Het is 25 apr 2024 22:16

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Help! Sony R7iii of de a9?
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 15:39 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Op dit moment overweeg ik de overstap te maken naar een fullframe camera, ik ben begonnen met een Nikon (instapmodel) maar loop nu elke keer tegen de beperkingen van de camera aan. Mijn keuze valt sowieso op de Sony a7riii of de A9 (na lang recensies te hebben gelezen e.d.). Is er iemand die ervaring heeft met beide of 1 van de twee? Ik gebruik het vooral voor het vastleggen van kitesurfen/paardrijden/portret/landschap, dus eigenlijk een beetje allround. Voordat ik tot aanschaf over ging wilde ik graag nog enkele meningen horen, vandaar mijn vraag. Naar budget hoeft niet gekeken te worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 16:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even wachten tot Ron langs komt... :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 16:30 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben ik al. :)

Ik ken iemand die beide camera's heeft en die gebruikt de A9 als back-up en maakt dus z'n meeste foto's met de A7R III.
A7R III is 42 Mp en de A9 is 24 Mp, dat is z'n voornaamste reden, alleen als ie het wat snellere actiewerk(zoals vogels in vlucht) moet fotograferen dan gebruikt ie de A9, die is net wat sneller en heeft ook meer scherpstelpunten.
Qua beeldkwaliteit maakt het heel weinig uit en die 42 Mp vind ie wel erg makkelijk, ook als ie nog een stukje moet croppen houdt ie nog zat over.

Welkom hier trouwens. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 18:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Ron62 schreef:
Ben ik al. :)

Ik ken iemand die beide camera's heeft en die gebruikt de A9 als back-up en maakt dus z'n meeste foto's met de A7R III.
A7R III is 42 Mp en de A9 is 24 Mp, dat is z'n voornaamste reden, alleen als ie het wat snellere actiewerk(zoals vogels in vlucht) moet fotograferen dan gebruikt ie de A9, die is net wat sneller en heeft ook meer scherpstelpunten.
Qua beeldkwaliteit maakt het heel weinig uit en die 42 Mp vind ie wel erg makkelijk, ook als ie nog een stukje moet croppen houdt ie nog zat over.

Welkom hier trouwens. :D


Dank! En bedankt voor de reactie :). Ik vraag mij echter af in hoeverre 42mp echt nodig is, buiten het feit dat je meer kan croppen. Het is kiezen tussen twee besten...ik denk dat ik neig naar de a9 ivm de snelheid voor het kitesurfen/paardrijden. Het lijkt mij dat de a9, op normaal foto formaat, niet onder doet voor de a7riii qua details. Grote afdrukken zijn voor mij namelijk niet aan de orde.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 18:59 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zelf geen van beide camera's, heb zelf een A77 II en heb weleens een dag gefotografeerd met de A99 II.
Toevallig had ik afgelopen weekend degene die beide camera's wel in z'n bezit heeft aan de telefoon en heb 'm gevraagd naar zijn ervaringen en hij vertelde me het bovenstaande.
Ik weet dat ie veel vogels fotografeert, maar ook landschappen is een favoriet onderwerp van 'm.
Nu is het met kleine vogels natuurlijk reuze handig als je wat extra ruimte hebt om te croppen, dus vandaar denk zijn keuze om meer met de A7R III te fotograferen....zolang je geen snel bewegende onderwerpen hebt is die 42Mp natuurlijk alleen maar een voordeel.
Hij fotografeert met de A7R III bijna standaard op 2500 ISO en is heel erg tevreden over de ruisprestaties.
Weet niet of het toegestaan is, maar dit is een link naar z'n FB pagina: https://www.facebook.com/gkiburg?pnref=friends.search
Daar staan ook foto's op die hij gemaakt heeft met andere camera's van Sony, want hij is een soort van ambassadeur van Sony en moet vaak hun camera's testen.
Dit is een link naar z'n website: http://gustavkiburg.com/ en nog een link naar z'n andere FB pagina: https://www.facebook.com/gustavkiburgphotography/?pnref=lhc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 19:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Len1607 schreef:
...Ik vraag mij echter af in hoeverre 42mp echt nodig is, buiten het feit dat je meer kan croppen. Het is kiezen tussen twee besten...ik denk dat ik neig naar de a9 ivm de snelheid voor het kitesurfen/paardrijden. Het lijkt mij dat de a9, op normaal foto formaat, niet onder doet voor de a7riii qua details. Grote afdrukken zijn voor mij namelijk niet aan de orde.

Wat versta je onder normale afdrukken? Een foto met afmeting van 10x15cm? Uitgaande van een dpi van 300 of een dpc van 118 komt dit neer op 1180x1770. Dit komt neer op zo’n 2Mb...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 20:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Citaat:
Wat versta je onder normale afdrukken? Een foto met afmeting van 10x15cm? Uitgaande van een dpi van 300 of een dpc van 118 komt dit neer op 1180x1770. Dit komt neer op zo’n 2Mb...


Inderdaad 10x15cm tot A4 formaat met 300 dpi, en met zeer grote uitzondering een afdruk op canvas of iets dergelijks van bv 60x80/100cm voor thuis aan de muur. Het lijkt mij dat 24mp daar voldoende voor is, wanneer ik niet veel crop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 20:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Ron62 schreef:
Ik heb zelf geen van beide camera's, heb zelf een A77 II en heb weleens een dag gefotografeerd met de A99 II.......


Top! bedankt voor de verwijzingen/informatie. Keuzes..keuzes..lastig haha.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 20:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt, dan is 24MPixels mééééér dan voldoende.
Als je de foto cropt en slechts 1/4 deel over hebt, dan heb je nog 6MPixels over.
Als snelheid echt een eis is, dan dit zeker serieus nemen. Snelheid bereik je enerzijds door een juiste combinatie van camera + lens, maar anderzijds door te anticiperen op hetgeen gaat komen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 21:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarom geen D850? Het top model van Nikon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 21:31 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs, ik dacht altijd dat de D5 het topmodel van Nikon is? :dk

De A7R III heeft al een heel snel autofocussysteem, maar als je echt snelheid wilt en iets minder MP maakt niet uit dan zou ik voor de A9 gaan.
De A9 schiet ook 20 beelden per seconde en de A7R III 'maar' 10.
A9 heeft 693 fasedetectie punten verdeeld over 93% van het beeld en de A7R III 'maar' 399 verdeeld over 68% van het beeld.

Ik ben helemaal niet jaloers op je dat je uit 1 van deze 2 camera's er maar 1 mag kiezen.....veel succes. :rof ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 21:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D850-versus-Nikon-D5___1177_1062


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2018 22:32 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja ok, voor jouw soort fotografie kun je misschien beter de D850 hebben, maar de D5 is toch echt een heel stuk sneller en volgens mij ook het topmodel, zeker qua prijs. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 07:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1496
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hebben al die Sony's die hierboven genoemd worden een elektronische zoeker?
Zo ja, dan zou ik er wel over nadenken want dat is echt wennen.

Kun je jouw keuze toelichten waarom je van Nikon over wil stappen naar Sony?

Wilbert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 11:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Henry schreef:
Klopt, dan is 24MPixels mééééér dan voldoende.
Als je de foto cropt en slechts 1/4 deel over hebt, dan heb je nog 6MPixels over.
Als snelheid echt een eis is, dan dit zeker serieus nemen. Snelheid bereik je enerzijds door een juiste combinatie van camera + lens, maar anderzijds door te anticiperen op hetgeen gaat komen.


Dank! Het wordt sowieso een 85mm lens ivm portret, ik twijfel tussen de 24-70mm en 24-105mm voor all round. Wat betreft meer zoom of groothoek dat komt in een later stadium.

Ron62 schreef:
[i]De A7R III heeft al een heel snel autofocussysteem, maar als je echt snelheid wilt en iets minder MP maakt niet uit dan zou ik voor de A9 gaan.
De A9 schiet ook 20 beelden per seconde en de A7R III 'maar' 10.
A9 heeft 693 fasedetectie punten verdeeld over 93% van het beeld en de A7R III 'maar' 399 verdeeld over 68% van het beeld
[/i]


Dat spreekt mij zeer aan!! Heb er veel goede dingen over gelezen!

Wilbert schreef:
Kun je jouw keuze toelichten waarom je van Nikon over wil stappen naar Sony?

Matthijs schreef:
Waarom geen D850? Het top model van Nikon.


Ik heb de Nikon D800 een tijdje geprobeerd en dit beviel mij niet helemaal. Ik was niet tevreden over de snelheid qua scherpstellen. Zodoende ben ik, na veel recensies etc etc, bij de Sony uitgekomen ipv een andere betere Nikon te proberen. Het kleine formaat van de Sony bevalt mij heel erg, al wordt dat uiteraard een beetje opgeheven afhankelijk van de gebruikte lens. Het is mij nu te doen om 'heb ik 42mp nodig' en 'hoe snel moet hij zijn.'

Conclusie
Na de gelezen reacties (bedankt daarvoor!), bekeken foto's/filmpjes/recensies op Flickr/Facebook/YouTube en diverse forums is mijn keus wel duidelijk: de a9. Ik moest nog even overtuigd worden dat ik 42mp echt niet nodig heb, omdat ik niet heel extreem crop. Daarnaast is de snelheid van de a9 meer dan welkom voor het kitesurfen/paardensport. Qua lenzen, daar kijk op mijn gemak nog naar, suggesties zijn altijd welkom natuurlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 12:09 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals ik in een ander topic(Sony A7R II of Canon 5D mark III) van afgelopen week al aangaf zou mijn keuze de A7R III met de FE 100-400mm + 1,4x teleconverter zijn, als geld geen rol speelde.
Maar ik fotografeer dan ook veel vogels en dan heb je vaak mm's en nog wat ruimte om te croppen nodig.
Zou er dan nog 1 lensje bij nemen voor wat landschappen en familiefoto's, maar ik heb nog niet echt gekeken wat er voor dat soort fotografie te koop is. ;)
Voor het kitesurfen en paardensport is die 100-400mm denk ook wel een fijne lens en anders de 70-200mm F/2.8.
Er is iemand hier op het forum die een paar maanden geleden overgestapt is van Nikon naar Sony en die heeft nu volgens mij de Sony A7R III en de 70-200mm F/2.8.....zoek even op ArtenCo.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 19:16 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat je natuurlijk ook nog kunt doen is Gustav(degene van de linkjes hierboven) een mailtje sturen, ik weet zeker dat ie het leuk vindt om je verder te helpen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 00:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Ron62 schreef:
Wat je natuurlijk ook nog kunt doen is Gustav(degene van de linkjes hierboven) een mailtje sturen, ik weet zeker dat ie het leuk vindt om je verder te helpen. :)


Ik had Gustav op Facebook een bericht gestuurd, en had vrij snel reactie. Leuk! Conclusie: a9. Qua lenzen ook antwoord gehad van Atenco, 70-200 2.8 gm voor sport. Het heeft in ieder geval veel geholpen door mijn vraag hier te stellen. Super bedankt daarvoor :)!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 09:45 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor sport in wat mindere omstandigheden(donker weer, binnensporten) kun je inderdaad beter de 70-200mm F/2.8 hebben, als het licht wat minder is dan is die F/2.8 reuze handig.
Voor sporten in de buitenlucht met voldoende licht is de 100-400mm ook geschikt.
Het voordeel is dan als bijvoorbeeld een kitesurfer ver weg op zee is je 'm toch behoorlijk dichtbij kunt halen en je kunt ook makkelijker 'portretten' met gezichtsuitdrukkingen nemen van de sporters.
Het voordeel van zowel de A7R III als de A9 is dat je natuurlijk best wel hoog in de ISO kunt gaan, dus het zijn al camera's die in moeilijke omstandigheden goed presteren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Help! Sony R7iii of de a9?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 13:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 8
Bedankt voor alle tips & meningen! Dat heeft erg geholpen.

Ik ga beide toestellen hopelijk binnenkort huren voordat ik een aanschaf doe, ik neem daarbij de 70-200 f/2.8 en de 24-70mm mee. Ondanks dat mijn keus voor 90% naar de a9 neigt, de laatste 10% moet er nog bij komen :). Ben benieuwd naar de resultaten!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed