Het is 29 maart 2024 08:47



Auteur Snelheid SD kaart
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 12:12 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 11
Bezwaar bewerken: Nee
Ik vroeg mij af wat de snelheid van een SD kaar voor mij zou kunnen doen.
Ik heb al geprobeerd op internet te zoeken naar welke snelheid mijn camera an kan. Op google kan ik niets vinden, de handleiding van mijn toestel niet en Sony zelf kan mij ook niet helpen. Helaas gaf de zoekfunctie van het forum mij ook geen resultaat.

Mijn huidige setup is een Sony DSC-HX300 en daar zit nu een Micro SD kaart van Samsung in van 32GB i.c.m. een SD adapter.

Weet iemand hoe ik erachter kan komen welke snelheid van SD voor mijn toestel ervoor kan zorgen dat ik de maximale snelheid uit mijn toestel kan halen?

Bij bijvoorbeeld lange sluitertijden doet mijn toestel er vrij lang over de fotoĊ› te verwerken en ik ben benieuwd of daar nog winst te behalen is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 15:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb deze info gevonden op de Sony Community.

Om je vraag te kunnen beantwoorden, moet je weten hoe de camera functioneert.
- Als je een foto maakt, wordt er een digitaal beeld opgeslagen in het interne geheugen van je camera.
- Dit digitale beeld moet worden getransporteerd naar je geheugenkaart.
- De maximale snelheid waarmee dit kan worden gedaan is afhankelijk van twee factoren: de snelheid van je camera en de snelheid van het geheugenkaartje.

Het heeft dus niet veel zin om een geheugenkaart te kopen die in staat is om veel sneller data te ontvangen dan dat de camera het kan "verzenden".

Wat als het geheugenkaartje langzamer is dan de camera? Dan duurt het verzenden van het digitale beeld dus langer dan nodig is. Het nadeel hiervan dat de camera niet meer een in staat zal zijn om een volgende foto in het geheugen te plaatsen. Je hebt hier met name last van in de "burst-mode", dus als je heel veel foto's achterelkaar wilt maken. Bij lange sluitertijden zul je er niet veel last van hebben! (zie verderop).

Nu kost het verplaatsen van het digitale beeld ook CPU-capaciteit (capaciteit die de CPU niet aan andere zaken kan besteden). Je ziet dan ook dat de hele dure camerabody's twee CPU's aan boord hebben en een groot intern geheugen. In het grote interne geheugen kan de camera meerdere foto's "parkeren" en 1 van de 2 CPU's is belast met het transporteren van de digitale beelden van dit interne geheugen naar de memory card.
De tweede CPU kan zich dan volledig concentreren op het maken van de volgende foto.

De vraag die voor jou dus van belang is, is wat de schrijfsnelheid is van je camera. Ik heb even voor je gezocht op het internet, maar kon die info zo snel niet vinden. Mocht die informatie echt niet te vinden zijn, maak je er dan niet te druk om. Koop gewoon een SD-kaart die een gemiddeld snelle schrijfsnelheid heeft. De bottleneck zal op een gegeven moment toch de CPU worden in combinatie met het beperkte interne geheugen.

Hoe zit het dan bij lange sluitertijden? Je kunt bij lange sluitertijden vaak aangeven of je wilt dat de camera de ruis die in de foto sluipt bij langesluitertijd voor je verwijderd. Als je aangeeft dat je dit graag wilt, dan gaat je camera dit dus voor je doen. Dit kost ongeveer evenveel tijd als het maken van die foto met die lange sluitertijd. Je kunt het verwijderen van de ruis veel beter overlaten aan je computer. Er zijn diverse pakketten (betaald of gratis) die ruisverwijdering als standaard optie hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 16:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij lange sluitertijden worden vaak 2 opnames gemaakt in verband met ruisreductie.
Dus alles lijkt 2 maal zo lang te duren.
Kan ook een verklaring zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 18:31 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Het heeft dus niet veel zin om een geheugenkaart te kopen die in staat is om veel sneller data te ontvangen dan dat de camera het kan "verzenden".
Maar het kan ook geen kwaad, je bent alleen wat meer geld kwijt voor de geheugenkaartjes.
Het voordeel is dat als je een nieuwe camera koopt die wel een stuk sneller is(en dus wel eigenlijk een sneller kaartje nodig heeft), je gewoon je huidige kaartjes kunt blijven gebruiken. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 06 apr 2018 18:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Nog een voordeel heb ik gemerkt van snelle kaarten: de batterij gaat langer mee. Ik nam een snellere kaart en mijn batterij maakte 1/3 meer foto 's. Ws door het snellere wegschrijven. Wat is het verschil in prijs? 5 euro? ik zou voor een snelle gaan. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Snelheid SD kaart
BerichtGeplaatst: 11 mei 2018 18:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een ander voordeel (in mijn geval) is dat het kopieren van SD kaart naar hardeschijf ook sneller gaat. En helemaal als de kaartlezer (USB 3) ook die maximale snelheid aan kan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed