik kan je bevestigen dat
je hier ook heel goed moest nadenken, en een sterke planning maken voor je eraan begon.

Als de auto klaar was, moest alles prima in orde zijn voor een volle tevredenheid van de klant,
met dergelijke klanten had je nooit een tweede kans...of tijd voor aanpassingen, of het nog eens overdoen...

Hetzelfde met race wagens,... als die uit de werkplaats kwamen moest alles top zijn, want er werd gereden
voor podiums :) nationaal en internationaal moest alles aan de hoogste eisen voldoen :)

Een beetje of topic, maar eigenlijk ook weer niet zoveel... think first, think twice, and toroughly before you start a job !

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 16:42 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben blij dat ik het juiste voorbeeld aan heb gesneden Daniel. Mooie hobby ook,mits goed gedaan natuurlijk :)

Ben er inmiddels achter dat het vanwege Carnaval is Frans. Ik wacht nog even geduldig af tot de kater van het personeel verdwenen is.

Overigens heb je inderdaad beter verwoord wat ik bedoelde met de merged layers.
Dat is alleen niet waar mijn lagen blijven. Veel foto's met dit aantal lagen bevatten ongeveer 3 merged layers omdat ik dat wil beperken. Het is vooral door aparte lagen voor Dodge en burn bijvoorbeeld. Aparte lagen voor huid 2x, aparte lagen voor kleding, aparte lagen voor haar enz. De aparte lagen is omdat ik geen zwart gebruik voor de huid maar een donkerdere kleur van de schaduwen. Voor een spijkerbroek gebruik ik dan weer een donkerdere kleur blauw bijvoorbeeld.
Ik wil nog steeds een keer een filmpje uploaden van mijn werkwijze maar kom er steeds niet aan toe. Hopelijk kan ik er snel eens tijd voor vrij maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 17:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@rbwadden: 5200 toeren.
@danny: maak je ook gebruik van smart objects en smart filters?
Zou dat filmpje toch een keer maken. Praat veel makkelijker.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 09:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Smart filters ben ik nu toevallig net mee bezig maar over het algemeen gebruik ik ze weinig. Zou ik wel moeten doen. De keren dat ik ze gebruikt heb werkte het wel, maar ik begrijp nog niet helemaal precies wat ze doen. Ik weet dat het is om niet destructief te werken ook, maar het fijne komt nog niet helemaal bij me binnen. Ik ben vandaag vrij dus ik ga vandaag een bewerking proberen op te nemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sgrs en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed