Net een heel end getypt....wil ik het plaatsen....weg
Take 2:
Wat betreft Nagtie zegt over de witbalans had ik niet gezien, ik kan dat tot dusver ook niet terugvinden wat de nikon met de witbalans kan...maar als dat idd zo is denk dan goed na wat je met je camera gaat doen; ga je alles op de automaat fotograferen, of wil je uiteindelijk toch ook wel naar het zelf instellen gaan, door zelf uit te vogelen of een cursus te volgen bijvoorbeeld.
Zo heb ik ook over het hoofd gezien dat de panasonic bijvoorbeeld alles zelf in kan stellen; het scherpstellen, en je kan kiezen voor centrum, meerveld en spotmeting....dit kan de nikon niet, die doet het automatisch zover de specificaties op het internet aangeven.
Als je toch wat meet in de fotografie wilt gaan verdiepen is de nikon ws toch minder interessant.
Wat betreft de aantal pixels is net wat nagtie zegt niet heel erg relevant om als doorslaggevend mee te laten wegen tot tegenstelling wat de reclames altijd beweren; hoe meer hoe beter.....blijkt ( bij een compact camera) lang niet altijd het geval te zijn.
10 mp is echt zat, dus of je daar de panasonic of nikon voor hebt maakt volgens mij echt niets uit.
Wat betreft de meer optische zoom; daar heeft Nagtie ook wat ja. met 24x optische zoom is het de vraag in hoeverre je zonder statief kan fotograferen.
Voor in en om het huis is die optie ook niet zo heel interessant en met 18x optisch kom je dan een behoorlijk eind uit de voeten.
Ikzelf heb de zf8 met 12x optisch (en met instellen kleiner fotoformaat tot aan 18x optisch) en in natuurgebieden heb ik nog wel eens dat ik wensde meer zoom te hebben zodat ik net dat wilde vosje goed op de camera kan krijgen bijvoorbeeld, echt zaligmakend is dat ook niet, maar ik zou wel wat meer zoom willen hebben nog. (overigens kan de fz28 volgens mij ook tot 20 of 24 optisch zoom als je het fotoformaat kleiner instelt)
Daarnaast is het ook weer zo dat je foto kwalitetief niet altijd beter wordt als je zover in moet zoomen.
Nu ik weet dat je zelf niet in kan stellen zou voor mij de nikon afvallen en ook voor de panasonic gaan, sowieso doe je een goede koop aan de panasonic, ik ken alleen maar tevreden gebruikers en zover ik weet is de zf28 net wat geavanceerder dan mijn fz8 en ik kom er al een heel end mee.
De enige minpunten die ik ervaar zijn alleen op te lossen door een spiegelreflex te gaan, dus dat zal ws eens de volgende stap gaan worden voor mij.
Maar hoe dan ook raad ik nog altijd aan om naar de winkel te gaan en ook de camera's te ervaren en je daar nog eens te laten informeren.
Succes!