Het is natuurlijk wel zo dat het inmiddels veel meer doorgeslagen is dan vroeger.
Maar inderdaad, het bewerken van foto's is al iets wat in de beginjaren gebeurd.
Ik heb onlangs een boek gekocht "The Last Sitting" van Bert Stern. Dat gaat over de laaste fotosessie van Marilyn Monroe. Toen ze daar aankwam was ze onzeker over een litteken na aanleiding van het verwijderen van haar galblaas. Ze vroeg of dat niet in beeld kon komen. Stern antwoorde dat dat met de juiste belichting al een heel eind opgelost kon worden en ook met retouchering weggewerkt kon worden. (Er zijn ook foto's waar het nog wel op staat)
Om een ander voorbeeld te nemen, vroegere foto's van Stalin of Hitler werden ook onder handen genomen. Er zijn voorbeelden van originelen waarop mensen staan die op de publicaties niet voorkwamen. Deze mensen werden weggewerkt. Eerst op de foto en misschien later ook wel in het echt.
Ik vind retouchering gewoon moeten kunnen. Dat het soms erg extreem is, dat kan, maar je moet je ook afvragen welk doel de foto moet gaan dienen (we praten vaak toch over reclamefoto's)
Een merkje op een poster dat de foto bewerkt is, mag in mijn ogen ook wel, maar de vraag die dan in me opkomt als ik zo'n poster zie is: "wat is er dan qua bewerking naderhand nog gedaan?"
Je kunt, voordat je afdrukt op je camera, al een hele hoop doen met visagie en belichting. Je kunt al met de visagie een hele hoop wegwerken en met erg grote lichtbronnen erg zachte huidjes maken.
Wanneer je dit echt in de vingers hebt dan hoef je er niet veel meer aan te doen. Als je dan je contrast naderhand nog een beetje optrekt en je verscherpt moet er dan ook zo'n label op?
Dit zijn namelijk, in mijn ogen, de minimale bewerkingen die je aan een RAW-file moet doen. Sterker nog, je kunt niets met een RAW-file zonder dat je het bewerkt, heet MOET immers door software om er een foto van te maken.
Wanneer hetzelfde logo ook nog eens prijkt op een poster waarbij van een drol een taart is gemaakt (figuurlijk dan, maar je snapt vast wat ik bedoel) wat is dan de waarde van dat logo?
Ik weet als consument dan toch nog steeds niet of ik bedonderd wordt waar ik bij sta?
Voeg dan geen logo toe, maar gewoon een complete lijst met de bewerkingen in Fotosjop, dan heb ik er als fotograaf ook nog wat aan