Het is 28 maart 2024 09:15



Auteur Verschillen Canon 5D
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 06:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nu ik een start heb gemaakt met het upgraden van mijn lenzen, begin ik mij te orienteren op een nieuwe body. Zal nog wel even duren voor ik die bij elkaar heb gespaard, maar dat geeft tijd om me te verdiepen. Ik moet toegeven dat ik niet heel handig ben in specificaties vergelijken.

Nu kijk ik naar de Canon 5D en daar is behalve de Mark III en IV versies ook de S en de SR versie van. Ik heb al eens naar de specificaties zitten kijken, maar ik zie niet echt waar het verschil in zit.

Iemand hier die het weet en mij op het juiste spoor kan zetten om de specificaties beter te begrijpen? Alvast heel erg bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 06:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Voor wat voor soort fotografie wil je hem het meest gebruiken? Dan is het antwoord makkelijker :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 10:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In mensentaal maar wel Engels.

https://www.bhphotovideo.com/explora/am ... gLv5fD_BwE


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 11:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Achter deze link en deze link vind je een tweetal aardige reviews. Ik heb een deel van de conclusie in de "Google-vertaler" gegooid, het resultaat gekopieerd en hieronder geplaatst.


Als je een veelzijdige full-frame body wilt voor een spotprijs, koop dan de 5D Mark III. Als je de nieuwste en beste functies wilt / nodig hebt, waarvan sommige aanzienlijk zijn, koop dan de 5D Mark IV. Als je geïnteresseerd bent in het maken van 4K video content, of anderszins de voordelen van Canons Dual Pixel CMOS AF nodig hebt, is de keuze duidelijk - haal de Canon EOS 5D Mark IV.
 
Als je een landschaps-, natuur- of studiofotograaf bent die de ultieme resolutie voor het maken van grote afdrukken nodig heeft, bieden de 5Ds / 5Ds R-modellen 40% meer resolutie vergeleken met de 5D Mark IV. Afgezien van grote afdrukken, zorgen de extra pixels voor meer speelruimte bij het bijsnijden terwijl toch nog hanteerbare resoluties worden gehandhaafd. Maakt dat de EOS 5Ds / 5Ds R een betere camera voor diegenen die geïnteresseerd zijn in dieren in het wild? Misschien, maar niet noodzakelijk. Er zijn veel factoren die bijdragen aan het creëren van een boeiend beeld van dieren in het wild. De mogelijkheid om een ​​afbeelding zwaar bij te snijden is slechts een van hen.

Dus, welke body is het beste voor jou? Als je de meest veelzijdige DSLR voor algemene doeleinden wilt, is de functieset van de 5D Mark IV waarschijnlijk de beste keuze, maar als je niet of nauwelijks filmt, dan voldoet de Mark III ook nog steeds goed. Bij de introductie werden de ultra-hoge resolutie 5Ds en 5Ds R meer als speciale camera's op de markt gebracht in plaats van als een camera voor iedereen. En hun plaats in de cameralijn van Canon is niet veranderd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 18:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nuelle schreef:
Voor wat voor soort fotografie wil je hem het meest gebruiken? Dan is het antwoord makkelijker :D


Belangrijkste functie wordt bruidsfotografie, waarbij ik zelf vooral het aardig op kunnen schroeven van de ISO wel een belangrijk punt vind. Verder de actiefotografie en voor de hobby dieren(tuin) fotografie.

Best alround dus en ik verwacht ook niet een camera die op alle fronten het aller beste scoort.

Filmen doe ik haast niet, dus dat is voor mij geen punt van beoordeling.

Henry, uit jou post begrijp ik dat het verschil tussen de 5D mark IV en de Ds en R modellen vooral de resolutie is. Dat is best interessant.
De mark III hou ik zeer zeker in gedachte, gezien de prijzen, maar ik merk dat die nieuw al fors minder aangeboden wordt. Ik wil niet voor tweedehands gaan, dus ik ben benieuwd wat er nog te krijgen is, eer mijn budget toereikend gaat zijn.

Dank voor de links, ik ga ze rustig lezen en als ik vragen heb, hoop ik weer op jullie hulp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 19:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als weinig licht belangrijk is dan valt de 5Ds af. Zie mijn link.
Hoe meer pixels op dezelfde oppervlakte hoe groter het detail en tevens meer ruis.
Een wetmatigheid.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 19:50 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Neem een Nikon D750. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 19:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Als weinig licht belangrijk is dan valt de 5Ds af. Zie mijn link.
Hoe meer pixels op dezelfde oppervlakte hoe groter het detail en tevens meer ruis.
Een wetmatigheid.


Ik lees het ja. Als ik het zo zie wordt het straks kiezen tussen de mark III en IV.

Fotosmurf schreef:
Neem een Nikon D750. :D


:rof :rof :rof :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 20:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Keuze tussen iii en iv is vooral een blik in je portemonnee denk ik.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 20:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
De 5d4 is een all round camera. Ik had al het vermoeden dat je dat zocht. Je kunt er actie mee fotograferen, wat ik dus veel doe, maar ook in de studio en voor buitenshoots is ie perfect.
Ik heb niks aan bestanden van weet ik hoeveel mb's. Dat kost me per shoot onwijs veel geheugen. Hele dure geheugenkaarten dus en een computer met meer dan 1 TB aan geheugen. Ook duur.
De 5d4 boven de 3 is een geld ding maar ook een stukje kwaliteit. De 4 is toch weer een stukje beter maar dat neemt niet weg dat de 3 een top camera is. Met name met bruidsfotografie wil je snel door je menu's, je foto's en vergroten en verkleinen op je display. Ik wil niet meer anders dan een touch screen. Hij werkt net als op je foon. Op de 5d4 dus. Als je veel en snel werkt bijna onmisbaar. Ik kan iig niet meer zonder.
de 4 heeft net wat meer resoltie dan de 3. De 4 is net iets sneller dan de 3. 1 fps meer is veel in actie. ;-) Over actie gesproken: de 5d4 heeft hetzelfde tracking systeem als zijn grote broer de 1dX!
Kies er mooi glaswerk bij en je hebt een top combi. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018 22:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Gewoon uit eigen ervaring (geen Youtube of Google ervaring :) ) raad ik je absoluut de 5D mk4 aan... ;)
Hierin volg ik dus ook volledig Nuelle ;)

DD.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 28 aug 2018 05:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal gelijk Nuelle en Daniel.
Hoewel. Misschien is de Canon EOS 1D X Mark II nog wel een betere keus. :angel

Alleen is niet eenieders portemennee even goed gevuld.

Een paar jaar geleden raadde eenieder uit eigen ervaring de mkiii aan.

Daniel op internet vind je de ervaring van veel mensen gebundeld.
De waarde van een enkele ervaring verbleekt daarbij.

Waar je GEEN persoonlijke ervaring mee hebt wordt dan nooit genoemd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 28 aug 2018 06:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2806
Woonplaats: Andijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
5 D mark nogwattes is altijd een goede keuze geweest,.. multifunctioneel.. en veel gebuikt door de semi ( profs) overal en dat heeft een reden..


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 28 aug 2018 07:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nuelle schreef:
De 5d4 is een all round camera. Ik had al het vermoeden dat je dat zocht. Je kunt er actie mee fotograferen, wat ik dus veel doe, maar ook in de studio en voor buitenshoots is ie perfect.
Ik heb niks aan bestanden van weet ik hoeveel mb's. Dat kost me per shoot onwijs veel geheugen. Hele dure geheugenkaarten dus en een computer met meer dan 1 TB aan geheugen. Ook duur.
De 5d4 boven de 3 is een geld ding maar ook een stukje kwaliteit. De 4 is toch weer een stukje beter maar dat neemt niet weg dat de 3 een top camera is. Met name met bruidsfotografie wil je snel door je menu's, je foto's en vergroten en verkleinen op je display. Ik wil niet meer anders dan een touch screen. Hij werkt net als op je foon. Op de 5d4 dus. Als je veel en snel werkt bijna onmisbaar. Ik kan iig niet meer zonder.
de 4 heeft net wat meer resoltie dan de 3. De 4 is net iets sneller dan de 3. 1 fps meer is veel in actie. ;-) Over actie gesproken: de 5d4 heeft hetzelfde tracking systeem als zijn grote broer de 1dX!
Kies er mooi glaswerk bij en je hebt een top combi. :up


Ja grote kans dat het de 5d4 gaat worden. Ik begrijp nu wat de S en SR versie aan verschillen hebben en die zijn voor mij niet van meerwaarde.

Wordt nog wel even flink sparen en de 1D ligt wat budget betreft ver buiten bereik. Ik heb nu net de Canon 24-70 2.8 II aangeschaft, dus de spaarpot is eerst weer leeg.

Reuze bedankt allemaal voor het verhelderen van alle info!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 06:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb zojuist een canon 6D besteld. Die zijn nu enorm in de uitverkoop, omdat ze er uit gaan nu er een opvolger is. En met de prijzen van nu was het wel interessant om zo toch alvast de overstap naar FF te maken, zonder dat het een te groot gat slaat in het sparen voor de 5D (of waar ik tegen die tijd ook voor ga).

Dus ik ga in ieder geval nu de wereld van Full Frame betreden. Voel me de koning te rijk, van de canon 650D met canon 15-85 5.6 lens naar de 6D met de Canon 24-70 2.8 L II lens.

En dan, zoals elke fotograaf de spaarpot maar weer aanvullen voor alle volgende wensen. Dank voor jullie hulp en meedenken!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 09:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd.
Duurt niet lang en je bent gewend aan het verschil.
Wil je weer mooier bokeh, meer scherpte ....
Je bent niet alleen in de wereld van full-frame binnegetreden maar ook die van de kapitaalvernietiging.
Want uiteindelijk komt die 5D zoveel er toch.

Is niet cynisch bedoeld. Ik spreek uit een rijke persoonlijke ervaring.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Van harte!
Ik ben het met Frans eens. Je hebt nu toch wel een heel andere camera gekocht. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 10:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met je 6D. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 17:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Gefeliciteerd.
Duurt niet lang en je bent gewend aan het verschil.
Wil je weer mooier bokeh, meer scherpte ....
Je bent niet alleen in de wereld van full-frame binnegetreden maar ook die van de kapitaalvernietiging.
Want uiteindelijk komt die 5D zoveel er toch.

Is niet cynisch bedoeld. Ik spreek uit een rijke persoonlijke ervaring.


Ik neem direct van je aan dat je het niet cynisch bedoeld. Toch kan ik het (zonder op enige wijze in mijn wiek geschoten te zijn :heart ) inhoudelijk niet met je eens zijn. Tenzij je elke foto die je maakt, kapitaal vernietiging vindt?

Ik heb een tijd te overbruggen tot de 5D (of vergelijkbaars) er komt, want die kan ik simpelweg nu nog niet betalen. En die tijd kan ik overbruggen met mijn 650D, of met de 6D die nu heel betaalbaar is. Zal ik aan de 6D wennen? Graag!!! Ik verheug me op hoeveel makkelijker ik minder optimale lichtsituatie aan zal gaan kunnen!
Is de 6D uiteindelijk iets heel anders dan de 5D, natuurlijk! Mag ik hopen voor dat enorme prijsverschil ;). Maar zal ik de tijd die ik nu tegemoet ga een stuk blijer doorkomen met de 6D als met de 650D? Absoluut! En daar gaat het om.
Daarnaast is de 6D een hele prima reserve/tweede camera straks naast de 5D, dus ook dan zal ie zijn nut nog hebben. Dus kapitaalvernietiging, nee, zo kan ik het toch echt niet zien.

Verder dank voor alle goede wensen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschillen Canon 5D
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 19:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed