Niels het is JUIST duidelijker geworden. Crop of geen crop, dat heeft er niets mee te maken. Maar meer met hoe eea aan jou en veel anderen uitgelegd is. En daarnaast om een duidelijkheid te verschaffen aan journalisten die vrijwel altijd een model van Nikon tov een Canon zetten die niet vergelijkbaar zijn, neigt de Canon te winnen dan blijkt de prijs van de goedkopere Nikon in eens de doorslaggevende factor

Zoals ik laatst weer mocht lezen tussen een Canon 550D, 7D en 5DMkII en een Nikon D90 enz. Toen de 550D vergeleken werd met de D90 was de bouw minder en dus was de D90 beter, toen de D90 vergeleken werd met de 5D en 7D was de prijs van de D90 de winnaar, niet dat een HDready en ouder model prosumer camera niet te vergelijken is met een Professionele body in een handzamer formaat.
Nu is dus de duidelijkheid toegenomen en zit zo in elkaar.
1000D instap
550D enthousiast
50D seriuous amateur
En dan de Pro bodies
7D Crop
5DMkII Fullframe
1DMkIV Crop
1DsMkIII Fullframe waarbij de 1 series natuurlijk alles in zich hebben en de 7 en 5 toch meer op handzamer caracter neergezet worden. Een 7D is echter niet een iets spannedere gewone camera maar gewoon een 1D light
Zo zit het bij Nikon ook in elkaar en kunnen ze nu tenminste de series tov elkaar leggen
Met de
D3000
D5000
D90
D300s Crop
D700 Fullframe
D3x Crop
D3s Fullframe
Dat veel mensen dus een 60D zometeen hoger gaan inschalen door meer pixels ed en dus dicht in de buurt van een 7D komt gaan verwarren is natuurlijk omdat ze niet de gehele lijn update. Zo zie je vlak voor WK en OS ineens dat bijde merken hun paradepaardjes net verandert hebben en als de concurrent een nieuw model lanceert dan zal daar snel achteraan de ander komen.
De D700 heeft heeeeeeeeeeeeeel veel goede eigenschappen maar voor Canon voorlopig nog geen directe drang naar een MkIII omdat op 1 punt misschien de D700 beter scoort maar op alle andere fronten achter loopt. En dit komt natuurlijk allemaal door de strategische keuzes.
Ik had allang een 2000D of 1500D van Canon verwacht aangezien deze aan de 400D en 40D lijn geknoopt zat maar blijkbaar kan Canon zich dit model nog steeds veroorloven tov een D3000 van Nikon.
Dat Nikon nog steeds de D3 heeft zal wel met geld te maken hebben omdat het een geweldige camera is maar misschien zou het een redelijke miskleun geworden zijn als de D3 meteen wegging voor de D3s. Echter is het natuurlijk vanuit begrijpbaarheid in modellen en beschikbare techniek raar om de D3 aan te houden, dat zou hetzelfde zijn als nu de Canon 1DsMkIV te lanceren en de MkIII nog aan te houden omdat fotografen misschien 8000 euro te duur vinden en dan toch nog maar het gangbare model voor 6000 euro nemen.

Ik zelf vind de lineup dus wel makkelijker omdat in het verleden de xxD lijn en de Dxxx lijn vaak met elkaar vergeleken werden. En dan was de prijs aan de Canon kant maar de overige zaken aan de Nikon kant. Echter is dat geen eerlijke vergelijking geweest. Op een gegeven moment is Canon ook met de 1000D gekomen, waarvan ik me toen afvroeg waarom een 400D is toch al instap? Maar die was voor velen die point and snap doen maar iets meer willen weer net iets te veel.
Eerlijk gezegd vind ik een D3000 en een 1000D zinloze camera's aangezien de techniek van 1 serie hoger nauwelijk moelijker te bevatten is laat staan veel duurder.