Het is 14 mei 2024 05:24


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Uitslag National Geographic Fotowedstrijd 2008
 Uitslag National Geographic Fotowedstrijd 2008
BerichtGeplaatst: 30 okt 2008 15:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Uitslag National Geographic Fotowedstrijd 2008

Tijdens een feestelijke uitreiking in het Museon in Den Haag werden dinsdag 28 oktober de eersteprijswinnaars van de National Geographic Fotowedstrijd bekend gemaakt.

Dit jaar organiseerde het tijdschrift National Geographic Nederland – België voor de tweede keer de National Geographic Fotowedstrijd.
Met ruim 21.000 inzendingen was de wedstrijd nog een groter succes dan het voorgaande jaar.
De hoofdredacteur van het magazine Aart Aarsbergen: “ Onze verwachtingen werden, als het gaat om het aantal inzendingen en de kwaliteit van de foto’s, overtroffen.”


Uiteraard was de vijfkoppige jury, bestaande uit beroepsfotografen Ruben Smit, Raymond Rutting, Jurjen Drenth, adjunct-hoofdredacteur van het blad Paul Römer en hoofdredacteur Aart Aarsbergen, ook aanwezig op het evenement.
Zij stonden voor de moeilijke taak om uit alle ingestuurde foto’s negen winnende foto’s te selecteren.
De juryleden kozen drie prijswinnaars uit elke categorie: Landschap, Mens en Natuur.

Herman Tournaye (Landschap), Ilvy Njiokiktjien (Mens) en Jeroen van der Kleij (Natuur) waren de drie gelukkige eersteprijswinnaars.
Njiokiktjien, die de Canonprijs van de Zilveren Camera won, vertelde over haar foto ‘Oude vrouwen in Mozambique’: “Ik heb voor deze foto ruim twee uur gewacht op het juiste moment, van 05.00 uur tot 07.00 in de ochtend.
De plaats en de kleuren waren al goed. Het was alleen wachten op de juiste persoon.
Kleine meisjes, mannen en ezels, het kwam allemaal voorbij, maar dit is het uiteindelijke resultaat.”


Opvallend was ook de derdeprijswinnaar in de categorie ‘Mens’. Inzender Ronald de Wolff vertelt: “Ik beloofde mijn dochter tijdens onze vakantie op het eiland Kos, Griekenland, dat zij mocht oefenen met mijn camera.
Het is dan ook mijn dochter die deze foto –min of meer per ongeluk - heeft genomen.”

Speciale gast die avond was de Duitse National Geographic natuurfotograaf was Norbert Rosing. Hij gaf voor de aanwezige mensen een indrukwekkende fotopresentatie over zijn expeditie naar de Noordpool.
Met een markant Duits-Engels accent vertelde hij de meest fantastische verhalen over zijn foto’s.

De negen winnende foto’s zijn gepubliceerd in de novembereditie van National Geographic Magazine.
Voor de drie eersteprijswinnaars is de spanning nog niet voorbij.
Hun foto’s doen automatisch mee aan de National Geographic International Photography Contest 2008.
Zij gaan daarin de strijd aan met de eersteprijswinnaars uit de 25 andere deelnemende landen.

National Geographic


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed