Het is 24 apr 2024 09:25


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Franse Photoshop-wet stuit op verzet
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 13:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2693
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
AMSTERDAM - De Franse topmodefotograaf, scout en regisseur Jean-Baptiste Mondino is klaar om een advocaat in de arm te nemen. Hij is het niet eens met een recent wetsvoorstel in Frankrijk, waarbij geretoucheerde foto’s wereldwijd een photoshop-vermelding moeten krijgen.
Fotografie
In de laatste editie van de Franse krant Libération’s Next Magazine, had de modefotograaf een jongensachtig model gekozen en gaf haar rondingen met Photoshop om te laten zien dat bewerking vrouwen ook kan verheerlijken.

Mondino denkt sowieso dat vollere, vrouwelijke vormen weer helemaal terugkomen, aldus WWD woensdag.
Hollywood

Het mooi maken van beelden is een van de oudste trucjes, vertelt Mondino in een interview met het magazine.

“De oude foto’s in Hollywood? Bewerkt! Het icoon plaatje van Che Cuevara? Bewerkt! Alle foto’s van Richard Avedon met Marilyn Monroe? Bewerkt!”, zo laat de fotograaf weten. “En bewerkingen werden ook gedaan voordat er computers waren, benen werden langer gemaakt door een groothoek lens te gebruiken en de huid werd mooi gemaakt door middel van overbelichting.’’


© NU.nl/Styletoday


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 14:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het is natuurlijk wel zo dat het inmiddels veel meer doorgeslagen is dan vroeger.
Maar inderdaad, het bewerken van foto's is al iets wat in de beginjaren gebeurd.

Ik heb onlangs een boek gekocht "The Last Sitting" van Bert Stern. Dat gaat over de laaste fotosessie van Marilyn Monroe. Toen ze daar aankwam was ze onzeker over een litteken na aanleiding van het verwijderen van haar galblaas. Ze vroeg of dat niet in beeld kon komen. Stern antwoorde dat dat met de juiste belichting al een heel eind opgelost kon worden en ook met retouchering weggewerkt kon worden. (Er zijn ook foto's waar het nog wel op staat)

Om een ander voorbeeld te nemen, vroegere foto's van Stalin of Hitler werden ook onder handen genomen. Er zijn voorbeelden van originelen waarop mensen staan die op de publicaties niet voorkwamen. Deze mensen werden weggewerkt. Eerst op de foto en misschien later ook wel in het echt.

Ik vind retouchering gewoon moeten kunnen. Dat het soms erg extreem is, dat kan, maar je moet je ook afvragen welk doel de foto moet gaan dienen (we praten vaak toch over reclamefoto's)

Een merkje op een poster dat de foto bewerkt is, mag in mijn ogen ook wel, maar de vraag die dan in me opkomt als ik zo'n poster zie is: "wat is er dan qua bewerking naderhand nog gedaan?"
Je kunt, voordat je afdrukt op je camera, al een hele hoop doen met visagie en belichting. Je kunt al met de visagie een hele hoop wegwerken en met erg grote lichtbronnen erg zachte huidjes maken.
Wanneer je dit echt in de vingers hebt dan hoef je er niet veel meer aan te doen. Als je dan je contrast naderhand nog een beetje optrekt en je verscherpt moet er dan ook zo'n label op?
Dit zijn namelijk, in mijn ogen, de minimale bewerkingen die je aan een RAW-file moet doen. Sterker nog, je kunt niets met een RAW-file zonder dat je het bewerkt, heet MOET immers door software om er een foto van te maken.

Wanneer hetzelfde logo ook nog eens prijkt op een poster waarbij van een drol een taart is gemaakt (figuurlijk dan, maar je snapt vast wat ik bedoel) wat is dan de waarde van dat logo?
Ik weet als consument dan toch nog steeds niet of ik bedonderd wordt waar ik bij sta?

Voeg dan geen logo toe, maar gewoon een complete lijst met de bewerkingen in Fotosjop, dan heb ik er als fotograaf ook nog wat aan :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 19:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik sluit me bij de reactie van Jeroentje aan. Degene die verlangen naar de periode dat er niet gesjoemelt werd met het beeld moeten denk ik flink terug in de tijd gaan. In het analoge tijdperk bestonden er al diverse vormen van retouche-technieken. Ik ben ook van mening dat ook de schilders van vroeger niet alles natuurgetrouw schilderden....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 19:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik denk dat Rubens ook graatmagere modellen had en dat hij ze extra dik schilderde. :D

Natuurlijk zullen er in die tijd ook dingen geschilderd zijn die niet waarheidsgetrouw waren.

Even gezocht: http://www.geledraak.nl/html/page281.asp

Fotografie

Het stukje tekst waar het mij omgaat:

Citaat:
Ondanks de gevorderde leeftijd van Cixi ten tijde van de sessies (ze was 70 jaar), heeft Vos haar neergezet als een knappe strenge vrouw van ongeveer 30 jaar oud


Ik zeg: op naar dat museum en een stempel erop dat dit schilderij geen waarheidsgetrouwe voorstelling is van hoe die mevrouw er op dat moment uitzag :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 20:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook ik zeg: STEMPELEN....!! :yahoo


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 04 nov 2009 21:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 15:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 694
Woonplaats: Wijchen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wat een onzin allemaal.

Naar mijn mening maak je als fotograaf een beeld. Als ik een model fotografeer kies ik een bepaalde lens, standpunt, belichting, ... allemaal om het model er zo voordelig mogelijk uit te laten zien. Of in ieder geval een zo mooi mogelijke foto te maken. In plaats van natuurlijk licht voeg ik kunstlicht toe en in plaats van een natuurlijke achtergrond zet ik een witte (of andere kleur) achtergrond neer. Ik doe dus al een aantal manipulaties voordat ik op de ontspanknop druk. Zou dit ook vermeldt moeten worden? Nabewerking (en smaller maken van modellen, verwijderen van littekens, etc.. hoort daar wat mij betreft bij) is een onderdeel van de workflow.

Anders is het als je journalistieke foto's produceert. Ook daar zijn overigens vele voorbeelden van mooie manipulaties die gegeven het onderwerp echt niet passen. Een foto in de krant zou wat mij betreft moeten weergeven zoals het was (en anders even vermelden inderdaad).

Hier een hele lange lijst van manipulaties: http://www.cs.dartmouth.edu/farid/resea ... tampering/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 17:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foei @win. Wist niet dat jij de boel zo manipuleerde.
Ook jij stempelen dus.

Vind eigenlijk retouch pas ongepast als ik misleid word.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Franse Photoshop-wet stuit op verzet
BerichtGeplaatst: 05 nov 2009 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, bij een hoop portretten van vrouwelijk schoon wordt je volgens mij flink misleid... Als ik zie hoe de (bijvoorbeeld filmster-) dames er in werkelijkheid uit zien zonder make up....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed