Ik heb een Canon EOS 500D.
Daarbij heb ik de kitlens (50 mm) en een Tamron 70-300 mm. Die laatste geeft bij hoge diafragma (lage F waarde) veel ruis en ook kan de diafragma sowieso maar tot F4. Voorbeeldje:

ISO 800
F4
1/200 sec.
119 MM
Deze foto is gemaakt tijdens een workshop en alle foto's hebben ruis. De fotograaf die de workshop gaf zei dat het echt aan de lens ligt en niet aan mij. Zonder die ruis zou ik er tevreden mee zijn, al zou ik liever diafragma nog wat hoger willen.
De kitlens ben ik wel tevreden mee qua scherpte en mm, maar hogere mm kan wel mooiere portretten maken.
Dus ik wou graag een andere lens kopen, maar heb geen idee welke. Ik heb ook niet zoveel verstand van de techniek. Hebben jullie tips?
Budget: max. €600
Ik wil graag modellen full-body in beeld en door lage F waarde een mooie onscherpe achtergrond.
Actie zoals rennen hoeft niet, maar wel graag rustig spelende kinderen en lopende honden kunnen fotograferen.
Een vriendin raadde de CANON EF 50MM F/1.4 USM aan.
Ik zat zelf eerder aan meer MM te denken... maar de F kan hier wel mooi laag en de foto's die ze er mee maakte zagen er goed uit. Mooie onscherpe achtergrond. Zij gebruikte wel een full-frame camera en die heb ik niet. Dus dan wordt het bij meer 80 MM? Maar of ik dat erg vind weet ik ook weer niet.... want ik zat eigenlijk toch al naar meer MM te kijken...
En als ik zoek naar meer MM i.c.m. lage F worden de prijzen al snel +€1.000.
Jullie advies? Die 50 MM doen of toch meer MM en dan iets hogere F? En welke is dan rond mijn budget?
Alle suggesties zijn welkom, dan ga ik de lenzen online even vergelijken.