Met de toevoeing van Liveview op de 1D mk III destijds was filmen nog maar een kleine stap verwijderd. Je houdt dergelijke technologie niet tegen.
De Handycams die hun beeld ook vastleggen met een digitale sensor geven ook de mogelijkheden om foto's te maken. Nu is de kwaliteit van die beelden minder dan van een SLR. En andersom zou het ook zo kunnen zijn, ware het niet dat het anders is.
Een lokale omroep waar ik voor werk heeft een DV camera. Leuk ding. Twee nadelen in het hele systeem:
1 Het werkt met tapes, dus je bent altijd kostbare tijd kwijt aan het overzetten naar de computer, want programma's worden met de computer bewerkt en uitgezonden.
2 De beeldkwaliteit is goed, maar als je vergelijkt met een SLR dan weet ik wel dat ik die filmcamera voor mijn eigen producties echt niet meer gebruik.
De grote sensor van de SLR levert echt een veel betere beeldkwaliteit.
En die videocamera is duurder dan bijvoorbeeld een 7D en een leuk objectief, laat staan een 550D
En toch zou ik liever een 550D om te filmen willen. Wanneer je serieus bezig bent, dan neem je voor filmen de tijd en dan is een DSLR net zo onhandig als een filmcamera. De japanner waar je naast stond maakt waarschijnlijk op dezelfde manier videoopnames als de gemiddelde toerist foto's; ondoordacht als een regigraaf ( Een begrip wat ik hier ten treure uitleg:
http://blog.fotojeroen.nl/?p=4 )
ga je voor kwaliteit, en ik neem aan dat we dat als fotografen willen anders hadden we waarschijnlijk nooit een SLR gekocht of streven we het niet na die te kopen, dan ga je niet alleen voor goede spullen, maar ook voor gedegen kennis. Je wilt weten hoe je alles bediend en er het maximale uithalen.
Dat de SLR nu met de mogelijkheden komt om te filmen en dat die nu serieus worden, biedt me de mogelijkheid om mijn gebied te verbreden. Ik kan breder met beeld bezig zijn dat dat ik al was. Ik kan veelzijdiger worden, ik kan meer creativiteit bij mijn input implementeren.
Voorbeelden
1) Ik schiet ook regelmatig autoracen voor een Belgische website.
De site is populair en op gebied van autosport in België DE nummer 1.
Nu hebben ze daar onlangs een deal weten te maken met de leverancier van kleine camera's. Deze kunnen we monteren op een helm of in een auto en zo op de website ook filmpjes daarvan laten zien.
Maar een rondje over Zandvoort vanuit de helmcam is grappig, maar wat als we in dat rondje ook 4 of 5 scenes gefilmd met een DSLR kunnen toevoegen? Dan wordt het nog interessanter. Afwisselender.
Als ik een DSLR heb die dat kan, dan kan ik die maken. En daarnaast gewoon foto's maken voor het nieuws.
2) Ik doe regelmatig wat voetbal. TV-rechten zijn sterk afgebakend. Maar een wedstrijd duurt 90 minuten en ik heb niet die 90 minuten nodig voor foto's. Als ik nu ook eens enkele dingen film en maak voor het einde van het seizoen een leuke compilatie. Wedden dat me dat veel kijkers en bekendheid onder facetten van mijn doelgroepen oplevert en goed voor mijn publiciteit kan zijn? Kan ik via andere wegen weer geld voor andere dingen verdienen. Het kost me in een wedstrijd misschien maar 10 minuten om te filmen maal 30 wedstrijden bijvoorbeeld is 300 minuten oftewel 5 uur beeld om mee te knippen om een filmpje van 2 minuten te maken. Daar moet ik toch iets mee kunnen.
Ik kan dus meer dingen tegelijk. En als dat allebei in een goede kwaliteit kan, dan kan ik mijn klanten toch meer bieden en op die manier mezelf beter in de markt houden?
Ik kan niet een complete voetbalwedstrijd filmen en fotograferen, dat is onmogelijk.
We hebben het er bij de lokale omroep wel eens over om meer te filmen bij gewoon nieuws, maar ik ben daar erg terughoudend in als het op deelnames van mijn kant komt. Fotografie is vele malen sneller en ik kan bij een lintje doorknippen niet fotograferen EN filmen, ook niet met een DSLR want het zijn twee verschillende dingen. Ik kies dan voor fotografie omdat een foto binnen 5 minuten na terugkomst in de studio gepubliceerd kan zijn, een film niet. En tijd is in mijn ogen altijd een hele belangrijke factor.
Maar ik omarm het filmen met een DSLR met beide armen