Het is 29 maart 2024 06:29



Auteur Beginner Camera
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 11:58 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
Hallo,

Eerlijk gezegd heb ik 0 verstand van fotograferen, camera's en alles wat er bij hoort. Echter krijgen we nu een pup en ik zou graag vanaf begin af aan mooie fotos willen maken. Welke camera moet ik hebben om dit soort fotos te maken? : https://thehappypuppysite.com/wp-content/uploads/2017/10/goldie.jpg

Mvg,
Niek


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 12:21 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Welkom Niek,

Eigenlijk is de body minder belangrijk dan de lens. Een lichtsterke lens is een pré om dit soort foto's te maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 13:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zo'n foto kun je maken met elke camera.
Als je een willekeurige camera hebt, dan is het belangrijk om zo'n puppy te vinden. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 14:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De vage achtergrond krijg je inderdaad makkelijker met een objectief dat veel licht binnen kan laten door een grote diafragma-opening.
Maar er is ook nog een relatie met de grote van de sensor.
Met een compactcamera wordt dit toch wel moeilijker.

Is er ook nog een bepaald budget dat je te besteden hebt?

Hier al eens gekeken?


https://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/informatie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 15:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hier kun je lezen hoe je aan het wazige effect komt op de foto. Klikkerdeklik


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 23:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor dit soort hevige wazige achtergrond moet je echt wel al een dikke lens hebben. Lichtsterk en tele.
Meestal gebruiken ze de 70-200 F2.8 hiervoor. Een lens die ergens rond de 2000 euro aantikt afhankelijk of je merkeigen of vreemd merk gaat iets duurder of goedkoper. Ideaal heb je dan ook een full frame camera erbij. Prijzen daar starten rond de 1300 euro dacht ik voor de Canon 6D.

Meer heb je niet nodig. Foto komt zo uit de camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 00:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke, volgens mij “draaf je nu een beetje door”. :)
Je hoeft volgens mij echt geen €3.500 - €5.000 uit te geven om een foto te maken die op de voorbeeldfoto lijkt.
Met een willekeurige compact camera, zoomlens op 200mm, grootste diafragma (f/4 ?) op 4 meter afstand, geeft je ook eer foto met een kleine scherptediepte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 08:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt wat voor camera je koopt, als je 0 verstand hebt van wat je aan het doen bent kan je beter investeren in een fotografie-cursus.

'Ik heb 2 linkerhanden, welke boormachine moet ik kopen om een villa te bouwen?' is een vraag in dezelfde categorie. Als je een foto wilt maken zoals het plaatje kom je er niet onderuit om kennis over de fotografie op te doen, en je zult (op zijn minst in grote lijnen) moeten weten waar je mee bezig bent. De camera is in dit geval nog helemaal niet zo belangrijk.

ps: komt TS nog terug op de gestelde vraag, of is hij alweer vertrokken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 09:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist, Niek was er nog op 22 feb 2018 om 21:59uur. Ik denk dat Niek nog wel terugkomt.
Ik ben het wel met je eens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 10:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt wat voor camera je koopt, als je 0 verstand hebt van wat je aan het doen bent kan je beter investeren in een fotografie-cursus.

'Ik heb 2 linkerhanden, welke boormachine moet ik kopen om een villa te bouwen?' is een vraag in dezelfde categorie. Als je een foto wilt maken zoals het plaatje kom je er niet onderuit om kennis over de fotografie op te doen, en je zult (op zijn minst in grote lijnen) moeten weten waar je mee bezig bent. De camera is in dit geval nog helemaal niet zo belangrijk.


Dit volg ik voor 100% !

En eens je een "super fotograaf" geworden bent ( na jaren !!! ) kan een lens van 3 000, 5 000 of 8000 Euro je natuurlijk nog net die 10% of 20% betere kwaliteit bij brengen ook... :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Curacao
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik weet niet of ik het grappig of een beetje verdrietig moet vinden dat men vaak denkt dat een goede camera alles is wat je nodig hebt voor goede foto's....

Ik ben natuurlijk een super-mega beginner op Manual, deed voorheen alles op Auto. Soms zit er een toevallige goede foto tussen, maar zo'n foto als de puppy krijg je never nooit niet op autostand.

Dus; neem een cursus of huur een fotograaf in als je je pup hebt, enne.... veel plezier en geluk met jullie hond :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 14:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
hallo,

Bedankt voor alle reacties. Tof om te zien dat dit zo een levendig forum is. Verschillende meningen en kijken op het onderwerp. Allen bedankt. Ik zal met verschillende even aan de slag gaan en kijken wat iets voor mij is. Ik laat het nog weten.

Mvg,


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 16:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Linnepint, ik snap wat je wil zeggen, maar ben het niet helemaal met je eens. :)

Linnepint schreef:
...Ik ben natuurlijk een super-mega beginner op Manual, deed voorheen alles op Auto...
Linnepint, ik maak mijn foto's bijna allemaal op de half-automatische stand. De Auto- stand en de Manual stand gebruik ik bijna niet. Eerlijk gezegd snap ik de toegevoegde waarde van de Manual stand niet, tenzij je wilt leren hoe de belichtingsdriehoek (ISO-Sluitertijd-Diafragma) in de praktijk werkt. Daarnaast kun je de camera ook het scherpstelpunt laten bepalen, maar of dat zo verstandig is....

Linnepint schreef:
......deed voorheen alles op Auto. Soms zit er een toevallige goede foto tussen, maar zo'n foto als de puppy krijg je never nooit niet op autostand....
De verschillende auto-standen zijn camera-standen met bepaalde instellingen. Onder auto-stand versta ik bijvoorbeeld de standen:
- macro
- nacht
- portret

In feite zorgt de fabrikant van de camera dat je via zo'n Auto-stand gebruik maakt van instellingen die de kans op een mooie foto vergroten. Het probleem is echter dat de camera het beeld zoals dat voor de lens is, niet kent. Een Auto-stand is dus geen garantie voor 100% succes.

Als je voldoende kennis hebt van fotografie, dan zou je die instellingen ook moeten kunnen "raden". Voorbeeld:
- bij macrofotografie zal de camera zeer waarschijnlijk zorgen dat de scherptediepte (grote f-waarde) zo groot mogelijk is. De scherptediepte bij macofotografie is namelijk standaard erg klein.
- bij nachtfotografie is het de bedoeling dat de flitser niet af gaat. Ook zul je vanwege het gebrek aan licht een lange sluitertijd moeten instellen. Wel een statief gebruiken om bewegingsonscherpte te voorkomen.
- bij portretfotografie wordt een wazig achtergrondje gewaardeerd. Dit bereik je door een kleine scherptediepte en dus behoort een kleine f-waarde hier zeer waarschijnlijk een van de variabelen.


Niek2000 schreef:
hallo, Bedankt voor alle reacties. Tof om te zien dat dit zo een levendig forum is. Verschillende meningen en kijken op het onderwerp. Allen bedankt. Ik zal met verschillende even aan de slag gaan en kijken wat iets voor mij is. Ik laat het nog weten. Mvg,
Niek2000, ik snap niet zo goed wat je bedoelt, en ben dus benieuwd waarmee je nu aan de slag gaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018 20:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 146
Woonplaats: Curacao
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry, bedoel je met half-automatisch aperture/shutterspeed priority?
Ik was in de veronderstelling dat iedereen hier op manual werkte, haha weet niet waarom eigenlijk ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018 20:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Half automatisch: inderdaad de A-stand (diafragma voorkeurstand), S-stand (Sluitertijd voorkeurstand).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018 09:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben ook erg benieuwd Niek, en vraag vooral door als er nog zaken onduidelijk zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner Camera
BerichtGeplaatst: 27 feb 2018 00:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De M stand of manueel werken is perfect als je de tijd hebt om alles in de set te regelen en te organiseren. Als de omstandigheden niet veranderen van licht kan je ook bij voorkeur manueel werken bij actiefotografie.

De automatische standen zijn dan bij uitstek te gebruiken bij situaties waar je vooral snel moet werken en vooral bij constant wijzigende lichtomstandigheden. Ideaal bij reportagewerk bv.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed