Olympus stapt uit ‘megapixelgekte’De opwinding was groot, tien jaar geleden, toen Kodak met een digitale consumentencamera kwam die plaatjes van maar liefst 2 miljoen pixels schoot.
Het was een van de eerste apparaten die opnamen maakte die scherp genoeg waren voor een afdruk op papier.
Inmiddels is door consumentencamera’s de 15 megapixelgrens geslecht.
Onder meer Canon heeft een spiegelreflex die foto’s maakt die zijn opgebouwd uit ruim 15 miljoen beeldpunten.
Maar genoeg is genoeg, zegt camerafabrikant Olympus nu.
Aan de race om steeds meer pixels moest maar eens een einde komen, stelt Akira Watanabe, baas van de afdeling waar spiegelreflexcamera’s worden ontwikkeld.
Tegenover de nieuwssite CNet zei Watanabe dat 12 megapixels wat hem betreft volstaan.
Een opmerkelijke uitlating in een wereld waar ‘meer pixels’ staat voor ‘beter’.
‘Zeer terecht dat Olympus een grens stelt’, zegt Eduard de Kam, medeoprichter van het Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie.
Het streven naar meer pixels is volgens hem een ‘eentonige race’ geworden.
Consumenten kijken volgens hem alleen maar naar het aantal pixels en maken elkaar daarmee gek op feestjes. ‘Het is een beetje: de mijne is langer’, zegt De Kam.
‘Zo’n camera met 15 miljoen pixels is echt over de top’, vindt hij. ‘Meer pixels kunnen zelfs tot een slechtere beeldkwaliteit leiden.’
Doordat de beeldpunten steeds kleiner worden, kunnen ze minder licht opvangen, waardoor het beeld met speciale software opgepept moet worden. Dat leidt tot ruis. Het effect is al zichtbaar bij de nieuwste camera’s met meer dan 12 megapixels.
Volgens Edie Peters, docent fotoredactie aan de Hogeschool Utrecht en hoofdredacteur van de website Photoq, is de zucht naar meer vooral een marketingtruc. ‘In het begin speelde het aantal pixels wel een rol in de beeldkwaliteit, maar boven de 8 of 10 miljoen zie je het verschil eigenlijk niet meer.’
De Kam stelt zelfs dat 6 miljoen pixels genoeg zijn.
De Kam is er niet gerust op dat andere fotocamerafabrikanten de race zullen staken.
Olympus realiseert zich dat het nog een hele klus wordt de consument ervan te overtuigen dat het aantal beeldpunten niet zaligmakend is. ‘Wij zijn van mening dat de megapixelrace geen voordelen meer biedt’, zegt een woordvoerder. ‘Andere factoren, zoals goede lenzen, worden belangrijker.’
Of de consument 12 megapixels genoeg vindt is onzeker, want er is nog een race gaande tussen de gewone camera en het ‘fotomobieltje’. Daarvan verschijnt dit jaar nog de eerste versie met, jawel, ruim 12 megapixel.
Bron:
Volkskrant.nl