janjan33 schreef:
Het is de leeftijd zullen we maar zeggen.
Wel ouwer, maar niet gouwer, het klinkt bekend.
janjan33 schreef:
De les is wel niet onderbelichten en weinig verscherpen. Verder ook dat ik op het laatst nog even moet controleren of er toch geen ruis in is gekomen.
Je mag wel onderbelichten hoor, maar niet teveel, zodat je naderhand weer heel veel moet oplichten en als je dan ook nog eens met een hoge ISO hebt geschoten komt er dan helemaal makkelijk ruis tevoorschijn.
Die ruis wil je dan weer weg halen en dan krijg je weer minder details en als de omstandigheden echt lastig zijn dan ontkom je bijna niet aan zulke taferelen.
janjan33 schreef:
Heb wel eens gehoord dat je minstens 3000 pixels moet posten om op 100% te kunnen beoordelen op internet.......
Dat durf ik niet te zeggen, maar het zou weleens heel goed mogelijk zijn dat het inderdaad zo is.....hoe meer de foto richting de grootte wordt gepost waarin ie gemaakt is, des te beter je bepaalde dingen zoals scherpte, details en ruis kunt zien, denk ik.
janjan33 schreef:
Doe jij altijd eerst ruisreductie en daarna verscherpen?
Sinds ik een nieuwe pc heb en ook een 'nieuwe' online Photoshop heb ik helemaal weinig keren meer ontruist en als ik het nu doe dan pak ik het RAW-bestand en doe het ontruisen via AI in Camera Raw, maar dat is maar heel soms.
In het verleden had ik Neat-Image(ontruisprogramma) als plug-in bij Photoshop, maar sinds de nieuwe pc en de online versie van PS heb ik dat dus niet meer.
Neat-Image gebruikte ik meest als allerlaatste, dus ook na het verscherpen, want de scherpe delen van de foto(waarin meest ook geen ruis te zien is) liet ie ongemoeid.
Als ik nu ontruis via Camera-Raw dan is dat meest 1 van de 1e dingen die ik doe, want na Camera-Raw maak ik de foto af in Photoshop, maar dat gebruik ik bijna nooit en bewerk ik dus de JPG gewoon in Photoshop en dan ontruis ik helemaal niet, meest is dat ook gewoon niet nodig als je niet teveel onderbelicht en de ISO niet te hoog op laat lopen.