Het is 19 apr 2024 00:47


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 08 jun 2022 11:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1550
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hawker65 schreef:
Wat zou hier het addertje onder het gras zijn.. ? :D

Afgezien het gegeven dat ik dan een adapter moet kopen? Geen idee. Ben wel benieuwd of de samenwerking tussen de IBIS en de IS van de RF-objectieven ook werkt met de IS van EF(-s) objectieven.

Camera ziet er erg interessant uit, voor als ik mijn 80D "moet" vervangen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 08 jun 2022 12:41 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het addertje is denk ik de prijs van de RF lenzen waarbij deze camera echt uit de verf komt, en zelfs de Canon EF lenzen met een behoorlijk bereik, toereikende scherpte en snelle AF zijn -ook 2ehands - flink aan de prijs.

Ik denk dat het met die samenwerking voor wat betreft Canon EF lenzen goed zou kunnen gaan, Marco. Ik heb met mij Sigma 70-200mm f/2.8 Sports geen problemen met IS op mijn R5. (Voldoende garantie is dat echter niet, zie verderop) En jouw 100-400mm maakt de R7 wel een verleidelijke optie denk ik. Toen die R7 uitkwam dacht ik "die is voor Marco".

Dat stabilisatieverhaal moet je denk ik wel testen, wat 400mm bij een 32Mp crop sensor is een uitdaging. Mijn Sigma 100-400mm Contemporary op de M6mkII heeft minstens 1/250ste nodig bij 400mm, nauwelijks 2 stops eigenlijk..... De M6II heeft geen IBIS, dus dat ligt helemaal aan de (budget)lens, maar het geeft maar aan dat niet altijd met een dergelijke pixeldichtheid rekening is gehouden bij het ontwerpen van de lensstabilisatie. Is er dan ook nog sprake van halfbakken synchronisatie met IBIS dan wordt het misschien nog lastiger. Een goede ervaring bij 200mm bij 45Mp op full frame is niet voldoende garantie dat dat goed gaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 08 jun 2022 13:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1550
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DE2_186 schreef:
En jouw 100-400mm maakt de R7 wel een verleidelijke optie denk ik. Toen die R7 uitkwam dacht ik "die is voor Marco".

Haha ja je kent me en mijn voorkeuren inmiddels een beetje ;)
DE2_186 schreef:
Dat stabilisatieverhaal moet je denk ik wel testen, wat 400mm bij een 32Mp crop sensor is een uitdaging.

Eens. Ik zou 'm eerst even een dagje flink willen testen voordat ik 'm zou aanschaffen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 08 jun 2022 18:33 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik begrijp niet waarom het met EF lenzen minder goed zou werken. Wat bedoel je nou precies als reden?


RF 600 & 800mm f/11.... ik weet niet of die lenzen wel zo geweldig zijn bij deze pixeldichtheid. RF 100-400mm f/8.0 lijkt me ook geen geweldige match. Het lijkt allemaal wel leuk, detail uit minipixeltjes, maar als het om een groot bereik gaat vrees ik dat het pas echt goed werkt met de EF 100-400mm mkII, the RF 100-500mm, en voor de rest die dikke witte 500, 600, en meer mm primes. Heb je daar al wat van slingeren, dan is de R7 een leuk cameraatje. Moet je nog lenzen dan is de prijs van de R7 niet het belangrijkste in je begroting.....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 08 jun 2022 20:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oh, ik heb geen ervaring met dit soort lenzen, maar nou begrijp ik je punt. ;-)

Tja, enerzijds zit er wel wat meer pit in de nieuwere batterijen, anderzijds eten de sensor en processor ook wat meer.
Het is wel zo dat de R6, R5, M6II ook van energie kunnen worden voorzien via de USB ingang. Daarmee kan je de batterij laden maar daarmee kan je ook zorgen dat de batterij minder snel leeg gaat (M6II), of dat hij helemaal op de USB voeding draait (R6, R5). Het is misschien niet ideaal om een snoertje te hebben bungelen zeker bij nat weer, maar het kon het probleem van te weinig miliamperes bij de lenzen die jij noemt wel eens effectief verhelpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 09 jun 2022 07:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1550
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hawker65 schreef:
Maar om de grote tele's aan te sturen ( 400mm 2.8 / 500mm f4 / 600mm f4 ) is een battery grip toch aan te raden. Je merkt toch een verschil in focussnelheid met of zonder battery grip.

Is dat zo? Is voor mij voor het eest dat ik dit lees, en ik heb toch best wel wat gelezen over voor- en nadelen van het gebruik van een grip.

Concreet: zou een grip merkbaar verschil maken in focussnelheid bij mijn vaste combinatie van de Eos 80D en de 100-400 mk2?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 15 jun 2022 11:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1550
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hawker65 schreef:
Bij de 100-400mm is dit geen verschil, of toch geen merkbaar verschil.

OK, top. Iets anders komt er voorlopig toch niet denk ik ;)

Heb even zitten kijken, maar wordt steeds enthousiaster over deze camera. In mijn rijtje tot nu toe (550D --> 60D --> 70D --> 80D) zou de 90D de logische opvolger zijn, maar als ik die vergelijk met de R7 weet ik 't wel. Alleen de accuduur is fors minder, en ik verlies (snik snik ;) ) de ingebouwde flitser :D

https://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-R7-vs-Canon-EOS-90D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Prachtige camera voor een toch wel zeer aantrekkelijke prijs
BerichtGeplaatst: 15 jun 2022 19:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja, jij gaat die R7 kopen, want die is speciaal voor Marco's gemaakt. :-)

Over accu's: Ik heb dit ding, en dat werkt met alles met USB. Met QC 2.0 en hoger gaat het wat sneller, maar ook met de meest lousy 1 ampere powerbank werkt het nog. In de auto op vakantie is ook fijn. Hij doet er ook meteen twee, dus je hoeft niet halverwege een avond of nacht accu's te verwisselen. Het enige nadeel: het ding moet wel z'n warmte kwijt kunnen, dus in een dichte tas chargen durf ik net niet aan.

https://www.nkon.nl/nitecore-ucn2-pro-c ... gIR6fD_BwE


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed