Het is 29 apr 2024 11:25


Fotografie in het nieuws,
begeleidende foto's niet groter dan 600 pixels aan langste zijde


Auteur Boek: Binnen Buiten, een jaar in foto's
 Boek: Binnen Buiten, een jaar in foto's
BerichtGeplaatst: 12 feb 2009 10:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Binnen Buiten, een jaar in foto's

Een jaar lang legde fotografe Jutka Rona vrijwel van dag tot dag haar omgeving vast in ogenschijnlijk achteloos gemaakte foto's.
Ze voert de kijker en lezer haar wereld binnen, maar laat ook de buitenwereld toe door het plaatsen van nieuwsberichten, voornamelijk uit mondiale brandhaarden.
Daarmee illustreert ze hoe het dagelijks leven zich afspeelt tegen de achtergrond van een harde, dreigende wereld.
"Voor dit fotodagboek heb ik mijn oog en camera gericht op mijn naaste omgeving: mensen om wie ik geef, voorwerpen die iets voor me betekenen, lichtspelingen waarvan ik geniet.
Maar om duidelijk te maken dat ook de buitenwereld bestaat en niet te negeren is, heb ik de foto's van mijn dagelijks leven geplaatst naast berichten uit het wereldnieuws die mij raakten. Voornamelijk oorlogsgeweld."

Jutka Rona is geboren in Budapest en groeide op in Amsterdam.
Naast haar werk als film- en theaterfotografe portretteerde ze schrijvers, acteurs, artiesten en politici. Als fotojournaliste maakte ze reportages in binnen- en buitenland.

In 1975 verscheen haar eerste fotoboek, Wolvenstraat 1974.
Na enkele reisgidsen en twee boeken over kloosters in Nederland en Vlaanderen, maakte zij in 1999 het fotoboek Op je tenen lopen, leven met de ziekte van Duchenne.

In 2000 gevolgd door Een denkbeeldig leven, Hongaars fotoalbum als antwoord op de vraag hoe haar leven geweest zou zijn als zij in Hongarije was gebleven.

Meer info op jutkarona.nl.
Bron: fotografie.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed