Het is 29 maart 2024 09:34


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 17:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken

Op een Chinees fotografieforum zijn de vermoedelijke specificaties opgedoken van de EOS 7D-dslr, die Canon naar verwachting dinsdag officieel introduceert. De EOS 7D krijgt een 18-megapixel-cmos-beeldsensor en een af-systeem met 19 punten.

In tegenstelling tot eerdere geruchten, die de nieuwe dslr van Canon een fullframe-beeldsensor toedichtten, zal de EOS 7D, zoals de nieuwe camera waarschijnlijk zal gaan heten, net als de huidige EOS 50D voorzien zijn van een aps-c-beeldsensor met 1,6x-cropfactor. De EOS 5D-serie en de EOS 1Ds hadden allemaal een fullframe-beeldsensor, terwijl in de EOS 1D een aps-h-beeldsensor zit met een cropfactor van 1,3x. Hoewel de link naar de forumposting op de Chinese site inmiddels niet meer werkt, zijn de specificaties en enkele foto's van de camera nog te bekijken bij onder meer Neutralday. Eerder verscheen al een afbeelding van de bovenkant van de nieuwe camera.

Volgens de gepubliceerde specificaties zou de 7D voorzien zijn van een nieuwe cmos-beeldsensor met achttien megapixels, drie megapixels meer dan bij de 50D. Ondanks het grotere aantal megapixels heeft Canon bij de sensor de lichtgevoeligheid iets weten te verhogen. In plaats van iso 3200, zoals bij de 50D, heeft de 7D een maximale lichtgevoeligheid van iso 6400. Dit kan uitgebreid worden naar het equivalent van iso 12.800. Bij de 50D waren beide laatste standen equivalenten.

Naast de beeldsensor heeft Canon ook het autofocussysteem aangepakt. In plaats van de negen autofocuspunten van de 50D zou de 7D beschikken over niet minder dan 19 punten. Het middelste autofocuspunt is een dubbelkruis-variant, terwijl de overige punten uit enkel een kruis bestaan. Het aantal kruispunten komt overeen met het autofocusysteem van de professionele 1D en 1Ds, maar deze laatste twee hebben daarnaast de beschikking over 26 secundaire autofocuspunten die niet getoond worden in de zoeker. Ook zou de 7D net als de 1D-serie gebruikmaken van een belichtingssysteem bestaande uit 63 zones, tegenover 35 bij de 50D.

Nieuw ten opzichte van de 50D is ook de mogelijkheid om hd-video op te nemen. Eerder hadden al de 5D Mark II en de 500D deze optie. Nog onbekend is of de camera net als de nieuwe Nikon D300s ook continu kan scherpstellen tijdens het filmen. De camera bevat verder een zoeker met honderd procent beelddekking en een 1x-vergrotingsfactor, terwijl ook een virtuele horizon geprojecteerd kan worden in de zoeker. De 7D is met een snelheid van acht foto's per seconde bijzonder rap te noemen en met de interne buffer kunnen in de burstmodus 94 jpeg's en 15 foto's in raw worden genomen voordat moet worden weggeschreven naar de geheugenkaart. Het sluitergordijn is goed voor 150.000 foto's.

Naar de prijs van de 7D is het nog slechts gissen en daarover zal waarschijnlijk dinsdag duidelijkheid worden verschaft door Canon. Ook zouden drie nieuwe lenzen op stapel staan waaronder een 100mm-macrolens, een 18-135mm- en een 18-55mm-lens. In het Canon EOS 50D-topic op GoT wordt over de nieuwe Canon dslr-telg druk gediscussieerd.

Bron: Tweakers


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 12:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Update:

Fotografie

Canon kondigt EOS 7D officieel aan

Canon heeft dinsdag de 7D officieel gepresenteerd. De aps-c-camera beschikt over een 18-megapixel-cmos-sensor en kan acht foto's per seconde en hd-video's maken. Het toestel heeft een adviesprijs van 1739 euro gekregen.

De technologie in de EOS 7D is volgens Canon flink onder handen genomen in vergelijking met zowat elke andere camera uit het assortiment van de elektronicafabrikant. Zo is het af-systeem van de nieuwe dslr vanaf de grond af aan opnieuw ontworpen, en de aps-c-beeldsensor is volgens de fabrikant lichtsterker en heeft een 'aanzienlijk' verbeterde signaal/ruis-verhouding.

Twee Digic4-processors maken geavanceerdere verwerkingsalgoritmen mogelijk en zorgen voor een snelheid die alleen door de 1D mark III wordt overtroffen. Daarbij worden de kleurruis zowel als de luminatieruis volgens Canon zo goed onderdrukt, dat de ruisniveaus bij iso 6400 vergelijkbaar zijn met die van iso 1600 bij Digic3-toestellen. De Digic4-chips bieden bovendien voldoende rekenkracht om de volledige snelheid van udma-kaarten te gebruiken.

De 7D beschikt over een nieuw systeem voor belichtingsmeting met 63 zones, die compatibel zijn met de negentien ingebouwde autofocuspunten, waarvan de middelste een dubbelkruisvariant is. Het iFCL-belichtingssysteem verwerkt de informatie van de scherpstelpunten en verkregen kleur- en belichtingsinformatie om de belichting aan te passen. Daarbij heeft Canon zogeheten dual-layersensoren in het af-systeem gebruikt, zodat rood en blauw licht apart kunnen worden gemeten. Daarmee kan overbelichting worden tegengegaan.

Ook in de zoeker heeft Canon de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo is de camera niet voorzien van een verwisselbaar matglas, maar van een vast, transparant lcd-scherm. De pentaprismazoeker bevat de nodige technologie die van de EOS-1-serie is geleend en biedt een vergroting van 1x bij een beelddekking van 100 procent. Nieuw is een elektronische horizon, waarmee scheve opnamen kunnen worden voorkomen.

De 7D kan video in 1080p-kwaliteit kan opnemen met 29,97fps, maar ook 25fps en de filmsnelheid van 23,976fps behoren tot de mogelijkheden. Uit de specificaties van de nieuwe camera blijkt verder dat 720p- en 480p-video met 50fps of 59,94fps kunnen worden vastgelegd en dat er tijdens het filmen gebruik kan worden gemaakt van het autofocussysteem. Het fat-bestandssysteem beperkt de maximale bestandsgrootte van de h.264-video's tot 4GB.

De buffer van de camera maakt bursts van 15 raw-foto's op de maximale resolutie van 5184x3456 beeldpunten mogelijk. Daarnaast zijn er nog raw-resoluties van 3888x2592 en van 2592x1728 pixels beschikbaar. Voor het snel instellen van het toestel zijn drie custom-function-standen op de mode dial beschikbaar.

De weathersealing is volgens de makers vergelijkbaar met die van de analoge EOS 1N. Het toestel zou tot 800 opnames kunnen maken met de van de 5D mark II bekende LP-E6-accu's, maar er komt wel een nieuwe grip voor de 7D uit: de BG-E7. In weerwil van de geruchten beschikt het toestel overigens niet over ingebouwde draadloze flitsaansturing, zoals de ST-E2, of over gps. Het toestel zou al in september beschikbaar zijn en dan 1739 euro kosten. Een kit met de eveneens nieuwe EF-S 15-85 f/F3.5-5.6 IS - met ring-USM - zou 2429 euro gaan kosten, terwijl de EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS de prijs van een kit op 2109 euro brengt.

Bron en meer afbeeldingen: Tweakers


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 13:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wow! Wat een beest weer!

Verwacht werd volgens mij dat de 7D een betaalbare full frame zou worden, maar dit lijkt meer op een crop camera met de spec's van de pro camera's! Vooral die dubbel cross scherp stelling en die belichtings meting is echt een vooruit gan in het semi amateur verhaal!

Zoals ik het nu kan bekijken combineert die wel zo'n beetje alles van wat ik van een camera verwacht! Helaas heb ik nog net geen 1739 euro. Ben wel benieuwd waar die straks de deur voor uit gaat als de eerste bestellingen verkocht zijn!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 14:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3650
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
specs zeggen nog niet veel.
ben benieuwd naar de af systeem

eerst testen afwachten voordat je hem de hemel in gaat prijzen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 14:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga hem liever zelf testen haha!
Canon is er al hele lang mee bezig.. er werd al over de 7D gespeculeert toen de de 5D mk11 nog uit moest komen, en de verwachting was onder de speculanten dat de 7D eerder dan de 5D uit zou komen. Als de speculaties gelijk liepen is de 7D een camera waar canon de tijd voor heeft genomen. Dat leek ook nodig na de kritiek op de 50D , 500D en de 1000D.
Dat canon er de tijd voor heeft genomen is ook wel te zien in het compleet nieuwe AF systeem. Ik hoop dat Canon daarbij ook heeft gekeken naar de bruikbaarheid van alles, en de prestaties die daarbij horen.

Als de testen net zo veel belovend zijn als de spec's dan heb ik mijn spaar doel wel zo ongeveer gevonden! (als dat dan niet te lang gaat duren)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 14:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3650
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
als jij hem gaat uittesten vergelijk jij hem met de 350D die je zelf hebt. dan is alles al snel beter

terwijl site's zoals dpreview met andere camera's vergelijkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 15:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jah maar ik heb die andere camera's toch niet? Op zich maakt het mij niet zo heel veel uit hoe die zich verhoudt met een andere camera, als ik er maar gelukkig van wordt!

Maar tegen de tijd dat ik die 1800 bij elkaar geschraapt heb, is die 7D al zwaar verouderd!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 15:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3352
Woonplaats: Harderwijk (Hierden)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Toch vind ik het jammer dat het geen full frame is geworden


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 15:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nagtie schreef:
jah maar ik heb die andere camera's toch niet? Op zich maakt het mij niet zo heel veel uit hoe die zich verhoudt met een andere camera, als ik er maar gelukkig van wordt!


Is een beetje onzinnige zin van mij natuurlijk!
Want als er een betere camera is wil ik die!
Maar ik lees redelijk wat test resultaten, over canon en aanverwante dingen, zodoende dat ook zo nu en dan dingen lees waar ik zelf geen last van heb. Zoals die gekleurde lijntjes bij de sigma 70-200. Dan is het wel niet mijn eigen bevinding... Terwijl jij toen nog zei dat ik van mijn eigen bevindigen moest uitgaan en niet die van andere, want dan was ik een na prater... Dus nu volg ik je niet meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Specificaties Canon Eos 7D vroegtijdig opgedoken
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 15:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Cinemovie schreef:
Toch vind ik het jammer dat het geen full frame is geworden


Jah maar ik denk, dat die dan weer in de prijs klasse zou vallen van de 5D mk11. En dan is er geen reden om die te kopen.
Wie weet heeft canon nog een verassing liggen.. Een 7D FF als deze koe is uitgemelkt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed