Het is 24 apr 2024 10:44

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur iMac kopen advies gevraagd.
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 10:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Na grote frustraties van mijn pc (en kapot geheugen) toch maar aan het overwegen om een iMac te kopen.

Vooral omdat mijn Wacom tablet beter werkt op een iMac. Mijn Windows 10 te pas en te onpas bepaalt na een opstart de kleuren lichter of donkerder te maken. Pas achter gekomen nadat ik een referentie foto als achtergrond had ingesteld.
En omdat je alles in 1 hebt. Geen urenlange zoektochten naar de beste monitor voor fotografie, maar gewoon kant en klaar.

Ik denk aan een 27" 16gb iMac. 2e hands uiteraard.
Kan iemand mij vertellen als hij spijt heeft van zijn overstap naar apple? Of een tip, of een reden om het niet te doen of nog extra redenen om juist wel een Mac te kopen. Ik ben aan het oriënteren en nog niet helemaal om. Eenzelfde pc heb je voor de helft van het geld dat weet ik maar de hoofdreden is dat ik de computer aan kan zetten en dat alles gewoon werkt. Zonder gezeur. Ik heb de iPhone gehad vanaf de 2g tot aan de 5s dus wel bekend met Apple.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sinds bijna 10 jaar overgestapt naar een iMac, nooit geen seconde spijt van gehad,
het is gewoon een enorme stap vooruit op alle vlakken ! (je hebt wel 1 maand nodig om alles gewoon te worden)

Ik zit nu aan mijn derde iMac 27 inch, maar mijn vorige gebruikt mijn vrouw nu,
en de eerste die nu tien jaar oud is, werkt ook nog perfect ( wel trager dan een nieuwe ! )
maar ik gebruik die nog bijna alle dagen, maar dan om op internet rond te surfen, en te mailen.

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 12:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10425
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sinds een jaar of 4 een Imac (21 inch) geen moment spijt van gehad, Zonder problemen verwerkt hij de grote bestanden van mijn camera. Werkt prima samen met mijn wacom. Mijn andere Windows PC staat ernaast. Met een goed scherm maar qua kleur, contrast e.d kan die zich niet meten met de IMAC. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 12:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6435
Woonplaats: Hulst
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Daniel Doyen schreef:
het is gewoon een enorme stap vooruit op alle vlakken ! (je hebt wel 1 maand nodig om alles gewoon te worden)


Mee eens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 13:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb inmiddels zo'n 10 jaar geleden de overstap gemaakt. Lang getwijfeld, maar achteraf had ik het veel eerder moeten doen. Ik heb na zeven jaar heb ik de overstap gemaakt naar een 27-inch iMac. Bevalt me nog steeds goed.

Als je de Microsoft pakketten (Word, Excel, Power Point) gebruikt, dan is de beschikbare functionaliteit wel wat minder dan op Windows, maar voor de gemiddelde gebruiker zit er meer dan genoeg functionaliteit in.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 15:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 447
Woonplaats: Den Burg Texel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sinds 8 jaar zeer tevreden met mijn keuze voor de Imac anderhalve maand gewenning nodig gehad.

Inmiddels de 2de.
Mijne is een medio 2011 i5 32GB werkgeheugen 256 SSD en draait als een raket.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 16:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Woonplaats: Best
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb sinds 2009 een iMac nu de tweede inmiddels 27 “ 16gb etc ik wil nooit meer wat anders... ik ben 100% apple inmiddels dat werkt allemaal naadloos samen...
Doen! Je krijgt er geen spijt van ...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018 22:02 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24511
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruik voor mijn werk een iMac, en privé een W10 desktop met goed scherm. Eerlijk gezegd heb ik geen enkel probleem met die privé combinatie, daar werk ik eigenlijk liever op. Ik herken de kwaliteit van Apple, maar het is dan ook reteduur. Het probleem is vaak dat je met Windows een veel groter aanbod hebt en dus geneigd bent naar goedkopere alternatieven te kijken. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je hetzelfde budget hanteert, je ook evengoede spullen kunt kopen in de Windows markt.

Wat betreft stabiliteit van het platform zelf, en connectiviteit met randapparatuur - ja dat zou het verschil kunnen maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 01 feb 2018 08:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb ervaring met windows10 en Mac.
Peter slaat de spijker op de kop.
Als je evenveel uitgeeft aan windows PC met eeen goed beeldscherm als aan een iMac dan haal je ook wat moois in huis.
Maar natuurlijk het gezeik van Windows met opnieuw opstarten na installatie programma, updates op de meest lullige tijden, beveiligingsissues etc. kunnen zeer bepalend zijn voor de keuze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018 01:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben het eens met Peter.

Bij de Windows platformen heb je zoveel keus en de prijzen zijn meer democratisch omdat de merken geen zware marketing inhouden wat Apple wel doet.
Als je de beter winkel stapt dan kan je voor Windows echt wel zeer goede machines laten bouwen. Echter zullen die ook wat kosten maar je zal nog steeds goedkoper uitvallen dan bij Apple. En vooral veel meer keuze.

Apple is een nichemarkt en je moet het doen met wat ze in hun aanbod hebben. Goed materiaal, mooi design maar best wel duur. Uitbreiden en aanpassen is altijd al een zeer zwaar knelpunt geweest bij Apple waar dit bij een gewoon pc een eitje is.

Anderzijds is het wel zo dat Apple producten hun waarde langer houden.

Ergonomie is ook zo een dingetje waar de systemen behoorlijk in verschillen.

Dus allemaal dingen die je in overweging mee moet nemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018 10:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Apple fan vanaf het eerste uur.......zou niets anders willen. Het gebruiksgemak is zo fijn!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018 21:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor alle reacties dit heeft mijn keus zeker geholpen. Ik waardeer het echt en ook de uitgebreide uitleg erbij van iedereen. Top! Bedankt.

Ik heb een vriend die bouwt pc's en zegt voor 700 hetzelfde te kunnen als een iMac van 1500, maar inderdaad zoals Frans zegt "het gezeik van Windows". Dat begin ik een beetje zat te worden. Ik moet 3 keer per week mijn intuos pro opnieuw instaleren omdat Windows er gewoon niet zo goed mee om kan gaan als met een Apple. Daarbij ook direct een goed scherm en dus het complete pakket. Ik heb een refurbished iMac op het oog van 27" kleiner wil ik niet omdat ik dat gewend ben. 16gb werkgeheugen voor €1500 uit 2013 geloof ik. en ik ga er alleen Lightroom en Photoshop opzetten verder niks. Al het andere doe ik wel op de pc voorlopig tot ik gewend ben. Ik laat er nog een kenner naar kijken voor ik hem aanschaf omdat hij misschien een betere kan krijgen voor eenzelfde prijs. Maar dankzij jullie heb ik mijn keus gemaakt en ik ga de overstap maken. Mijn vrouw is allang blij als ik dit doe in plaats van bitcoins koop :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018 23:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een vijf jaar oude iMac voor 1500 Euro vind ik wel een klein beetje over prijst...
Kijk ook voor je koopt op welke OSX hij draait...

DD.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 02 feb 2018 23:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je beslissing lijkt gemaakt. Ik wens je veel succes.

Maar even meegeven dat je bij Windows altijd problemen kan hebben met drivers.
De reden is dat het heel lang duurt (jaren) voordat een nieuwe driver van bij de fabrikant terecht komt in de driverdatabase van Microsoft.

Maar er is een oplossing voor om al dit soort problemen uit de weg te gaan.
je installeert een programma dat alle drivers up to date houd en die afhaalt van de fabrikanten hun servers. Het programma heet Driver Easy Professional en kost niet zoveel. 1 keer installeren en alles draait als een klok.

https://www.drivereasy.com/help/download-drivers-by-driver-easy-professional-version/


Ook even opmerken dat je voor een budget van 1500 euro best wel een vette Windows bak kan maken. Nagelnieuw!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018 09:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je xafke. Inderdaad voor dat bedrag heb ik een hele mooie pc. En als een pc persoon is overstappen een hele grote stap. Toch blijf ik om. De intuos pro bijvoorbeeld heeft niet perse een driver probleem. Na een opstart zegt Windows simpel "wat is dat voor ding" en moet ik alles eraf halen en weer opnieuw instaleren. Ook de shortcuts en de gevoeligheid en de gebruikersruimte. Overal in PS weer de penselen opnieuw instellen omdat die de pendruk kwijt zijn.
Daarbij het probleem van Windows 10 dat te pas en te onpass het scherm retefel maakt. Heb gelezen dat dit bij de één wel gebeurt en bij de ander niet. Windows heeft hier geen oplossing voor. Maar vooral het scherm van een iMac schijnt stukken beter te zijn dan een redelijk prijzige monitor voor Windows. Retina display enzo.


Mijn pc is superschoon (heel recent Windows opnieuw geïnstalleerd) maar toch duurt het laden van Lightroom de ene dag 1 minuut en de andere dag 5 minuten. En al meerdere keren gehad dat ik na een uur blemishes verwijderen een crash kreeg bij Photoshop. Gisteren ben ik twee uur bezig geweest met het openenen van een foto. Intuos opnieuw instaleren en hup "pang" scherm te fel. Pc opnieuw opstarten en scherm weer goed. Instellingen intuos weer weg. Pc opnieuw opstarten, alles goed. Lightroom opstarten en foto exporteren naar PS. "Kan de foto niet laden omdat PS niet kan worden opgestart". Pc opnieuw opstarten hele verhaal herhalen en toen kon ik eindelijk beginnen. Zucht. Daarbij is mijn geheugen kapot en leest hij maar twee kaarten dat 8 GB is ipv 16.

Ik ga voor een 27" 16gb iMac. Nog even goed zoeken en hoop hem nog deze maand aan te schaffen.

Nu alleen nog even adobe bellen om te kijken of ik mijn abonnement makkelijk om kan zetten van pc naar Mac. Dit schijnt nogal problematisch te zijn. Bedankt nogmaals.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018 19:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bij mij opstarten Lichtroom, de ene dag 15 sec, de andere dag 20 sec....nooit herstarten, nooit een crash...

Opstarten photoshop CC : 13 sec... net mijn chronometer afgetikt :D

De Windows wereld zou ik nooit meer willen betreden :rof

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 04 feb 2018 00:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Photoshop opstarten hier onder Windows duurt 3 seconden :)
Maar ik heb dan ook 2 SSD´s in raid 0 staan als primaire schijf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 04 feb 2018 05:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Danny de verschijnselen die je beschrijft zijn deels te verklaren door het in de achtergrond updaten van windows en eventueel een virusscanner. Daar door kunnen programma's eindeloos lijken op te starten.
Beeldscherm dat lichter wordt zou te maken kunnen hebben met laden van een kleurprofiel.
Drivers die zomaar verdwijnen met een corrupt systeem.
Windows 10 heeft zo zijn kuren maar is niet volledig onbetrouwbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 04 feb 2018 12:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24511
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die Windows problemen herken ik vooral van mensen die zelf nogal bezig zijn met de parameters van het systeem, of zelf (her-)installaties doen. Juist als ICT'er heb ik geleerd: alles standaard houden, wat werkt niet aanpassen. Mijn constatering: ik heb nooit problemen (behalve veroudering, alles steeds langzamer na jaar of 4 of 5). Bij Apple doen de gebruikers zelf veel minder aan het systeem omdat ze het op voorhand al veel meer vertrouwen. Tot op zekere hoogte trouwens terecht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iMac kopen advies gevraagd.
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018 16:04 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben altijd een fan van Windows geweest en het is inderdaad niet geheel onbetrouwbaar, maar ik zie zoveel mensen met een veel fijnere ervaring op een Mac. Mijn vrouw werkt ook op een Windows pc en heeft dezelfde soort problemen in AutoCAD en vectorworks. Collega's met een Mac herkennen de problemen niet.

Ik heb zelf ook weinig gedaan aan mijn systeem. Het enige dat ik heb gedaan is een verse herinstallatie van mijn Windows zodat er nu alleen PS en Lightroom op staat verder niks. Foto's staan allemaal op externe schijven. Het intuos probleem komt van Windows. De achtergrond kan te maken hebben met de drivers van de videokaart en de instellingen van windows. Op zich niet erg als het op te lossen is maar na een aantal tutorials gekeken te hebben en ook een aantal oplossingen te hebben gevonden, gebeurt het na de volgende opstart gewoon weer. Ook nog getest op de pc van mijn vrouw en dezelfde problemen dienen zich aan, vooral met de intuos tablet en zonder die tablet kan ik niet.

Wel moeilijk om de juiste Mac te vinden trouwens. Ik dacht dat het makkelijker zou zijn dan een pc maar dat is toch anders. Vooral de schermen verschillen nogal. Maar de zoektocht gaat door. Veel googelen en dan komen we er wel. Mijn enige eis was 27" en 16gb ram. Dacht nou dat is goed te doen maar er komt toch meer bij kijken, vooral de schermen verschillen nogal van resolutie valt me op. Gaat goed komen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed