Het is 28 maart 2024 19:57


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Nikon D800 & D800E aangekondigd
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 10 feb 2012 22:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nikon D800 en D800E aangekondigd

Fotografie
Nikon heeft vandaag de Nikon D800 aangekondigd, een nieuwe 36,3 megapixel professionele D-SLR in FX-formaat.



Nikon D800De opvolger van de D700 heeft een nieuwe CMOS-sensor op 36,3 megapixel FX-formaat (full-frame). Een 12-kanaalsuitlezing met 14-bit A/D-conversie en hoge signaal-ruisverhouding zorgt volgens Nikon voor beelden met weinig ruis en een breed dynamisch bereik.

De Nikon D800 heeft een groot gevoeligheidsbereik van 100 tot 6400 ISO, uitbreidbaar met 50-25.600 (equivalent) en daarbij heeft de camera een highspeed USB 3.0. gegevensoverdracht en twee kaartsleuven voor highspeed CF (UDMA 7) en SD (SDXC en UHS-1).

Nikon D800E
Naast de D800 wordt ook een speciale editie van de D800 geïntroduceerd: de Nikon D800E. Deze camera heeft dezelfde specificaties als de D800 maar dan zonder anti-aliasing filter, wat de beeldscherpte terug doet keren zoals we bij de eerste generatie digitale camera's zagen. Bij onderwerpen waar geen moiré patronen kunnen optreden is het een duidelijk voordeel.

Nikon is niet de eerste die komt met een niet anti-alias filter camera. De Pentax 645D heeft geen anti-aliasing filter en beschikt over een 40MP sensor. De Foveon sensoren die Sigma produceert maken geen gebruik van een Bayer-sensor zoals de meeste fabrikanten van camera's, waardoor ze geen kleur moire-patronen vertonen en daarom geen anti-aliasing filter gebruiken.

Hoge kwaliteit video

Er kan gefilmd worden met een uitgebreide reeks beeldsnelheden: Full HD-films (1080p) kunnen opgenomen worden in 30p, 25p en 24p, met de opties 60p, 50p en 25p bij 720p. Filmclips kunnen maximaal 29:59 minuten lang zijn. Multi-Format Full HD D-film: net zoals al bij de D4 geïntroduceerd werd, is opnemen in full HD mogelijk in zowel op FX als op DX gebaseerde formaten.

Naast de aansluiting voor een externe stereomicrofoon is de D800 ook voorzien van een audioaansluiting voor een externe hoofdtelefoon zodat je audio, zowel voor als tijdens het opnemen van films, geïsoleerd kunt fijnafstellen. De D800 beschikt tevens over een line-inputinstelling voor lineaire PCM-recorders.

Creatieve hulpmiddelen
Time Lapse-films: de D800 breidt de populaire intervalfotografiefunctie uit door beelden als een filmbestand in de camera op te slaan. Met afspeelsnelheden die 24 tot 36.000 keer sneller zijn dan normaal.

HDR (High Dynamic Range) maakt één overbelicht en één onderbelicht beeld in een enkele sluiterontspanning. Het bereik kan verbreed worden tot 3 EV voor verschillende looks, vol verzadiging en toongradering, terwijl de overgang waar de twee belichtingen elkaar raken, aangepast kan worden voor een natuurlijker beeld.

Nikon D800 belangrijkste kenmerken

- FX-formaat (full-frame) CMOS-sensor van 36,3 megapixels met een hoge signaal-ruisverhouding, een groot dynamisch bereik en een 12-kanaals uitlezing. Bevat een optisch laagdoorlaatfilter waarvan de anti-aliasing eigenschappen zijn verwijderd.
- ISO 100–6400: uitbreidbaar tot maximaal 25.600 (equivalent) en minimaal 50 (equivalent).
- Continu-opnamen van 4 bps bij FX/5:4-uitsnede. 5 bps bij 1,2x/DX-uitsnede.
- Multi-veldstand D-film neemt Full HD-films (1080p) in FX- en DX-formaat op met 30p, 25p en 24p. Maximale opnameduur van circa 29 minuten en 59 seconden. Biedt ongecomprimeerde HDMI-uitvoer naar externe apparaten en hifi-audioregeling.
- Multi-CAM 3500FX 51-punts AF-systeem: afzonderlijk selecteerbaar of instelbaar met een dekking van 9, 21 of 51 punten. Gevoeligheid tot -2 LW (ISO 100, 20 °C).
- EXPEED 3-beeldverwerkingssysteem met 14-bits A/D-conversie en 16-bits beeldverwerking voor prachtige toongradaties.
- Lcd-monitor van 8 cm (3,2 inch) met 921.000 beeldpunten en automatische helderheidsregeling. Anti-reflectie met brede kleurreproductie.
- 3D-kleurenmatrixmeting III: AE/AF-sensor met 91K pixels en fulltime gezichtsherkenning.
- Zoekerdekking van 100% met drie uitsnedeformaten: 5:4, 1,2x en DX-formaat. Met zoekermaskering.
- Stille opnamestand: perfect voor onopvallend fotograferen doordat het geluidsvolume van het spiegelmechanisme van de camera merkbaar wordt verminderd.
- Zeer accurate en duurzame sluiter: standaardgebruiksduur van 200.000 cycli, met een minimale sluitertijd van 1/8000 sec. en flitssynchronisatie tot 1/250 sec.
- Opslagmedia: CF- en SD-kaartsleuven.
- Ingebouwde i-DDL-flitser: richtgetal van circa 12. Dekking van een 24-mm objectief.
- Duurzame body van magnesiumlegering: bescherming tegen waterdruppels en stof.
- Ondersteuning van draadloos LAN en Ethernet via optionele draadloze zender WT-4.


De D800 is leverbaar vanaf 22 maart voor een verkoopadviesprijs van € 2899,-.

De D800E is leverbaar vanaf ca. 12 april en wordt geleverd inclusief Capture NX 2 voor een verkoopadviesprijs van € 3219,-.

Bron: fotografie.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 11:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welnu dat zal een beste worden, en ik vermoed ondanks zijn prijs toch een hardloper zoals ook de 5DMkII is en was en voor velen overal op aarde als Canon gebruiker doet kwijlen en vooral kopen.

Het is net zoals met de MkI vs MkII bij Canon een behoorlijke vermeerdering van pixels en dus zal het detail niveau angstig hoog zijn, (eindelijk) En dus is croppen een feest straks en zijn lange lenzen en extenders steeds minder nodig. Wat helaas wel vervelend is, is dat de sensor vele malen beter is dan bestaand glas.

Dus als diegenen die allemaal van de 3100 naar de 800 willen omdat ze dan betere foto's gaan maken: Koop ALLEEN de Duurste Nikkor lenzen die recent zijn :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 12:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik laat deze aan mij voorbij gaan. Ik wacht de D400 af. Als deze in de buurt komt van de kwaliteiten van de hopeloos verouderde (...) D3s, dan ben ik helemaal blij :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 12:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4986
Woonplaats: aardenburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zal idd wel deftig glaswerk op moeten, vooral bij de D800E zonder AA-filter.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 13:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Juist niet, want het is juist scherper zonder AA filter :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon D800 & D800E aangekondigd
BerichtGeplaatst: 11 feb 2012 13:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij gewoon de Non-E,... daarvoor fotografeer ik, of wil ik teveel verschillende dingen fotograferen. vnl studiowerk, maar als ik de tijd heb wil ik ook graag vrij-werk en andere dingen doen.
voor mij moet deze resolutie meeeer dan voldoende zijn, en de extra scherpte die de E oplevert is enkel merkbaar op mega-zoom-niveau,...
De hogere kans op moire, ghosting e.d. door gebrek aan het filter lijkt mij minder fijn dan de extra scherpte die het op zou leveren.

Volgende week alvast eens rond gaan neuzen bij konijnenheuvel denk ik,..
en misschien wel een pre-ordertje plaatsen :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed