Martinvh, ook ik moet beter lezen. Is inderdaad bedoeld voor een studie fotografie
De D300 is dan zeer zeker een schitterend model, maar zelf vraag ik me af waarom je de D40 niet gewoon kunt gebruiken. Je kan met de D40 toch ook alles handmatig instellen? Als je al wilt upgraden, dan zou ik gaan voor een D80. Oke, is een iets verouderd model (de D90 is er immers al), maar daarom ook iets goedkoper dan de D90. De body van de D80 is iets steviger dan die van de D40 en de D80 is een model voor de iets gevorderde fotograaf. Dit merk je aan de bediening van de D80; vergeleken met de D40 is het iets makkelijker om zaken handmatig in te stellen. Daarnaast heeft de D80 het grote voordeel dat de autofocusmotor in de body zit, waardoor je goedkopere lenzen (lenzen zonder autofocusmotor) kunt aanschaffen. Hiermee kom ik gelijk op het onderwerp lenzen...
Je hebt nu voor je D40 een kitlens en een 70-300mm. Voor een studie fotografie zou ik eerder investeren in een paar goede lenzen:
- goede lenzen leveren je een mooi scherp beeld op
- goede lenzen behouden hun waarde
- met de D40 kun je eigenlijk alles al handmatig instellen
- het aantal pixels van de D40 is ruim voldoende
Welke lenzen zou ik aanschaffen? Natuurlijk zou ik deze vraag ook voorleggen aan de leraren van je studie, maar zonder dit aan hun te hebben voorgelegd denk ik:
- een goede groothoeklens (Tokina 12-24mm of de Sigma 10-20mm, zijn goede lenzen en veel goedkoper dan de Nikon variant). Waarom? Een kitlens levert je (vind ik) net geen mooie groothoek op. Met de Tokina heb je geen last van fisheye vervorming, iets waar de Sigma wel al een beetje last van heeft.
- een standaard 50mm lens. Ik zou hier de Nikon 50mm f/1.8 lens nemen van rond de 115 euro. Waarom een standaardlens? Met een lens waarmee je niet kunt zoomen leer je echt fotograferen. Het zoomen maakt mensen lui en leidt mensen af. Met een standaard lens moet je het veel meer hebben van de juiste compositie (omdat je niet met je zoom kunt spelen). De f/1.8 zorgt er ook nog eens voor dat je een lekker kleine scherptediepte kunt instellen en dat je ook nog eens in geval van minder licht toch foto's kunt blijven maken zonder naar de flitser te moeten grijpen.
Als je nog geen externe flitser hebt, dan zou ik investeren in een externe flitser. Afhankelijk van de hoeveelheid geld die je te besteden hebt, zou ik een goedkope of een dure kopen. De goedkopere (die het trouwens ook goed doen) zijn op het internet goedkoop tweedehands aan te schaffen... Het creatief flitssysteem van de Nikon maakt het mogelijk om de flitser draadloos aan te sturen (infrarood) wanneer deze los is van de camera. Ik weet alleen niet of de D40 dit standaard kan, de modellen vanaf de D80 kunnen dit wel.
De D40 (en ook de D80) hebben last van ruis bij iets hogere iso-waarden. Niet teveel van schrikken. De D300 en de D700 kunnen inderdaad veeeeeeel beter met ruis op hogere iso-waarden omgaan. De D300 tot iso1600, de D700 zelfs tot en met iso1600. Als ruis een probleem gaat worden, dan kun je altijd nog de ruis softwarematig verwijderen met een ruisverwijderaar. In de D300 en de D700 zit ook software waarmee dit gebeurt. Een vergelijking op dit punt gaat dan ook een beetje mank...
Daarnaast zou ik een statief aanschaffen. Je hebt hele dure statieven, maar ook hele goedkope exemplaren. Een duur statief heb je voor het leven, maar als je portemonnee het niet toelaat, zou ik een goedkope nemen (25-100 euro).
Tot slot: een electronische (draadloze) ontspanner is een leuk hebbedingetje voor als je bij lange sluitertijden niet op het knopje wilt drukken om trillingen te voorkomen...