Het is 29 maart 2024 14:46



Auteur Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 09:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een Canon EOS 500D.

Daarbij heb ik de kitlens (50 mm) en een Tamron 70-300 mm. Die laatste geeft bij hoge diafragma (lage F waarde) veel ruis en ook kan de diafragma sowieso maar tot F4. Voorbeeldje:

Fotografie
ISO 800
F4
1/200 sec.
119 MM

Deze foto is gemaakt tijdens een workshop en alle foto's hebben ruis. De fotograaf die de workshop gaf zei dat het echt aan de lens ligt en niet aan mij. Zonder die ruis zou ik er tevreden mee zijn, al zou ik liever diafragma nog wat hoger willen.

De kitlens ben ik wel tevreden mee qua scherpte en mm, maar hogere mm kan wel mooiere portretten maken.

Dus ik wou graag een andere lens kopen, maar heb geen idee welke. Ik heb ook niet zoveel verstand van de techniek. Hebben jullie tips?

Budget: max. €600

Ik wil graag modellen full-body in beeld en door lage F waarde een mooie onscherpe achtergrond.
Actie zoals rennen hoeft niet, maar wel graag rustig spelende kinderen en lopende honden kunnen fotograferen.

Een vriendin raadde de CANON EF 50MM F/1.4 USM aan.
Ik zat zelf eerder aan meer MM te denken... maar de F kan hier wel mooi laag en de foto's die ze er mee maakte zagen er goed uit. Mooie onscherpe achtergrond. Zij gebruikte wel een full-frame camera en die heb ik niet. Dus dan wordt het bij meer 80 MM? Maar of ik dat erg vind weet ik ook weer niet.... want ik zat eigenlijk toch al naar meer MM te kijken...

En als ik zoek naar meer MM i.c.m. lage F worden de prijzen al snel +€1.000.

Jullie advies? Die 50 MM doen of toch meer MM en dan iets hogere F? En welke is dan rond mijn budget?

Alle suggesties zijn welkom, dan ga ik de lenzen online even vergelijken.


Laatst bijgewerkt door nancy_kelpie op 29 jun 2018 12:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 10:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ruis komt over het algemeen van hoge ISO, die kan omlaag bij een grotere diafragma-instelling (lager getal) of langere sluitertijd.
Je geeft aan de 50mm kitlens te hebben, bedoel je de 50 F1.8?
Wat een leuke aanvulling zou zijn die ruim binnen budget valt is een Canon EF 85mm F1.8. (Nieuw ~380 euro)
Maar voor full body is hij eigenlijk op een 500D te 'lang', dan zou de Canon EF 50 mmF1.4 (zelfde prijsrange als de 85) of misschien zelfs de Canon EF 35mm F2.0 IS (ook binnen budget: ~530 euro) geschikter zijn naar mijn bescheiden mening.

Wil je toch perse meer mm's zou ik naar een Canon EF 100mm Macro IS of een Canon EF 70-200 F2.8 kijken, maar dan red je het niet met je budget.

Overigens heb ik de 35 en de 85, deze bevallen me meer dan uitstekend. Lekker snel, lekker licht, en meer als voldoende lichtsterk. Prijs-prestatie vind ik vooral de 85 moeilijk te overtreffen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 11:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5790
Misschien is het handig als je de exif gegevens erbij zet :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 11:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nancy_kelpie schreef:
Ik heb een Canon EOS 500D. Daarbij heb ik de kitlens (50 mm) en een Tamron 70-300 mm. Die laatste geeft bij hoge diafragma (lage F waarde) veel ruis en ook kan de diafragma sowieso maar tot F4. ..... De fotograaf die de workshop gaf zei dat het echt aan de lens ligt en niet aan mij. ...
Ik heb een fotograaf zelden zoveel onzin horen vertellen...
Ruis wordt niet veroorzaakt door de lens. De oorzaak ligt dus ergens anders. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 12:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ISO 800
F4
1/200 sec.
119 MM

Alchemist, heel erg bedankt! Ik ga die lenzen even bekijken, maar klinkt erg goed!

Henry, misschien dat ik het door gebrek aan kennis ook verkeerd navertel hoor. Maar het is in elk geval geen bewegingsonscherpte. En hij zal het ruis dan ook alleen geven bij deze instellingen denk ik. De workshop ging vooral over 100MM+ en weinig F (liefst nog minder F dan dat ik kon) en alle foto's die dag zijn zo geworden.

Terwijl ik buiten die workshop om met dus andere instellingen wel foto's zonder ruis heb gemaakt met die lens. Maar het liefst zou ik dus wel met grote diafragma foto's kunnen maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 12:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij een grotere diafragma-opening en gelijkblijvend aantal mm brandpuntsafstand gaat er meer licht door het objectief en kan de ISO omlaag.
Dat geeft minder ruis.

Maar ook, als je je onderwerp even groot in beeld brengt, een kleinere scherptediepte.

Met de twee objectieven die je hebt kun je zelf uitvinden welke brandpuntsafstanden voor jou lekker werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke lens voor full-body portret bij Canon EOS500D?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 12:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ruis wordt veroorzaakt door de sensor en niet door je lens.

Als je een sensor hebt die op een gegeven moment (vanaf een bepaalde ISO-waarde) zichtbare ruis introduceert en de software in je camera corrigeert dat onvoldoende of kan dat niet meer corrigeren, dan zie je die ruis dus terug op de foto.

Wat kun je er aan doen:
- een betere body kopen, eentje die pas ruis introduceert bij veel hogere ISO-waarden.
- fotograferen met meer licht. Als het te donker wordt, een flitser erbij pakken.
- een lichtgevoeliger lens inzetten

Uiteraard kun je kan een lens met een lage f/waarde het moment waarop je ruis in de foto krijgt uitstellen, maar met de f/waarde bepaal je ook de scherptediepte in je foto. Daar komt nog eens bij dat lenzen met een kleine f/waarde veel geld kosten. Neem bijvoorbeeld maar de 50mm lens. Die kun je bij Canon krijgen in de f/1.8, de f/1.4 en de f/1.2 variant. De f/1.2 variant is vele malen duurder dan de f/1.8 variant. Zonder het op te zoeken denk ik dat de f/1.4 al 2x zo duur is dan de f/1.8. Daar komt nog eens bij dat je bij grotere brandpuntsafstanden niet eens een f/1.8 of f/1.4 lens kunt kopen.

Bewegingsonscherpte en ruis hebben niks met elkaar te maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hendrik_1970, wilw en 7 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed