Het is 20 apr 2024 02:51


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 30 nov 2010 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6153
Woonplaats: Soest
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
van het laatste nieuws.

TIME magazine heeft de Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen van 2010 geplaatst.

Fotografie

De Alpha 55 is de eerste digitale camera die gebruikmaakt van Translucent Mirror Technology, in tegenstelling tot de conventionele DSLR-camera’s wordt bij de Translucent Mirror Technology gebruikgemaakt van een vaste, doorzichtige spiegel die het optische pad tussen de hoofdbeeldsensor en een afzonderlijke autofocussensor met fasedetectie ‘opsplitst’.
Met name die techniek spreekt TIME magazine erg aan, ze noemen de Alpha 55 ook wel de camera die niet meer knippert.

Bron: http://focusmedia.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 30 nov 2010 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de nadelen van dit systeem hebben ze eruit gelaten zeker? :rof :rof :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 30 nov 2010 20:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6153
Woonplaats: Soest
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ga je nu alles van Sony afzeiken nu je er zelf vanaf wil stappen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 30 nov 2010 20:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
nee hoor..niet zo heetgebakerd jongeman.. :neenee

merk maakt me niets uit.. als nikon, of canon of enig ander merk met dit systeem was uitgekomen, had ik precies hetzelfde gezegd..

vernieuwend is het wel, maar de techniek heeft nog teveel nadelen en bugs om vervanger te zijn van de ovf en klassieke dsrl..

nog niet volwassen genoeg om uitvinding van het jaar te zijn..

dat iets vernieuwend is, wil nog niet zeggen dat het meteen zaligmakend is, en zo zie ik dit systeem dan ook..

leuk, maar niet genoeg om de opklapspiegel slr te dumpen..

en alle zware reclamecampagnes van sony ten spijt, dit toestel doet niet wat men in diezelfde reclamefilmpjes belooft..zelfde geldt voor de nex, als ik die reclame moet geloven, kan ik in low-light situaties met een lullige 18-55 kitlens allerlei actie haarscherp en zonder blur vastleggen, ja daaaag....

zo vind ik het GXR-systeem van ricoh, of weet ik veel, met verwisselbare lenzen, met daaraan vast een sensor ook helemaal ruk..ook vernieuwend, maar niet realistisch genoeg om in grote getallen af te zetten..

de paperclip, was in beide gevallen de betere, rete-simpel, goedkoop, en het heeft de wereld helemaal veranderd.. ;)

dat was nog es een uitvinding!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 01:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 442
Woonplaats: Rotterdam
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
"die het optische pad tussen de hoofdbeeldsensor en een afzonderlijke autofocussensor met fasedetectie ‘opsplitst’ "

Ik snap het niet..?

Hoeft tie dan de spiegel niet meer naar boven te klappen ofzo?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 09:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
idd, de spiegel hoeft niet meer op te klappen. de vaste spiegel laat ongeveer 70% van het licht door terwijl 30% van het licht gereflecteerd wordt naar de fasedetectie AF sensor. hierdoor kun je continue blijven scherpstellen in zowel video als ook live-view mode.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 17:30 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 107
@Sjinouck
Je zal inhoudelijk best gelijk hebben hoor.

'Nog niet volwassen genoeg om uitvinding van het jaar te zijn'

Dat vind ik dan weer wel complete onzin. Een uitvinding is vaak
het uitdenken van een vernieuwend concept. Geen enkele uitvinding
is volwassen op het moment van uitvinden. De uitvinder laat zien
wat mogelijk is en daarna wordt het in de loop der jaren uitgebouwd
en aangepast tot een volwassen vorm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 17:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vraagje is nu wel hoe je zometeen de sensor moet schoonmaken... :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 17:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1127
Woonplaats: Elst Gelderland
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Henry schreef:
Vraagje is nu wel hoe je zometeen de sensor moet schoonmaken... :)


Ik zou zeggen.... als de spiegel niet meer omhoog hoeft.... waarom dan niet volledig afdichten?
Krijgt het stof geen kans meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 17:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daarmee verplaats je het probleem alleen maar. Sensor zal niet meer vies worden, maar spiegel. Dit betekent in de praktijk (waarschijnlijk) dat je al je schoonmaakspullen voor de sensor kunt weggooien (of op Marktplaats zetten) en schoonmaakspul voor een spiegel moet gaan aanschaffen... ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 17:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1174
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Vraagje is nu wel hoe je zometeen de sensor moet schoonmaken... :)

Citaat:
The A55's mirror sits at the heart of a standard Sony A-mount and stays in the down position when shooting. It is spring, however so that it can be moved out of the way for sensor cleaning.

It's slightly unclear why it couldn't be fixed in the down position and sealed. The SLT's anti-dust systems are as good as those on a DSLR, it just isn't obvious why they're needed


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 18:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8174
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
slecht 70% licht op de sensor? :unsure
Ik zou die overige 30 % wel heel erg gaan missen :cry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 01 dec 2010 23:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
pipanda schreef:
slecht 70% licht op de sensor? :unsure
Ik zou die overige 30 % wel heel erg gaan missen :cry



dat wordt opgevangen door de standaard hogere iso waardes, die dit toestel gebruikt..


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sony Alpha 55 in de lijst van de 50 beste uitvindingen 2010
BerichtGeplaatst: 02 dec 2010 01:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hades schreef:
@Sjinouck
Je zal inhoudelijk best gelijk hebben hoor.

'Nog niet volwassen genoeg om uitvinding van het jaar te zijn'

Dat vind ik dan weer wel complete onzin. Een uitvinding is vaak
het uitdenken van een vernieuwend concept. Geen enkele uitvinding
is volwassen op het moment van uitvinden. De uitvinder laat zien
wat mogelijk is en daarna wordt het in de loop der jaren uitgebouwd
en aangepast tot een volwassen vorm.



een uitvinding laat idd zien wat mogelijk is, en wat er in de toekomst nog wellicht mogelijk zal/gaat zijn, maar om het dan nu effies voor 725 euri´s te koop te zetten, zonder lens, en toch wel wat dingetjes (mishaps) die je fotoplezier behoorlijk kunnen vergallen, vind ik dan wel wat gedurfd.. ;)

dat het toestel erg klein is, hoeft nog niet zo 1.2.3. een nadeel te zijn, want niet iedereen heeft grote handen, dus dat kan een voordeel zijn..voor anderen echter weer niet...2 vingers rond de grip, is voor mij echt te weinig, zeker met een wat zwaardere lens erop..

10 fps is indrukwekkend op papier, maar dat kan dus alleen in een bepaalde stand, met vrij weinig controle.. buffer loopt binnen 1 a 2 seconden helemaal vol, vervolgens moet de camera gaan wegschrijven... je moet dus wachten.. verder nog, de EVF kan het niet allemaal goed bijbenen, dus het beeld, wat je door de evf ziet, loopt 1 frame achter, bij hetgeen er in werkelijkheid voor je gebeurt..

dan wordt het voor mij toch al gauw spray-en pray fotografie, waardoor je met enkele tientallen plaatjes zit, die je vervolgens van je kaartje mag wegpleuren..

veel fps wordt zovaak mee geschermd, maar het is niet altijd zaligmakend..zeker in het amateursegment is het soms zelfs niet wenselijk.. er een eind op los gaan zitten knallen, en dan de beste uitkiezen, is niet helemaal mijn ding..maar goed, sony mikt voornamelijk op het lagere segment, want daar is voor sony veel meer te halen, dan in het high-end segment, omdat daar nikon en canon stevig de dienst uitmaken (jaren en jaren voorsprong in de pro-sector, trouwe clientele en goede reputatie opgebouwd, dus dat gooi je niet zomaar omver..)je ziet ook, dat sony daar veel tijd en energie in steekt, en gericht is op de overstappers van compact naar bv NEX, en de slt´s als alternatief inzet voor degenen, die nog nooit met een dslr gewerkt hebben.. de veelal ingebouwde electronische functies, en voorgeprogrammeerde standjes wijzen hier ook op..(smile-recognition, auto hdr, sweep-panorama , filmfunctie etc....) wil je echter zelf meer controle over de boel hebben, dan zit je al snel wat dieper in het menu te graven.. voor de occasional shooter mss niet zo´n probleem, maar voor degenen, die echt meer invloed willen hebben, kan het knap vervelend worden..ik ben enorme voorstander van dedicated knopjes ipv alles en nog wat achter het menu te verstoppen..ik sta iedere dag met een camera voor mijn snufferd, dus ik ben in de loop der tijd enorm gaan hechten aan ergonomie en dergelijke..(voelt het goed aan,ligt het toestel lekker in de hand, zitten de knopjes op de juiste plek, kan ik alles snel verstellen als de situatie ineens veranderd..?)

de reden, dat sony voor dit systeem gekozen heeft, met evf, is omdat ze ten koste van zowat alles de AF wilden behouden tijdens het filmen en liveview..

dat draait dus bijna altijd uit op een compromis, net zoals alle dslr´s met video-functie aan boord.. alleen heeft sony het omgedraaid.. de videofunctie heeft m.i. voorrang gekregen op de fotografie-functie..

filmen met een dslr zal voor mij nooit zaligmakend zijn, daar zijn ze gewoon niet echt voor ontwikkeld.. video-camera´s zijn vanaf de grond toe ontwikkeld voor video, een fotocamera niet..

de opvolger van de sony a700 is iets waar heel veel sony-shooters op zitten wachten, maar zo het er nu naar uitziet, schijnt dat ook een a77 SLT oid te worden.. en ik denk, dat de gevorderden, die toch meestal wat minder geneigd zijn, om van systeem over te stappen (van dslr met ovf naar dslt met evf) hier erg door teleurgesteld zullen zijn..(het begint zo langzamerhand bijna een drama te worden op bv sites als sonyalpharumors :D )

vreemd is ook nog, dat bv de sigma-lenzen niet altijd even goed werken op de slt-camera´s..is weliswaar door sigma aan te passen, maar toch..

ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog wat ´klassiek´ ingesteld ben, en nogal verknocht aan een goede ovf.. ik zie dingen namelijk graag met mijn eigen ogen..(ik ben idd nog zo´n gek, die nog steeds consequent door het zoekertje van zijn compakkie zit te kijken, ipv achterop het displaytje.. :rof ) maar da´s mijn eigen schuld natuurlijk.. :D

ik denk, dat als sony, alle wensen en verlangens van de gebruikers in het veld zou meenemen,(u vraagt, wij draaien toepast, ipv zoals het nu gaat, wij maken het en u slikt het maar) en een klassieke a700 opvolger zou maken, met de goede sensors, die sony nu heeft, en de boel iets slimmer zou maken,en iets minder electronische troep en gadgets erop, dat ze dan een echte ´killer-camera´ in huis zouden hebben..

het alternatief is nu de a580, die trouwens wel erg goed is.. :up

en hopelijk ooit es een wat normalere flitsschoen, en niet dat plastic ding, waar ik al van gruwel sinds ik een minolta dynax aanschafte.. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed