Het is 16 apr 2024 14:53



Auteur Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 10:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Ik heb nog een Nikon D40 met een 18-35 AF DX, f 3.5- 5.6 G IF-ED liggen.

Ik twijfel om deze camera te verkopen met lens want ik vraag mij af of deze lens niet scherper is dan mijn Tamron 18-200mm f/3.5-6.3.
Ik heb nu een Nikon D5300 body.

Het is voor stede- en vogel fotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 13:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zelf geen ervaring met beide lenzen, noch met de camera.
Omdat ik daarnaast niet precies weet welke lens het betreft (is het model I of II ?), misschien zelf even kijken op (bijvoorbeeld) dxomark.com.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 13:37 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40630
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het zou makkelijk kunnen dat je 18-35mm scherpere beelden aflevert dan je 18-200mm.
18-200mm is een soort van superzoom en vaak lever je dan wat in op de kwaliteit.
Voor vogeltjes heb je zelfs met de 18-200mm eigenlijk niet genoeg mm's, dus je 18-35mm is daar helemaal niet geschikt voor.
Ik zou de 18-35mm houden en dan sparen voor een tele(zoom) objectief voor de vogeltjes.
Maar zoals met bijna alles geldt ook hier.....hoe beter de kwaliteit hoe meer het meest kost. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 14:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron heeft het prima verwoord.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018 23:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aan een superzoom zitten meestal veel nadelen.
Wat ik persoonlijk nogal lastig vind is dat het zomen zeer bruut gaat bij dit soort lenzen. Een echt fijn kader kiezen kan je niet even snel snel. Daar waar dit bij lenzen met minder zoombereik veel fijner werken is. Voor mij is dit onderdeel al niet prettig werken en maakt het objectief bijna onbruikbaar.

Ondertussen is het al veel beter gesteld met moderne camera´s hun ISO ruis prestaties waardoor dit soort lenzen meer toepassing krijgt maar op een D40 zit je met het probleem dat dit soort lenzen weinig licht doorlaten. Kom je op lange sluitertijden uit en dat maakt ze onbruikbaar in omstandigheden waar minder licht is.

Los van deze ongemakken heeft dit soort lenzen ook nog eens het nadeel van een zeer trage autofocus motor te hebben wat het moeilijker maakt om bewegende elementen scherp mee te hebben.

In conclusie niet echt een lens om aan te bevelen. Beter is doorsparen en voor het betere materiaal te gaan als de beugel dit kan trekken natuurlijk.
Gelukkig heb je nog het middensegment van lenzen zoals de 70-300 met beter prestaties. Nog niet optimaal maar toch beter dan die 18-200.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 07:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
xafke schreef:
Aan een superzoom zitten meestal veel nadelen.
Wat ik persoonlijk nogal lastig vind is dat het zomen zeer bruut gaat bij dit soort lenzen. Een echt fijn kader kiezen kan je niet even snel snel. Daar waar dit bij lenzen met minder zoombereik veel fijner werken is. Voor mij is dit onderdeel al niet prettig werken en maakt het objectief bijna onbruikbaar.

Ondertussen is het al veel beter gesteld met moderne camera´s hun ISO ruis prestaties waardoor dit soort lenzen meer toepassing krijgt maar op een D40 zit je met het probleem dat dit soort lenzen weinig licht doorlaten. Kom je op lange sluitertijden uit en dat maakt ze onbruikbaar in omstandigheden waar minder licht is.

Los van deze ongemakken heeft dit soort lenzen ook nog eens het nadeel van een zeer trage autofocus motor te hebben wat het moeilijker maakt om bewegende elementen scherp mee te hebben.

In conclusie niet echt een lens om aan te bevelen. Beter is doorsparen en voor het betere materiaal te gaan als de beugel dit kan trekken natuurlijk.
Gelukkig heb je nog het middensegment van lenzen zoals de 70-300 met beter prestaties. Nog niet optimaal maar toch beter dan die 18-200.


Ik heb daarom nu ook een D5300.
Ik lees veel over Tamron 70-300 en Nikon 70-300 en wat ik hierover lees op veschilende forums is dat de Tamron een zeer goede lens is.
Is het nu aan te raden om altijd een statief mee te nemen voor vogelspotten ivm sluitertijd?
Mijn crop factor is 1,5


Laatst bijgewerkt door Ronnikon op 15 feb 2018 09:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 18-135 of Tamron 18-200mm
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018 08:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kijk voor het antwoord op je vraag ook eens in dit topic.
Wellicht kun je binnenkort ook een bijdrage te leveren aan dit topic.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed