Het is 10 jun 2025 06:09

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur De één of de ander
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 11:19 
Lid
Offline op het foto forum

Welke zouden jullie kiezen / nemen / kopen?!

Nikon P90
of
Panasonic Lumix DMC-FZ28

Gebruik:
kinderen, dagjes uit (dierentuin, pretparken), vakanties

Graag jullie advies waarom wel of waarom niet?! Alvast bedankt.

Groetjes, Esther

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 19:38 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou hem gewoon even vasthouden en degene nemen die het beste aanvoelt en het handigst is in het vervoer :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 04 jun 2009 19:58 
Lid
Fotografie

Toevallig heeft een vriend gisteren de Lumix FZ28 gekocht. Ligt goed in mijn handen. Leuke camera, lekker licht en mooie foto's. Maar nu ff bij Google gekeken en zag dat de Nikon een uitklapbaar LCD schermpje heeft, en dat is toch wel heeeel handig. Heb zelf een FujiFinepix met ook zo'n schermpje en heeft mij leuke foto's opgeleverd ;).
Volgens mij is de Nikon wel iets duurder........

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 12:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het best is ze sowieso even allebei in de hand te nemen en te kijken welke je het prettigst vind en het idee hebt dat je de knopjes en alles ook door gaat krijgen.
Ik heb nog even op de consumentenbond gekeken, maar helaas de nikon komt pas eind juni op de site dus kan geen vergelijking en oordeel zien.
De panasonic fz28 heb ik tot dusver alleen maar goeie dingen over gehoord, de nikon ken ik verder niet.
Het interessante aan nikon is dat hij een kantelbaar scherm heeft...al zou dat voor mij persoonlijk geen doorslag geweest zijn, is het wel interessant en gaan sommigen daar "erg hard op" daarnaast heeft de nikon 24x optische zoom, tegen de 18x optisch bij de panasonic.
De Nikon blijkt 15 beelden per sec te maken tegen 13 beelden per sec bij de panasonic...
De panasonic kan daar en tegen in raw én jpg schieten en zoals ik het op het net zie kan de nikon alleen in jpg schieten...of dat boeiend voor je is hangt van je voorkeur en gebruik af....gezien wat je schrijft gok ik dat jij dat niet gaat gebruiken, maar benoem het voor de zekerheid wel.
Persoonlijk schiet ik altijd in jpg omdat ik nog de ballen verstand heb van photoshop en er dus niets mee doe, terwijl mijn panasonic wel in raw kan schieten.

Als ik de specificaties zie tussen die 2, moet ik als panasonic "freak" bekennen dat als ik deze 2 cameras in de winkel kan vasthouden en fotoresultaat kan zien en de nikon bevalt....dat ik voor de nikon zou gaan vanwege de snelheid en zoombereik en kantelbaar scherm is een leuke bijkomstigheid.

Maar ga ook echt even naar een winkel, laat je ook daar even goed informeren over deze camera's en schiet er even mee.
Succes!

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 13:59 
Lid
Fotografie

Ik denk dat per saldo de 2 redelijk gelijk presteren. Aan de ene kant neem je wat aan de andere laat je wat.

Dus wat is dan belangrijk? dat jij er de hele dag mee kan fotograferen. Is die zwaar/licht, goede riem er bij (die koop je voor een tientje maar toch) kan je hem goed vast houden, lukt het dan ook om hem stil te houden?
dat zijn de criteria op dit moment denk ik.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 14:16 
Lid
Fotografie

Ik heb ze nu even naast elkaar in een schema, ik zie dat er een aantal boeiend dingen nog niet bekend zijn in dit schema.
Op basis daarvan vind ik de Panasonic een iets ouder model, (lagere megapixels) maar wel meer compleet. Wanneer je wil gaan photoshoppen is raw wel echt heel erg prettig, en dat niet alleen het bewerken ervan gaat ook nog razend snel.

De Nikon is wat sneller en zo, en heeft een stukje meer bereik, maar met ruim 600 mm vraag ik me af wat je gaat doen.
De panasonic scheelt in de groothoek niet zo veel. En met 400 mm kom je een heel eind. ook in de dierentuin, en met de wat simpelere vogel fotografie is 400mm ook nog wel genoeg.

De panasonic is ook nog iets lichter, wat fijn is als je en met een kind en die camera naar een dierentuin gaat.

Wat ik een heel groot nadeel aan de Nikon vind is dat die volgens het schema alleen maar een auto witbalans heeft, dat is geen probleem als je raw fotografeert, maar dat kan die ook niet.

De nikon heeft als plus puntje dan weer de hoeveelheid pixels, maar met 6mp kon je al bushokjes poster printen (software matig opgerekt) dus waarom 12 megapixels?
Die heb je normaal gezien niet nodig om een leuk vakantie boek mee te maken.

Als ik de keuze en het geld had zou ik denk ik voor de panasonic gaan, is een iets oudere maar meer completere camera. Met een erg goede reputatie.

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 15:19 
Lid

Bedankt voor jullie uitgebreide vergelijkingen, hier kan ik wel wat mee.
Ik ga naar de winkel, hou vast en beslis.

Groetjes, Esther

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 15:41 
Lid
Fotografie

oke, we 'horen'het wel wat het is geworden, en natuurlijk foto's :jump

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 18:13 
Lid
Fotografie

Kees Luiten schreef:
oke, we 'horen'het wel wat het is geworden, en natuurlijk foto's :jump

We zien het denk ik wel Kees!
Dat je maar de juiste keuze mag maken!

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 18:39 
Lid
Fotografie

Net een heel end getypt....wil ik het plaatsen....weg :shock
Take 2:
Wat betreft Nagtie zegt over de witbalans had ik niet gezien, ik kan dat tot dusver ook niet terugvinden wat de nikon met de witbalans kan...maar als dat idd zo is denk dan goed na wat je met je camera gaat doen; ga je alles op de automaat fotograferen, of wil je uiteindelijk toch ook wel naar het zelf instellen gaan, door zelf uit te vogelen of een cursus te volgen bijvoorbeeld.
Zo heb ik ook over het hoofd gezien dat de panasonic bijvoorbeeld alles zelf in kan stellen; het scherpstellen, en je kan kiezen voor centrum, meerveld en spotmeting....dit kan de nikon niet, die doet het automatisch zover de specificaties op het internet aangeven.
Als je toch wat meet in de fotografie wilt gaan verdiepen is de nikon ws toch minder interessant.
Wat betreft de aantal pixels is net wat nagtie zegt niet heel erg relevant om als doorslaggevend mee te laten wegen tot tegenstelling wat de reclames altijd beweren; hoe meer hoe beter.....blijkt ( bij een compact camera) lang niet altijd het geval te zijn.
10 mp is echt zat, dus of je daar de panasonic of nikon voor hebt maakt volgens mij echt niets uit.
Wat betreft de meer optische zoom; daar heeft Nagtie ook wat ja. met 24x optische zoom is het de vraag in hoeverre je zonder statief kan fotograferen.
Voor in en om het huis is die optie ook niet zo heel interessant en met 18x optisch kom je dan een behoorlijk eind uit de voeten.
Ikzelf heb de zf8 met 12x optisch (en met instellen kleiner fotoformaat tot aan 18x optisch) en in natuurgebieden heb ik nog wel eens dat ik wensde meer zoom te hebben zodat ik net dat wilde vosje goed op de camera kan krijgen bijvoorbeeld, echt zaligmakend is dat ook niet, maar ik zou wel wat meer zoom willen hebben nog. (overigens kan de fz28 volgens mij ook tot 20 of 24 optisch zoom als je het fotoformaat kleiner instelt)
Daarnaast is het ook weer zo dat je foto kwalitetief niet altijd beter wordt als je zover in moet zoomen.
Nu ik weet dat je zelf niet in kan stellen zou voor mij de nikon afvallen en ook voor de panasonic gaan, sowieso doe je een goede koop aan de panasonic, ik ken alleen maar tevreden gebruikers en zover ik weet is de zf28 net wat geavanceerder dan mijn fz8 en ik kom er al een heel end mee.
De enige minpunten die ik ervaar zijn alleen op te lossen door een spiegelreflex te gaan, dus dat zal ws eens de volgende stap gaan worden voor mij.
Maar hoe dan ook raad ik nog altijd aan om naar de winkel te gaan en ook de camera's te ervaren en je daar nog eens te laten informeren.
Succes!

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 18:45 
Lid
Fotografie

Witbalans instellingen van de Nikon P90:
Automatisch, handmatig, dag, kunstlicht, tl-licht, bewolkt, flitser

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 20:21 
Lid

Wat ontzettend lief dat jullie zo enthousiast de beide camera's naast elkaar leggen en vergelijken, geweldig.
Vanmiddag ben ik bij Mediamarkt geweest en heb de

Nikon P90

gekocht. Was in de aanbieding (EUR 333,00) en heb er meteen een ministatiefje bij gekocht. Waarom de Nikon, ik voelde geen verschil, en dan is de prijs het grootste verschil. Ik ga de handleiding nu eerst uitdraaien om dan de handmatige dingen te onderzoeken. Vooralsnog maak ik buiten supergeweldige foto's. Binnen moet ik nog de handigheid vinden. Op het schermpje (erg handig trouwens dat die kan kantelen) ziet het er wat korrelig uit, weet nog niet hoe het op de pc doet. Iemand?!

Voorbeeldfoto's, ik ga 'm eerst goed uitproberen, dan zal ik mijn mooiste showen.

Nogmaals bedankt voor de tips en het enthousiasme!!!

Groetjes, Esther

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 20:24 
Lid
Fotografie

Veel plezier met jouw nieuwe aanwinst!

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 22:14 
Lid
Fotografie

:up ;)

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 22:18 
Lid
Fotografie

Leuk Esther, ben benieuwd naar je foto's!

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 00:00 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe aanwinst :D
Die korreligheid zou ik niet weten, maar soms is het schermpje wat minder dan dat je het op de pc ziet, dus zeker even testen op de pc hoe ze er uit komen rollen!
We wachten met smart op je foto creaties ;)

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 00:10 
Lid
Fotografie

ohw p.s binnen fotograferen is sowieso een kunst vind ik hahaha, wat ik een heel fijn middel vind die ik ergens heb opgeduikelt is een wit kokertje halen bij de hema die ze altijd om de fotorolletjes hadden, deze zo aanpassen dat die om je flitser geschoven kan worden en je hebt veul zachter flitslicht, wit papiertje voor de flitser plakken werkt overigens ook.
Uiteraard kan je ook met de iso aan de slag wat per camera erg wisselt, maar de compacten komen meestal niet ver, de mijne is 400 iso nog net te doen, maar hoger ziet de foto er niet meer uit en is het echt veel te korrelig.
Nou ja veel foto plezier! :foto

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 00:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
anti-foto schreef:
Vanmiddag ben ik bij Mediamarkt geweest en heb de

Nikon P90

gekocht.

Ik lees je vraag nu pas en ben dus duidelijk te laat met advies geven, maar ik denk wel dat je een juiste keuze hebt gemaakt! Het schermpje vind ik absoluut een pre (Canon heeft dat ook bij sommige compactcamera's en daar ken ik het van en ik mis het nog steeds bij mijn DSLR :DD). Het meest belangrijke argument waarom ik je de Nikon had willen aanraden is de afdrukvertraging van de Panasonic. Vooral het fotograferen van kinderen en dieren is door deze vertraging toch lastig en deze vertraging is bij de Nikon kleiner.

Veel plezier met je camera en ik ben benieuwd naar je foto's. :foto

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 07:50 
Lid
Fotografie

Veel plezier met je Nikon :up

Let er wel op dat bij een brandpuntafstand van 400mm of 600mm wel voldoende licht moet zijn om onscherpe foto's te voorkomen. Mijn mening is dat deze hoeveelheid licht wel in de zomermaanden beschikbaar is (fel zonnetje), maar daarbuiten zul je zien dat je snel op bewogen foto's zult stuiten. Een fel zonnetje heeft daarentegen ook zijn nadelen:
- harde schaduwen
- minder sfeer

De één of de ander
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 07:53 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met de aanschaf

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende