Het is 19 apr 2024 22:48



Auteur Nikon D3400
 Nikon D3400
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 09:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 66
Hi Allemaal,

Ik ben al een tijdje lid hier, maar geen berichten geplaatst ooit volgens mij :).

Ik fotografeer al een tijdje voor de hobby, maar ben nooit echt verder gekomen dan het beginnersstadium. Ik heb een jaar of 4 geleden een Fuji Finepix hs25 exr gekocht, een z.g.n. bridge camera als ik mij niet vergis. Nu vind ik het hartstikke leuk om daar plaatjes mee te schieten, maar ik loop tegen de beperkingen van het binnen fotograferen op, wat ik toch het leukste vind. Het kan wel met de finepix, maar ik ervaar vaak veel ruis en/of bewegingsonscherpte (wat logisch is volgens mij), buiten maak ik wel redelijk scherpe foto's, maar dan moet er niet te veel beweging in het onderwerp zitten. Nu hoop/denk ik met een spiegelreflex hier minder last van te hebben, maar is dat wel zo?

De Nikon d3400 met 18-55mm vr lens is nu overal in de aanbieding, maar ik vind het lastig om te beoordelen of dit kwalitatief betere foto's gaat opleveren voor mij. Wie kan en wil mij hier iets over vertellen? Ik weet dat er een grotere sensor in de Nikon zit, de vr lens zou ook moeten helpen qua bewegingsonscherpte, maar ga ik na een paar maanden niet weer het gevoel hebben dat ik een miskoop heb begaan? (ik weet dat dit een lastige vraag is om te beantwoorden voor iemand anders dan mijzelf) Bedankt voor het lezen in ieder geval!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon D3400
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 10:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welkom! Je bent hier al sinds 12 mei 2016 lid en ja, dit is je eerste berichtje.

Volgens mij moet je met een Fuji Finepix hs25 exr ook gewoon scherpe foto's kunnen maken, ruisvrij en zonder bewegingsonscherpte. Jouw conclusie dat je last van veel ruis en bewegingsonscherpte is, kan wel een juiste constatering zijn, maar is voor mij dus niet zo logisch. Met een spiegelreflex kun je ook veel ruis in de foto krijgen en foto's met bewegingsonscherpte maken.

Als je de Nikon 3400 met 18-55mm vr lens wilt kopen dan moet je dat gewoon doen. Het is een mooie camera.

Als je jezelf wilt verbeteren, dan zou je kunnen beginnen met het verdiepen in fotografie en het plaatsen van foto's hier op dit forum. Met de tips die je vervolgens ontvangt weet ik zeker dat je snel van je ruis en bewegingsonscherpte af zult zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D3400
BerichtGeplaatst: 06 sep 2018 11:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel moeilijk is het niet.
ISO, diafragma en sluitertijd hangen onderling simpel samen.

Als het licht gelijk blijft en bijvoorbeeld de ISO constant kun je een korte sluitertijd gebruiken als je de diafragma-opening vergroot.
ISO verhogen betekent dat je de diafragma-opening kunt verkleinen en/of de sluitertijd korter kunt maken.

Kortom bewegingsonscherpte kun je bestrijden door de ISO te verhogen en/of de diafragma-opening te vergroten.

De ISO verhogen heeft een keerzijde. Meer ruis.
Camera's met een grotere pixels op de sensor hebben minder last van ruis.
Bij gelijkblijven van het aantal pixels totaal gebeurt dat bij grotere sensors.

De eerste oplossing voor te weinig licht is te zorgen voor meer licht.
Extra lampen aan, een flitser, continue licht met daglichtlampen etc.
Bij stilstaande onderwerpen helpt een statief ook goed om bewegingsonscherpte door camerabeweging te voorkomen.

Een grotere camera kan ook beter omgaan met minder licht zeker als je daar een lichtsterke objectief op kunt zetten.

Een 50 mm objectief met lichtsterkte f/1,8 t.o.v. de 55 mm van Nikon met lichtsterkte f/5,6 scheelt ongeveer 2,5 stops.

Dat kan het verschil betekenen tussen een bewogen foto en een scherpe foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed